570363
Książka
W koszyku
Książka obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania organizacjami. Problematyka oscyluje wokół podstawowych obszarów zarządzania współczesną organizacją, uwzględniając wymagania programowe nauczania przedmiotu "Podstawy zarządzania". Wychodząc od wyjaśnienia istoty organizacji, przedstawienia podstawowych definicji, wybranych modeli i analogii, ukazano ewolucję podejścia w zarządzaniu organizacją w kontekście szkół zarządzania. W kolejnych częściach pracy skupiono się na podstawowych elementach procesu zarządzania organizacją, począwszy od praw i zasad, funkcji oraz determinantów wyznaczających skuteczność kierowania. Przedstawione zostały również współczesne trendy w zarządzaniu, zwracające uwagę na zmiany zachodzące w podejściach, koncepcjach, strukturach wpływających na zmianę sposobu postrzegania problemów organizacyjnych.Niniejsza książka została pomyślana jako podręcznik wprowadzający do problematyki zarządzania organizacjami i może stanowić kompendium wiedzy, która może być rozwijana w ramach poszczególnych bloków tematycznych na wyższym poziomie zaawansowania.Podręcznik, obok kwestii terminologicznych, zwraca również uwagę na aspekty praktyczne i aktualne problemy zarządzania współczesną organizacją, takie jak: strategie, innowacje, miękkie elementy organizacji - kulturę organizacyjną, zasoby ludzkie, jak również podstawowe zagadnienia z zakresu marketingu. Może zatem stanowić również pomoc w usystematyzowaniu wiedzy praktyków gospodarczych - menedżerów czy przedsiębiorców.
Wstęp * ROZDZIAŁ 1. Organizacja - zagadnienia terminologiczne * 1.1. Pojęcie organizacji * 1.2. Systemowe ujęcie organizacji * 1.3. Analogie jako sposób opisu problemów organizacyjnych * ROZDZIAŁ 2. Ewolucja nauk organizacji i zarządzania * 2.1. Szkoły w nauce zarządzania * 2.2. Szkoła klasyczna * 2.3. Polska szkoła prakseologiczna * 2.4. Nurt behawioralny * 2.5. Nurt ilościowy * 2.6. Szkoła systemowa * 2.7. Podejście sytuacyjne * ROZDZIAŁ 3. Proces zarządzania * 3.1. Istota zarządzania * 3.2. Funkcje zarządzania * 3.2.1. Pojęcie i klasyfikacje funkcji zarządzania * 3.2.2. Planowanie * 3.2.3. Organizowanie * 3.2.4. Motywowanie * 3.2.5. Kontrola * 3.2.6. Zarządzanie przez określanie celów a system kontroli * 3.3. Role kierownicze * 3.4. Umiejętności kierownicze * 3.5. Styl kierowania a sposób realizacji ról i funkcji kierowniczych * ROZDZIAŁ 4. Prawa nauki organizacji i zarządzania * 4.1. Prawo podziału * 4.2. Prawo koncentracji * 4.3. Prawo wzrastającej produkcji * 4.4. Prawo harmonii * 4.5. Reguła przekory * 4.6. Zasada racjonalnego gospodarowania * 4.7. Satyryczne zasady zarządzania * ROZDZIAŁ 5. Struktury organizacyjne - wybrane zagadnienia * 5.1. Pojęcie struktury organizacyjnej * 5.2. Elementy struktury organizacyjnej * 5.3. Więzi organizacyjne * 5.4. Zasady budowy struktur organizacyjnych * 5.5. Modele rozwiązań strukturalnych * 5.5.1. Struktura liniowa * 5.5.2. Struktura funkcjonalna * 5.5.3. Struktura sztabowo-liniowa * 5.5.4. Struktura dywizjonalna * 5.5.5. Struktura macierzowa * 5.5.6. Współczesne tendencje w tworzeniu struktur organizacyjnych * 5.5.7. Rozpiętość kierowania, delegowanie uprawnień decyzyjnych i formalizacja * jako kwalifikatory struktur organizacyjnych * ROZDZIAŁ 6. Wybrane koncepcje zarządzania * 6.1. Nowa fala w zarządzaniu * 6.2. Teoria Z * 6.3. Lean management * 6.4. Reengineering * 6.5. Zarządzanie jakością * 6.6. Organizacje uczące się * ROZDZIAŁ 7. Procesy decyzyjne w zarządzaniu organizacjami * 7.1. Istota procesów decyzyjnych * 7.2. Algorytmiczne wyznaczniki procesu decyzyjnego * 7.3. Decydowanie a rozwiązywanie problemów * 7.4. Grupowe i indywidualne podejmowanie decyzji * 7.5. Ryzyko i niepewność w procesach decyzyjnych * 7.6. Intuicja w procesie podejmowania decyzji * 7.7. Psychologia a proces podejmowania decyzji * 7.7.1. Psychologiczne pułapki podejmowania decyzji * 7.7.2. Psychologiczne mechanizmy podejmowania decyzji * ROZDZIAŁ 8. Strategiczny i globalny wymiar zarządzania organizacjami * 8.1. Geneza strategicznego zarządzania organizacjami * 8.2. Pojęcie zarządzania strategicznego * 8.3. Zasady zarządzania strategicznego * 8.4. Proces strategicznego zarządzania organizacją * 8.5. Istota i pojęcie strategii * 8.6. Rodzaje strategii * 8.7. Zarządzanie w dobie globalizacji * 8.7.1. Globalizacja a strategiczny rozwój organizacji * 8.7.2. Mikroekonomiczne determinanty rozwoju organizacji w warunkach globalizacji * ROZDZIAŁ 9. Kulturowy kontekst zarządzania organizacją * 9.1. Poziomy i elementy kultury organizacyjnej * 9.2. Funkcje kultury organizacyjnej * 9.3. Koncepcja kultury organizacyjnej G. Hofstede * 9.4. Wpływ założeń kulturowych na sposób zarządzania organizacją * ROZDZIAŁ 10. Zarządzanie zasobami ludzkimi * 10.1. Istota zarządzania zasobami ludzkimi * 10.2. Modele polityki personalnej * 10.3. Obszary zarządzania zasobami ludzkimi * ROZDZIAŁ 11. Marketing w naukach o zarządzaniu * 11.1. Istota marketingu * 11.1.1. Geneza i definicje marketingu * 11.1.2. Cele, funkcje i zasady marketingu * 11.2. Koncepcja marketingu * 11.2.1. Marketing-mix - charakterystyka instrumentów * 11.2.2. Produkt * 11.2.3. Cena * 11.2.4. Dystrybucja * 11.2.5. Promocja * ROZDZIAŁ 12. Zarządzanie marketingowe * 12.1. Proces zarządzania marketingowego * 12.2. Planowanie marketingowe * 12.3. Organizacja marketingu * 12.4. Monitorowanie działalności marketingowej * 12.5. Technologie informacyjne w zarządzaniu - aspekt marketingowy * 12.6. Rola badań marketingowych w działalności marketingowej * ROZDZIAŁ 13. Problematyka innowacji w naukach o zarządzaniu * 13.1. Pojęcie i ewolucja innowacji * 13.2. Problematyka klasyfikacji innowacji * 13.3. Cele wprowadzania innowacji * 13.4. Źródła innowacji * 13.5. Strategie działalności innowacyjnej przedsiębiorstw * Bibliografia * Spis tabel * Spis rysunków * Indeks
Status dostępności:
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 005 (1 egz.)
(dostępność ok. 14.01.2025)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [270]-276. Indeks.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów kierunków ekonomicznych i studiów podyplomowych.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej