568678
Książka
W koszyku
(Niezbędnik badacza)
Prowadzenie wywiadów to książka będąca wprowadzeniem zarówno do teoretycznych, jak i praktycznych aspektów wywiadów, czyli jednej z najważniejszych metod badań jakościowych. Kvale pokazuje, jak zaplanować wywiad, przeprowadzić go, a następnie dokonać transkrypcji i właściwej analizy. Podejmuje również kwestie trafności oraz możliwości uogólniania danych pochodzących z wywiadów, wskazując na podstawowe znaczenie jakości zebranego materiału. Książka zainteresuje nie tylko socjologów, ale także studentów psychologii, antropologii czy kulturoznawstwa.
ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie do badań z zastosowaniem techniki wywiadu * Trzy fragmenty wywiadów * Badania z zastosowaniem techniki wywiadu w historii i naukach społecznych * Zagadnienia metodologiczne i etyczne * ROZDZIAŁ 2. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów * Sposób rozumienia w wywiadzie jakościowym * Świat życia * Znaczenie * Jakościowy * Opisowy * Swoistość * Naiwność badawcza * Zogniskowanie * Niejasność * Zmiana * Wrażliwość * Interakcja * Pozytywne doświadczenie * Asymetria władzy w wywiadzie jakościowym * Wywiad badawczy: między dialogiem filozoficznym a wywiadem terapeutycznym * Badacz jako górnik lub jako podróżnik * Epistemologiczne koncepcje wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadu * ROZDZIAŁ 3. Etyczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów * Prowadzenie wywiadów jako działanie etyczne * Problemy etyczne w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu * Wskazówki etyczne * Świadoma zgoda * Poufność * Konsekwencje * Rzetelność badacza * Mikro- i makroetyka w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu * ROZDZIAŁ 4. Planowanie badań z wykorzystaniem techniki wywiadu * Siedem etapów procesu badawczego * Konceptualizacja * Cel badania * Wiedza na temat badanego problemu * Konceptualizacja badania nad ocenianiem * Projektowanie badania * Projektowanie badania nad ocenianiem * Czasowy wymiar projektu * Ilu respondentów potrzebuję? * Kiedy nie prowadzić wywiadów * Metody mieszane * Zasoby i wiedza specjalistyczna * Prowadzenie wywiadu: między metodą a rzemiosłem * ROZDZIAŁ 5. Prowadzenie wywiadu * Wywiad na temat oceniania przeprowadzony na zajęciach * Przygotowanie scenerii wywiadu * Scenariusz wywiadu * Pytania badacza * Sztuka dopytywania * ROZDZIAŁ 6. Rodzaje wywiadów * Podmioty badania * Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami innych kultur * Prowadzenie wywiadów z dziećmi * Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami elit * Rodzaje wywiadów * Wywiady faktograficzne * Wywiady konceptualne * Zogniskowane wywiady grupowe (fokusy) * Wywiady narracyjne * Wywiady dyskursywne * Wywiady konfrontacyjne * ROZDZIAŁ 7. Jakość wywiadu * Wywiad Hamleta * Jakość wywiadu * Kwalifikacje osoby prowadzącej wywiad * Typowe zarzuty wobec jakości badań z zastosowaniem techniki wywiadu * Pytania sugerujące * Napięcie między odpowiedzialnością naukową a etyczną * ROZDZIAŁ 8. Transkrypcja wywiadów * Język mówiony i pisany * Rejestrowanie wywiadów * Transkrypcja wywiadów * Czas i środki potrzebne do sporządzenia transkrypcji * Rzetelność i trafność transkrypcji * Rzetelność * Trafność * Komputerowe narzędzia do analizy wywiadów * ROZDZIAŁ 9. Analiza wywiadów * Włączenie analizy wywiadów do projektu badań jakościowych * Typy analizy * Analiza wywiadów zorientowana na znaczenie * Kodowanie znaczenia * Analiza treści * Kondensacja znaczenia * Interpretacja znaczenia * Analiza wywiadów zorientowana na język * Analiza lingwistyczna * Analiza konwersacyjna * Analiza narracyjna * Analiza dyskursu * Dekonstrukcja * Analiza wywiadów jako brikolaż * Analiza wywiadów jako lektura teoretyczna * ROZDZIAŁ 10. Weryfikacja i uogólnianie wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadów * Obiektywność wiedzy w badaniach jakościowych * Rzetelność i trafność wiedzy uzyskiwanej w wywiadach * Trafność jako jakość rzemiosła * Ustalać trafność to kontrolować * Ustalać trafność to podawać w wątpliwość * Ustalać trafność to teoretyzować * Trafność komunikacyjna i pragmatyczna * Uogólnianie wyników badań jakościowych * ROZDZIAŁ 11. Przedstawianie wiedzy uzyskanej w badaniu * Różni odbiorcy raportów z wywiadów * Doskonalenie raportów z wywiadów * Wzbogacanie raportów z wywiadów * ROZDZIAŁ 12. Udoskonalanie jakości wywiadu * Uczenie się rzemiosła prowadzenia wywiadów * Wartość wiedzy uzyskanej w wywiadzie * Epistemologiczne i etyczne koncepcje wiedzy * Wiedza pragmatyczna * Wiedza sytuacyjna * Wiedza wytworzona * Wiedza językowa * Wiedza konwersacyjna
Status dostępności:
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Doing interviews
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [237]-242. Indeks.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej