573163
Książka
W koszyku
(Zarządzanie. Turystyka, Rekreacja, Sport)
Informacja jest jednym z najważniejszych elementów, a nawet wręcz wyznacznikiem gospodarki turystycznej. Współczesna gospodarka turystyczna jest bowiem systemem powiązań między jej podmiotami realizującymi na rynku funkcje komercyjne (przedsiębiorcy turystyczni) a podmiotami non profit (samorządy terytorialne oraz organizacje i stowarzyszenia branżowe) oraz turystami. Informacja turystyczna jest zaś obszarem znajdującym się na styku tych trzech grup podmiotów, warunkując skuteczność i jakość świadczonych usług.Wykreowanie sprawnie funkcjonującego systemu informacji turystycznej wymaga wypracowania właściwych mechanizmów aktywnej współpracy samorządu lokalnego z branżą turystyczną bezpośrednio lub pośrednio zaangażowaną w kreowanie lokalnego produktu turystycznego.Podstawowym celem opracowania jest próba przedstawienia modelowej koncepcji współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego a podmiotami turystycznymi w zakresie gromadzenia, przetwarzania, przepływu i udostępniania informacji turystycznej.
Wstęp (Aleksander Panasiuk) * Rozdział 1 Zadania samorządu terytorialnego w gospodarce turystycznej * (Beata Filipiak, DawidMilewski, Aleksander Panasiuk) * 1.1. Specyfika funkcjonowania samorządu lokalnego we współczesnej gospodarce * 1.2. Zakres zadaniowy jednostek samorządu lokalnego a jego finansowanie * 1.3. Rola samorządu terytorialnego w kształtowaniu świadomości i tożsamości lokalnej i regionalnej * 1.4. Samorząd lokalny jako kreator rozwoju turystyki * 1.5. Zadania samorządu w zakresie turystyki * 1.6. Zadania samorządu w zakresie informacji turystycznej * Rozdział 2 Społeczeństwo informacyjne (Marta Sidorkiewicz, Anna Tokarz) * 2.1. Istota i podstawowe cechy społeczeństwa informacyjnego * 2.2. Rodzaje informacji i ich wykorzystanie * 2.3. Znaczenie informacji w rozwoju współczesnej gospodarki * 2.4. Rola nowych mediów w rozwoju społeczeństwa informacyjnego * Rozdział 3 Gospodarka turystyczna (Aleksander Panasiuk) * 3.1. Istota gospodarki turystycznej * 3.2. Struktura gospodarki turystycznej * 3.3. Podmioty gospodarki turystycznej * 3.4. Samorząd jako element gospodarki turystycznej * 3.5. Innowacje w gospodarce turystycznej * Rozdział 4 Informacja w turystyce (Beata Meyer, Adam Pawlicz) * 4.1. Istota i formy informacji turystycznej * 4.2. Znaczenie informacji w procesie obsługi ruchu turystycznego * 4.3. System informacji turystycznej * 4.4. Elektroniczne systemy informacji turystycznej * Rozdział 5. Region jako obszar badań systemu informacji turystycznej * (Anna Gardzińska, Tomasz Mańkowski, Dawid Milewski, * Anna Tokarz) * 5.1. Atrakcyjność turystyczna regionu * 5.1.1. Założenia metodyczne badań * 5.1.2. Analiza atrakcyjności turystycznej gmin z zastosowaniem taksonomicznego miernika rozwoju * 5.2. Podmioty odpowiedzialne za system informacji turystycznej * 5.2.1. Samorząd terytorialny (wojewódzki, powiatowy, gminny) * 5.2.2. Przedsiębiorstwa turystyczne * 5.2.3. Organizacje turystyczne * 5.3. Rola regionalnej i lokalnych organizacji turystycznych w tworzeniu systemu informacji turystycznej * 5.4. Placówki informacji turystycznej (ii) * Rozdział 6. Ocena funkcjonowania systemu informacji turystycznej * (Anna Gardzińska, Tomasz Mańkowski, Adam Pawlicz, * Marta Sidorkiewicz) * 6.1. Metodyka przeprowadzonych badań * 6.2. Ogólne informacje na temat informacji turystycznej w badanych gminach * 6.3. Personel oraz funkcjonowanie placówek informacji turystycznej w opinii samorządu i przedsiębiorców * 6.4. Zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych w placówkach informacji turystycznej * 6.5. Współpraca publiczno-prywatna w zakresie informacji turystycznej * 6.6. Regionalny internetowy system informacji turystycznej w opinii samorządu i branży turystycznej * 6.7. Ogólna ocena współpracy publiczno-prywatnej * 6.8. Pozostałe formy informacji turystycznej * 6.8.1. Informacja turystyczna na poziomie powiatowym * 6.8.2. Informacja turystyczna na poziomie wojewódzkim * 6.8.3. Informacja turystyczna prowadzona przez inne organizacje * 6.8.4. Informacja turystyczna prowadzona przez podmioty komercyjne * Rozdział 7. Próba konstrukcji modelu funkcjonowania lokalnego * (regionalnego) systemu informacji turystycznej * (Aleksander Panasiuk, Adam Pawlicz) * 7.1. Model optymalizacji oferty usługowej * 7.2. Model zarządzania zasobami ludzkimi * 7.3. Model finansowania działalności * 7.4. Model wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych * 7.5. Model współpracy publiczno-prywatnej * 7.6. Model oceny efektywności funkcjonowania badanych placówek * 7.7. Model regionalnego (wojewódzkiego) systemu informacji turystycznej * Zakończenie (Aleksander Panasiuk) * Załącznik (Agnieszka Sawińska, Anna Tokarz)
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 338.48 (1 egz.)
Kaucja: 28,37 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 169-175. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej