568608
Książka
W koszyku
(Z Wagą)
Wszyscy mamy kłopot z kulturą masową. Twórcy, ponieważ ją tworzą, konsumenci, ponieważ ją konsumują, ci, którzy nie mają z nią nic wspólnego... choć takich już właściwie nie ma. Jednak w 1964 roku, gdy ukazali się we Włoszech Apokaliptycy i dostosowani, mogło się wydawać, że splendid isolation lub wieża z kości słoniowej pozwolą przetrwać najazd nowych barbarzyńców. Umberto Eco był zdecydowanym przeciwnikiem takiego nastawienia: Dlatego też trzydziestodwuletni wówczas autor Dzieła otwartego wytyczył nowe ścieżki badań nad kulturą masową, zajmując się m.in. kiczem, językiem komiksu, typami postaci (mit Supermana), gatunkami scence fiction i horrorem, piosenką rozrywkową i telewizją. Wiele z jego hipotez i przewidywań pozostało aktualnych do dziś. Kultura masowa w tym czasie zmieniła się diametralnie, czyżby zatem tak mało zmienili się jej odbiorcy Na to i wiele innych pytań warto w tej książce poszukać odpowiedzi.
Apokaliptycy i dostosowani: kultura włoska a komunikacja masowa * Reakcje apokaliptyków i dostosowanych. Kiedyś * Reakcje autora. Teraz * Wstęp * Wysoki, średni, niski * Kultura masowa a "poziomy" kultury * Kultura masowa w stanie oskarżenia * Cahier de doleances * Obrona kultury masowej * Źle postawiony problem * Krytyka trzech poziomów * Ewentualna konkluzja oraz kilka propozycji badawczych Struktura złego gustu * Stylistyka kiczu * Kicz a kultura masowa * Midcult * Struktura przekazu (komunikatu) poetyckiego * Odzysk przekazu (komunikatu) poetyckiego * Kicz jako "boldinizm" * Malezyjski lampart * Wnioski Lektura Steve`a Canyona * Analiza przekazu * Język komiksu * Kwestie pochodne * Hume i Indianin: wprowadzenie do badań empirycznych * Zadanie krytyki i historiografii * Postaci * Praktyczne zastosowanie postaci * "Typ" jako problem estetyczny * Racje poetyk typowości * Uściślenia estetyczne w kwestii typowości * Fizjonomia typowej postaci Typ, symbol, "miejsce" * Naukowe zastosowanie typowości * Typ i "topos" * Odwoływanie się do motywów topicznych a wrażliwość dekadencka * Wnioski Mit Supermana * I * Symbole a kultura masowa * Mit Supermana * Struktura mitu a cywilizacja powieści * Intryga a konsumpcja postaci * Konsumpcja i czasowość * Intryga bez konsumpcji * Superman jako przykład zewnątrzsterowności * II * Obrona powtarzalnego schematu * Schemat iteratywny jako przekaz redundantny * Świadomość obywatelska a świadomość polityczna * Wnioski * Świat Charliego Browna Dźwięki i obrazy Piosenka konsumpcyjna * Piosenka "inna" * Propozycje badawcze * Mit pokoleniowy * Muzyka i maszyna * Muzyka odtwarzana * Maszynowa produkcja muzyki konsumpcyjnej * Maszynowa produkcja muzyki "wyższej" * Muzyka, radio i telewizja * Środki audiowizualne jako narzędzie informacji muzycznej * Środki audiowizualne jako fakt estetyczny Uwagi o telewizji * Transmisja bezpośrednia i jej wpływ na kino * Komunikowanie a wyrażanie * Relacja z publicznością * Telewizja jako "usługa" * Badania eksperymentalne * Czujność i uczestnictwo * Bierność a relacja krytyczna * Przeciętność gustu a modelowanie oczekiwań * Uniwersum ikonosfery * Elita bez władzy * Odmowa intelektualistów * Ostrożny interwencjonizm kulturalny * Kultura masowa czy kultura demokratyczna? * Wnioski * Apokaliptycy i dostosowani * Płomienni nihiliści * Z Patmos do Salamanki * O fantastyce naukowej * Strategia pragnienia * Horroru naszego powszedniego
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Strefa uwag:
Tytuł oryginału: Apocalittici e integrati
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej