570467
Książka
W koszyku
Zachowania człowieka w organizacji / Barbara Kożusznik. - Wyd. 3. zm. - Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2011. - 315, [1] s. : il. ; 24 cm.
W podręczniku pokazano zachowania jednostek i grup społecznych w organizacjach oraz wyjaśniono, jak przewidywać te zachowania i je kontrolować. Autorka pokazała m.in. mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji, zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, grupy i zespoły w organizacji, koncepcje efektywnego kierowania, przywództwo w organizacji, komunikowanie się w organizacji, efektywność organizacji w zmiennym otoczeniu, kulturę organizacyjną. Podręcznik wzbogacają liczne praktyczne przykłady. Podręcznik jest przeznaczony dla studentów ekonomii, zarządzania, politologii, socjologii, psychologii, dziennikarstwa oraz praktyków zarządzania, którym może pomóc w codziennym zarządzaniu. Opis ze strony: www.pwe.com.pl
1. UWARUNKOWANIA ZACHOWAŁORGANIZACYJNYCH * 1.1. Zachowania jednostek w organizacji a współzależność potrzeb organizacji i potrzeb jednostki * 1.2. Wyzwania wobec organizacji i zachowań organizacyjnych * 1.3. Decydująca rola zasobów ludzkich we współczesnych organizacjach * 1.4. Pozytywna wizja człowieka w organizacji — zarządzanie sobą * 2. INDYWIDUALNE MECHANIZMY ZAANGAŻOWANIA CZŁOWIEKA W ORGANIZACJI * 2.1. Modele uczestnictwa człowieka w organizacji — mechanizmy psychologiczne zaangażowania się człowieka w organizacji * Założenia dotyczące racjonalno-ekonomicznej natury człowieka * Założenia modelu człowieka społecznego * Samorealizacja człowieka w pracy * 2.2. Kontrakt psychologiczny * 2.3. Cele i oczekiwania pracowników * 2.4. Czynniki motywujące człowieka do pracy * Uczestnictwo w organizacji a zaspokojenie potrzeb jednostki * Psychologiczna wartość pracy a wymiary pracy * Możliwość uzyskania poczucia podmiotowości w pracy * 3. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI * 3.1. Wymagania organizacji wobec zasobów indywidualnych * 3.2. Zasoby osobiste — klasyfikacja i różnice indywidualne. Idea Aktor — Kreator — Inspirator * 3.3. Rozwój zawodowy w kontekście wymagań wobec zachowań pracowniczych * 3.4. Procedury wspomagające rozwój człowieka i jego doskonalenie w organizacji * 4. GRUPA. PROBLEMY WSPÓŁPRACY I GODZENIA INTERESÓW * 4.1. Podstawowe obszary badań i definicje grupy * 4.2. Badania Hawthorne * 4.3. Spójność grupy * 4.4. Wielkość grupy * 4.5. Normy grupowe * 4.6. Fazy rozwoju grupy * 4.7. Problemy międzygrupowe w organizacji * 4.8. Redukowanie negatywnych konsekwencji rywalizacji międzygrupowej * 4.9. Grupy mniejszości i większości w organizacji * 5. ZESPOŁY W ORGANIZACJI * 5.1. Główne elementy zespołu pracowniczego * 5.2. Zadania jako specyficzny rodzaj celu zespołowego * 5.3. Tradycyjne oraz wyłaniające się rozumienie efektywności zespołu * 5.4. Bariery efektywności zespołu * 5.5. Efektywny zespół * 5.6. Podmiotowość zespołu * 6. KONCEPCJE EFEKTYWNEGO KIEROWANIA * 6.1. Style kierowania * 6.2. Sytuacyjne koncepcje kierowania * Teoria dopasowanego przywódcy Fiedlera * Teoria sytuacyjnego kierowania Tannenbauma i Schmidta * Koncepcja sytuacyjna Vrooma * Sytuacyjna teoria przywództwa Herseya i Blancharda * 6.3. Zachowanie przywódcy. Model I i Model II Argyrisa * 7. PRZYWÓDZTWO JAKO SPECYFICZNY SPOSÓB KIEROWANIA LUDŹMI * 7.1. Przywódca czy menedżer * 7.2. Definiowanie zarządzania i przywództwa * Relacja wpływu a relacja władzy * Przywódcy i zwolennicy a menedżerowie i podwładni * Zamierzona zmiana a produkcja * Produkcja i sprzedaż dóbr i/lub usług * Kim jest przywódca w odróżnieniu od menedżera * 7.3. Przywództwo wobec problemu wspólnego dobra * Zrównoważony rozwój a problemy przywództwa w świecie władzy podzielonej * Procedury i płaszczyzny rozwiązywania problemów wspólnego dobra * Kierowanie partycypacyjne * Kierowanie przez delegowanie * Bariery podmiotowości i delegowania. Pojęcie deinfluentyzacji * 7.4. Zagrożenia kierowania i wpływu społecznego w organizacji * Nadużywanie władzy i wpływu * Negatywne reakcje podwładnych wobec władzy * Metamorficzny efekt władzy * Samodestrukcyjny wpływ kierowniczy * Wyczerpywanie zasobów samokontroli w roli kierowniczej * 8. KOMUNIKOWANIE SIĘ W ORGANIZACJI * 8.1. Komunikacja interpersonalna * Komunikowanie się z innymi ludźmi * Rodzaje komunikacji interpersonalnej w organizacji * Komunikacja w relacjach władzy * 8.2. Komunikacja na poziomie grupy * Obserwacja zachowań w czasie narad * Asertywność zachowania w czasie narady * 8.3. Komunikacja publiczna * Znaczenie skutecznej autoprezentacji w pracy kierowniczej * Analiza treści wystąpienia * Analiza formy wystąpienia * Przygotowanie wystąpienia publicznego * Metody twórczego diagnozowania i rozwiązywania problemów na forum publicznym * Wykorzystanie negocjacji jako jednego z narzędzi komunikowania się na arenach publicznych * 8.4. Komunikacja wirtualna * Intranet * Poczta elektroniczna * Internet * 8.5. Wikinomia. Nowa forma komunikacji i współpracy * 9. EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI A KONIECZNOŚĆ CIĄGŁEJ ZMIANY * 9.1. Organizacja jako złożony system * Organizacja a otoczenie * Efektywność organizacyjna * 9.2. Naturalny charakter zmienności organizacji * 9.3. Zmiana a sytuacja innowacyjna * 9.4. Etapy procesu przyswajania innowacji * 9.5. Opór wobec innowacji * 9.6. Indywidualny opór wobec zmian * 9.7. Psychospołeczne uwarunkowania procesu innowacyjnego * 10. KULTURA ORGANIZACYJNA * 10.1. Pojęcie kultury organizacyjnej * 10.2. Klimat organizacyjny jako jeden ze wskaźników kultury organizacyjnej * 10.3. Wymiary kultury organizacyjnej * 10.4. Kultura narodowa czy kultura różnorodności * Zarządzanie przez cele * Benchmarking * Struktury sieciowe * Koła jakości * Organizacje i zespoły wirtualne * 11. NOWE MODELE KULTURY ORGANIZACYJNEJ OTWARTE NA POTENCJAŁ LUDZKI * 11.1. Zmiany a nowe modele kultury organizacyjnej * 11.2. Organizacje w społeczeństwie opartym na wiedzy * Organizacja federacyjna * Organizacja w kształcie liścia koniczyny * 11.3. Zachowania człowieka w organizacjach opartych na wiedzy i w organizacjach uczących się * Model zachowań swobodnych T.F. Gilberta * Zachowania oparte na teczce (portfolio) według Ch. Handy’ego * Zachowania oparte na regulacji własnego wpływu według B. Kożusznik * Zachowania oparte na zarządzaniu sobą * 11.4. Wyzwania ery konceptualnej a zachowania człowieka w organizacji. * Kierunek — kreatywność i innowacyjność * Wyzwania ery konceptualnej — ery inwencji i innowacyjności * Powiązanie wartości z gospodarką * Uwzględnianie czynników psychologicznych na wszystkich etapach procesu innowacyjnego * Wyzwania wobec edukacji * Pomoc i wskazówki dla kadry kierowniczej * Spójny model organizacji i znaczenie czynników psychologicznych
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53486 (1 egz.)
Kaucja: 42,00 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów ekonomii, zarządzania, politologii, socjologii, psychologii i dziennikarstwa.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej