568593
Książka
W koszyku
W wychowaniu intelektualnym zwraca się uwagę na osobowość umysłową człowieka. Ważne są takie cechy, jak: otwartość na wiedzę, dociekliwość naukowa, dążenie do prawdy, wytrwałość, ale jednocześnie zdolność selekcji wiedzy i krytyczne oceny napływających informacji.Autorka traktuje człowieka jako jedność psychofizyczną. Wyodrębnienie sfery intelektualnej (wychowania intelektualnego) ma charakter poznawczy i służy lepszemu uzmysłowieniu pedagogom - zarówno teoretykom, jak i praktykom - możliwości oraz potrzeb w zakresie wychowania intelektualnego, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności jego realizowania w szkole.Wykorzystanie wiedzy o wychowaniu intelektualnym w praktyce edukacyjnej może stworzyć szansę uzyskania wysokiego poziomu rozwoju intelektualnego, ogłady, obycia oraz kultury umysłowej u uczniów.
Wstęp Rozdział I * Charakterystyka rozwoju intelektualnego młodzieży w wieku dorastania * Rozdział II * Współczesne tendencje w procesie dydaktyczno-wychowawczym w reformowanej szkole * Rozdział III * Geneza i rozwój koncepcji wychowania intelektualnego w teorii kształcenia * Rozdział IV * Wyjaśnienia terminologiczne * 1. Wychowanie intelektualne * 2. Wartości poznawcze * 3. Zdolności poznawcze (procesy poznawcze) * 4. Zainteresowania i zainteresowania poznawcze * 5. Postawa i postawa poznawcza * 6. Motywacja poznawcza * 7. Teoria dydaktyczna i praktyka edukacyjna * Rozdział V * Metodologia badań własnych * 1. Problematyka badań * 2. Zmienne i wskaźniki * 3. Metody i narzędzia badawcze * 4. Miejsce i czas badań * 5. Charakterystyka badanych osób * 6. Organizacja i przebieg badań * 7. Charakterystyka zgromadzonego materiału * Rozdział VI * Wychowanie intelektualne w praktyce edukacyjnej * 1. Znaczenie przydawane wychowaniu intelektualnemu w praktyce edukacyjnej * 2. Cele wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej * 3. Treści wychowania intelektualnego * 4. Metody realizowania wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej * 5. Formy realizowania wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej * 6. Środki realizowania wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej * 7. Efektywność realizowania wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej * 8. Efektywność wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej * Rozdział VIII * Możliwość efektywniejszego realizowania wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej według nauczycieli i uczniów * Rozdział IX * Uogólnienia i wnioski z badań * 1. Wychowanie intelektualne w podstawach programowych kształcenia ogólnego * 2. Wychowanie intelektualne w praktyce edukacyjnej * 3. Możliwości efektywniejszego realizowania wychowania intelektualnego w praktyce edukacyjnej w opinii nauczycieli i uczniów * Bibliografia * Aneksy * Aneks nr 1 * Aneks nr 2 * Aneks nr 3 * Aneks nr 4
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3834 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 223-234.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej