568547
Książka
W koszyku
W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi.Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne.Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora.W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu.Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo.Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków? do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.
Rozdział 1 * Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnych w pracy resocjalizacyjnej * Rozdział 2 * Skuteczność interwencji resocjalizacyjnych * Rozdział 3 * Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego * 3.1. Relacja wychowawcza w resocjalizacji nieletnich * 3.2. Aspekty relacji wychowawczej * 3.3. Specyfika relacji wychowawczej w zależności od etapu pracy z nieletnim * Rozdział 4 * Złożoność prospołecznego modelowania * 4.1. Podnoszenie poziomu uspołecznienia * 4.2. Reakcja wychowawcy na postępowanie podopiecznego i modelowanie zachowań prospołecznych * Rozdział 5 * Rozpoczęcie pracy resocjalizacyjnej * 5.1. Pierwszy kontakt * 5.2. Kontrakt między wychowawcą a nieletnim * Rozdział 6 * Motywowanie podopiecznych * 6.1. Dlaczego ludzie się zmieniają? * 6.2. Kształtowanie motywacji * 6.3. Zasady motywowania podopiecznego * 6.3.1. Wyrażanie empatii * 6.3.2. Konfrontacja * 6.3.3. Unikanie wchodzenia w spór * 6.3.4. Pokonywanie oporu * 6.3.5. Kształtowanie poczucia własnej skuteczności * 6.4. Podstawowe umiejętności niezbędne do pracy nad motywacją podopiecznego * 6.4.1. Afirmacja * 6.4.2. Aktywne słuchanie * 6.4.3. Stosowanie otwartych pytań * 6.4.4. Podsumowywanie i słuchanie z odzwierciedleniem * 6.4.5. Formułowanie celów * 6.4.6. Nagradzanie * Rozdział 7 * Cechy skutecznego wychowawcy * 7.1. Wiarygodność * 7.2. Zaufanie * 7.3. Zaangażowanie * 7.4. Optymizm pedagogiczny * 7.5. Konsekwencja * 7.6. Cierpliwość * 7.7. Poczucie humoru i zabawa * 7.8. Kreatywność i elastyczność * 7.9. Energia * Rozdział 8 * Umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne * 8.1. Obserwacja * 8.1.1. Obserwacja przekazu niewerbalnego * 8.1.2. Obserwacja ekspresji werbalnej * 8.1.3.Obserwacja związku między zachowaniem werbalnym i niewerbalnym * 8.1.4. Obserwacja osobistych reakcji * 8.2. Wywiad * 8.3. Zadawanie pytań * 8.4. Dobór słów, formułowanie instrukcji, poleceń i myśli * 8.5. Strukturyzowanie działań resocjalizacyjnych * 8.6.. Techniki skoncentrowane na rozwiązaniu problemu * 8.7. Poszukiwanie mocnych stron * 8.8. Kwestionowanie zasadności przekonań * 8.9. Weryfikowanie oczekiwań * 8.10. Interpretacja * 8.11. Doradzanie * 8.12. Odsłanianie się * 8.13. Ustalanie granic psychologicznych * 8.14. Kontrolowanie bodźców * 8.15. Treningi umiejętności społecznych * 8.16. Zwiększanie tolerancji na dyskomfort psychiczny * 8.17. Komunikat „ja” * 8.18. Prewencyjny komunikat „ja” * 8.19. Informacje zwrotne * 8.20. Metafory * 8.21. Techniki relaksacyjne * 8.22. Zadania domowe * Rozdział 9 * Zakończenie pracy z podopiecznym * Bibliografia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 52751 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15448, 15759 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Publikacja sfinansowana przez Gdańską Wyższą Szkołę Humanistyczną.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [123]-125.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej