568547
Książka
W koszyku
(Komunikacja Społeczna w Edukacji)
Interakcje komunikacyjne w edukacji z perspektywy sytuacyjności i kontekstowości znaczeń to obszerna praca zbiorowa, będąca pokłosiem międzynarodowej konferencji naukowej. Książka składająca się z czterech części ma charakter interdyscyplinarny. Autorzy tekstów - reprezentujący różne ośrodki akademickie w kraju i za granicą- włączają się w nurt współczesnych, niezwykle interesujących i bardzo złożonych rozważań z zakresu szeroko pojętego komunikowania społecznego w edukacji. Główną zaletą książki jest wielowątkowość i wieloaspek-towość podejmowanych zagadnień, zorientowanych zwłaszcza na kwestie wielości znaczeń i wymiarów w edukacji w odniesieniu do symbolicznej sfery kultury, komunikacji symbolicznej (część pierwsza) oraz postrzeganych przez pryzmat społecznego kontekstu znaczeń w edukacyjnych zdarzeniach komunikacyjnych (część druga), a także rozpoznawanych z perspektywy normatywnego i interpretatywnego modelu interakcji komunikatywnej (część trzecia), jak również usytuowanych w obszarze edukacji akademickiej (część czwarta). Praca przeznaczona jest dla szerokiego kręgu osób interesujących się zagadnieniami komunikacji społecznej, w tym zwłaszcza dla nauczycieli szkół różnych typów, a także dla studentów i nauczycieli akademickich.Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej
Część I * SYMBOLICZNA SFERA KULTURY, KOMUNIKACJA SYMBOLICZNA A INTERAKCJA - WIELOŚĆ ZNACZEŁ I WYMIARÓW W EDUKACJI * Boris Vladislavovich Kaigorodov, Adiya Adgamovna Zakaryayeva * Education and Mass Media as the Factors of Developing Modern Elite * Józef Podgórecki * Główne sfery wykorzystania komunikacji społecznej * Małgorzata Jopek-Bizon * Twórczość nieprofesjonalnych artystów i animatorów kultury jako forma komunikacji regionalnej (na przykładzie twórczości M. Jopek, Cz. Rusek i W. Ficoń) * Józef Jagas * Kulturowe wyznaczniki komunikacji społecznej w edukacji * Magdalena Janota-Bzowska * Okiem mistrza i okiem ucznia - rozważania o relacjach między nauczycielem i uczniem w obszarze sztuk pięknych * Marta Szabelska-Holeksa * Interpersonalna komunikacja i dialog pomiędzy nauczycielem a uczniem w obszarze spotkań ze sztuką * Klaudia Węc * Kompetencje psychoanalityczne w budowaniu dialogu wychowawczego * Zofia Remiszewska * Konteksty ambiwalencji w ramach wartości absorbowanych przez młodzież w odniesieniu do kultury popularnej * Anita Stefańska * Dramaterapia jako proces nadawania znaczeń przez uczniów z niepełnoprawnością intelektualną * Część II * SPOŁECZNY KONTEKST ZNACZEŁ W EDUKACYJNYCH WYDARZENIACH KOMUNIKACYJNYCH W PERSPEKTYWIE INTERAKCJI * Jolanta Rzeźnicka-Krupa * Analiza kulturowych znaczeń dyskursu w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu G.H. Meada oraz w ujęciu teorii przemocy symbolicznej P. Bourdieu (z badań nad dziecięcym dyskursem) * Jan F. Jacko * Koncepcja edukacji w kontekście Platońskiego paradoksu wiedzy * Barbara Kutrowska * Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym - rytuały interakcyjne * Aleksandra Minczanowska * Podmiotowe aspekty relacji interpersonalnych w edukacji * Małgorzata Schneider * Nauczyciel w sytuacji komunikacyjnej (zadania i kompetencje nauczyciela) * Mariola Lachawiec * Komunikowanie społeczne w edukacji. Sytuacje komunikacyjne - uczeń jako interakcja symboliczna * Małgorzata Kunicka * Konformizm jako predykator dużego dystansu władzy w szkole * Dorota Podgórska-Jachnik * Autorytarne i dialogowe wzorce komunikacji nauczyciel-rodzice a praktyka wychowawcza * Barbara Olszewska * Autorytarne i dialogowe wzorce komunikacji nauczyciel-dziecko w praktyce wychowawczej * Marta Ułaszewska-Żuk, Mariusz Żuk * Kompetencja metapoznawcza jako wyznacznik kompetencji komunikacyjnej - refleksje w kontekście komunikacyjnych zdolności i postaw nauczyciela * Małgorzata Zalewska-Bujak * Kompetencje komunikacyjne nauczyciela w nowych realiach cywilizacyjnych * lnetta Nowosad ,, Uczenie się "jako budowanie nowej jakości procesów komunikacyjnych nauczyciel-uczeń. Przykład,,uczącej się szkoły" * Janusz Ropski * Kierowanie placówką oświatową w myśl teorii strukturalno-funkcjonalnej i interakcjonizmu symbolicznego * Część III * NORMATYWNY I INTERPRETACYJNY MODEL INTERAKCJI KOMUNIKACYJNEJ W EDUKACJI * - MNOGOŚĆ SYTUACJI * Klaudia Błaszczyk * Relacje i interakcje nauczyciel-uczeń a modele komunikacji społecznej * Zuzanna Zbróg, Piotr Zbróg * Interakcje komunikacyjne w edukacji - stan obecny i możliwości modyfikacji * Arkadiusz Wąsiński * Nowe strategie myślenia jako alternatywne spojrzenie na asymetryczną interakcję komunikacyjną nauczyciel-uczeń w procesie edukacyjnym * Agata Popławska * Modele komunikacji a interakcje nauczyciel-uczeń * Izabela Łuc * Wulgaryzacj a języka w środowiskowej komunikacji nieoficjalnej uczniów jako współczesne wyzwanie dla nauczyciela i edukacji * Małgorzata Mikołajczak * Szkolne lekcje "na dwa glosy", czyli słowo o komunikacyjnym ,, rozmijaniu" * Krystyna Zatoń * Znaczenie informacji werbalnej w procesie nauczania i uczenia się czynności motorycznych * Andrzej Klarowicz * Haptyka jako metoda uświadamiania wrażeń kinestetycznych * Stanisław Jakubowicz, Stanisław Plebański, Kornelia Rybicka, Beata Udzik * (Kon)teksty humanistyczno-przyrodnicze w szkolnej klasie * Jadwiga Oleksy * Tekst podręcznika jako narzędzie komunikacji edukacyjnej * Część IV * WIELOWYMIAROWOŚĆ INTERAKCJI KOMUNIKACYJNYC W EDUKACJI AKADEMICKIEJ * Beata Bochnia * Komunikacja jako proces wzajemnego porozumiewania się - uczenie przez dyskusję * Anna Kuciejczyk * Blokujące i motywujące komunikaty wykładowców - komunikat z badania relacji studentów i nauczycieli akademickich * Kazimierz Czerwiński * Interakcje nauczyciel akademicki-student jako potencjalne pole kształtowe kompetencji obywatelskich * Izabela Jabłońska * Proces komunikacji warunkiem poprawnych relacji nauczyciel akademicki -student * Janusz Mika * Komunikacja społeczna a system edukacji w Republice Czeskiej w świetle nowych wyzwań dla pedagogiki * Marian Marcinkowski * Wybrane osobowościowe uwarunkowania efektywności zawodowej nauczycieli * Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Monika Zińczuk * Metoda projektów jako sposób aktywizacji przestrzeni komunikacyjnej * w nauczaniu dydaktyki * Kinga Tucholska, Marian Fiedor * Klimat sprzyjający nauce akademickiej a psychologiczne funkcjonowanie studentów - implikacje teorii autodeterminacji
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 13 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy pracach.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang. przy pracach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej