W książce zawarto wiedzę o˙przedsiębiorstwie jako organizacji gospodarczej. Przedstawiono w˙niej wiele pojęć, klasyfikacji i˙elementów teorii, stanowiących podstawę nauki o˙przedsiębiorstwie. Autorzy zwrócili uwagę na: - teoretyczne podstawy funkcjonowania organizacji, - formy przedsiębiorstw i˙ich otoczenie, - otoczenie międzynarodowe przedsiębiorstwa, - zasoby i˙ich znaczenie w˙działalności przedsiębiorstwa, - gospodarowanie zasobami materialnymi i˙niematerialnymi, - zarządzanie kapitałem ludzkim, - procesy innowacyjne w˙przedsiębiorstwie, - współczesne problemy zarządzania, - kryzys w˙gospodarce i˙przedsiębiorstwie, - kreowanie wartości przedsiębiorstwa, - trendy w˙rozwoju przedsiębiorstw. Podręcznik jest adresowany do studentów ekonomii, zarządzania, międzynarodowych stosunków gospodarczych, inżynierii produkcji w˙wyższych uczelniach różnych typów.
Wstęp * ˙ * Rozdział 1. Teoretyczne podstawy funkcjonowania organizacji, Maria Białasiewicz, Tadeusz Buczkowski, Barbara Czerniachowicz, Stanisław Marek, Karolina Beyer * 1.1. Ewolucja koncepcji organizacji * 1.2. Rodzaje organizacji * 1.3. Cykl życia organizacji * 1.4. Przedsiębiorstwo jako podstawowa organizacja gospodarcza * 1.4.1. Powstanie i˙uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw * 1.4.2. Przedsiębiorstwo jako system otwarty * 1.4.3. Przedsiębiorca i˙przedsiębiorczość * 1.4.4. Misja i˙cele przedsiębiorstwa * 1.4.5. Podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa * 1.4.6. Charakterystyczne atrybuty przedsiębiorstwa * 1.4.7. Funkcje przedsiębiorstw * ˙ * Rozdział 2. Formy przedsiębiorstw, Maria Białasiewicz, Tadeusz Buczkowski, Malwina Szczepkowska * 2.1. Klasyfikacja przedsiębiorstw według wybranych kryteriów * 2.2. Organizacyjno-prawne formy przedsiębiorstw * 2.3. Kryteria wyboru formy organizacyjno-prawnej działalności przedsiębiorstw * 2.4. Nowe formy przedsiębiorstw * 2.5. Wielopodmiotowe struktury gospodarcze * 2.6. Nadzór korporacyjny nad organizacjami * ˙ * Rozdział 3. Otoczenie przedsiębiorstwa, Stanisław Marek, Anna Wieczorek-Szymańska * 3.1. Rola i˙miejsce otoczenia w˙teorii organizacji * 3.2. Elementy otoczenia przedsiębiorstwa * 3.3. Charakterystyka makrootoczenia przedsiębiorstwa * 3.3.1. Otoczenie ekonomiczne * 3.3.2. Otoczenie polityczno-prawne * 3.3.3. Otoczenie techniczno-technologiczne * 3.3.4. Otoczenie społeczno-kulturowe * 3.3.5. Otoczenie naturalne * 3.3.6. Otoczenie międzynarodowe * 3.4. Charakterystyka mikrootoczenia przedsiębiorstwa * 3.4.1. Relacje przedsiębiorstwa z˙gospodarstwem domowym * 3.4.2. Relacje przedsiębiorstwa z˙innymi przedsiębiorstwami * 3.4.3. Relacje przedsiębiorstwa z˙instytucjami finansowymi * 3.4.4. Relacje przedsiębiorstwa z˙uczelniami wyższymi i˙ośrodkami badawczo-rozwojowymi * 3.4.5. Relacje przedsiębiorstwa z˙władzami * 3.4.6. Relacje przedsiębiorstwa z˙podmiotami demokracji gospodarczej * 3.4.7. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa * 3.5. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa * ˙ * Rozdział 4. Przedsiębiorstwo w˙otoczeniu międzynarodowym, Malwina Szczepkowska * 4.1. Umiędzynarodowienie otoczenia przedsiębiorstwa * 4.2. Istota korporacji globalnej * 4.3. Metody wejścia firm na rynki zagraniczne * ˙ * Rozdział 5. Zasoby i˙ich znaczenie w˙działalności przedsiębiorstwa, Karolina Beyer, Stanisław Marek * 5.1. Od tradycyjnego do nowoczesnego ujęcia zasobów * 5.2. Struktura zasobów przedsiębiorstwa * 5.2.1. Zasoby przedsiębiorstwa * 5.2.2. Zasoby materialne * 5.2.3. Zasoby ludzkie * 5.2.4. Zasoby niematerialne * 5.3. Transformacja zasobów i˙ich rola w˙procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa * 5.4. Gospodarowanie zasobami w˙świetle teorii wiedzy niedoskonałej * ˙ * Rozdział 6. Gospodarowanie zasobami materialnymi, Joanna Wiśniewska, Władysław Janasz * 6.1. Istota i˙funkcje kapitału trwałego * 6.2. Istota i˙cechy aktywów oraz˙ich znaczenie dla˙przedsiębiorstwa * 6.3. Zarządzanie aktywami trwałymi przedsiębiorstwa * 6.3.1. Pojęcie aktywów trwałych * 6.3.2. Zużycie środków trwałych * 6.3.3. Amortyzacja środków trwałych jako kategoria ekonomiczna * 6.3.4. Strategie obsługi eksploatacyjnej wyposażenia produkcyjnego * 6.3.5. Produktywność środków trwałych * 6.4. Gospodarowanie aktywami obrotowymi w˙przedsiębiorstwie * 6.4.1. Pojęcie, struktura i˙funkcje aktywów obrotowych * 6.4.2. Proces kształtowania zapasów w˙przedsiębiorstwie * 6.4.3. Zarządzanie należnościami krótkoterminowymi i˙polityka kredytowa przedsiębiorstwa * 6.4.4. Gospodarowanie krótkoterminowymi aktywami finansowymi * 6.4.5. Ocena racjonalności gospodarowania aktywami obrotowymi i˙ustalanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy w˙przedsiębiorstwie * ˙ * Rozdział 7. Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Barbara Czerniachowicz, Anna Wieczorek-Szymańska * 7.1. Wprowadzenie do gospodarowania kapitałem ludzkim * 7.2. Ewolucja funkcji personalnej w˙przedsiębiorstwie * 7.3. Kapitał ludzki w˙modelach polityki kadrowej * 7.4. Nowoczesne nurty gospodarowania kapitałem ludzkim * 7.5. Główne komponenty zarządzania kapitałem ludzkim w˙przedsiębiorstwie * 7.5.1. Planowanie zatrudnienia * 7.5.2. Rekrutacja i˙selekcja kadr * 7.5.3. Wprowadzenie do pracy * 7.5.4. Szkolenia i˙doskonalenie personelu * 7.5.5. Ocenianie pracowników * 7.5.6. Przesunięcia i˙fluktuacja pracowników * 7.5.7. Motywowanie pracowników * 7.6. Podejście kompetencyjne do zarządzania zasobami ludzkimi w˙organizacji * 7.6.1. Pojęcie kompetencji - poziom organizacji i˙poziom pracownika * 7.6.2. Typologia kompetencji pracowniczych * 7.6.3. Zarządzanie kompetencjami * 7.6.4. Podejście kompetencyjne w˙planowaniu działań z˙zakresu HR * 7.6.5. Podejście kompetencyjne w˙procesie rekrutacji i˙selekcji pracowników * 7.6.6. Podejście kompetencyjne w˙systemie ocen pracowniczych * 7.6.7. Nagradzanie pracowników oparte na kompetencjach * 7.6.8. Podejście kompetencyjne w˙doskonaleniu zawodowym * ˙ * Rozdział 8. Gospodarowanie zasobami niematerialnymi, Karolina Beyer, Malwina Szczepkowska * 8.1. Wprowadzenie do problematyki gospodarowania zasobami niematerialnymi * 8.1.1. Uwagi wstępne * 8.1.2. Istota kapitału intelektualnego * 8.2. Zasoby niematerialne w˙przedsiębiorstwie - kapitał strukturalny wewnętrzny * 8.2.1. Istota kultury organizacyjnej podmiotu * 8.2.2. Reputacja przedsiębiorstwa i˙produktu, znak towarowy * 8.2.3. Informacja, technologia i˙lokalizacja jako specyficzny rodzaj zasobów niematerialnych * 8.3. Kapitał partnerski i˙kliencki - kapitał relacyjny w˙przedsiębiorstwie * 8.3.1. Uwagi wstępne * 8.3.2. Istota i˙struktura zasobów partnerskich * 8.3.3. Istota i˙rola zasobów klienckich * 8.3.4. Modele zarządzania oparte na relacjach z˙klientami * 8.4. Modele gospodarowania zasobami niematerialnymi * 8.4.1. Uwagi wstępne * 8.4.2. Nawigator Skandii * 8.4.3. Monitor aktywów niematerialnych * 8.4.4. Zrównoważona karta wyników * ˙ * Rozdział 9. Procesy innowacyjne w˙przedsiębiorstwie, Władysław Janasz * 9.1. Podstawowe pojęcia * 9.2. Podstawowe cechy procesu innowacyjnego * 9.3. Modele procesu innowacyjnego * 9.4. Aktywność innowacyjna jako źródło tworzenia wartości przedsiębiorstwa * 9.5. Rodzaje i˙kryteria strategii innowacyjnych * 9.6. Podstawowe warunki innowacyjności przedsiębiorstw * ˙ * Rozdział 10. Współczesne problemy zarządzania przedsiębiorstwem, Maria Białasiewicz, Barbara Czerniachowicz * 10.1. Pojęcie i˙ewolucja zarządzania * 10.2. Istota i˙rozwój zarządzania strategicznego * 10.3. Rola kadry menedżerskiej w˙zarządzaniu * 10.4. Strategia jako podstawowe pojęcie zarządzania strategicznego * 10.5. Proces zarządzania strategicznego * 10.6. Współczesne koncepcje i˙metody zarządzania przedsiębiorstwem * 10.7. Konkurencyjność w˙zarządzaniu strategicznym * ˙ * Rozdział 11. Kryzys w˙gospodarce i˙przedsiębiorstwie, Maria Białasiewicz, Stanisław Marek, Anna Wieczorek-Szymańska * 11.1. Istota i˙źródła światowego kryzysu gospodarczego XXI wieku * 11.1.1. Kryzys jako faza cyklu koniunkturalnego * 11.1.2. Mechanizm powstawania wielkich kryzysów * 11.1.3. Przyczyny kryzysu finansowego w˙USA * 11.1.4. Skutki obecnego kryzysu * 11.2. Zarządzanie przedsiębiorstwem w˙sytuacjach kryzysowych * 11.2.1. Kryzys - pojęcie, przebieg, przyczyny i˙objawy * 11.2.2. System ostrzegania przed kryzysem * 11.2.3. Działania antykryzysowe * 11.2.4. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa * ˙ * Rozdział 12. Finansowy wymiar rezultatów przedsiębiorstwa, Wanda Skoczylas * 12.1. Wartość przedsiębiorstwa jako finansowy cel działalności gospodarczej * 12.2. Pomiar wartości przedsiębiorstwa * 12.3. Działania tworzące wartość przedsiębiorstwa * 12.4. Czynniki tworzące wartość w˙zakresie działalności operacyjnej i˙inwestycyjnej * 12.5. Struktura i˙koszt kapitału jako czynniki tworzące wartość * 12.6. Płynność finansowa jako warunek konieczny osiągania rentowności * ˙ * Rozdział 13. Główne uwarunkowania funkcjonowania i˙rozwoju przedsiębiorstw przyszłości, Barbara Czerniachowicz, Stanisław Marek, Anna Wieczorek-Szymańska * 13.1. Cywilizacyjne podstawy zmian w˙przedsiębiorstwie * 13.2. Megatrendy i˙ich wpływ na rozwój przedsiębiorstw * 13.3. Kryzys a przyszłościowe zmiany rozwojowe * 13.3.1. Regulacja systemu finansowego * 13.3.2. Konieczność interwencjonizmu państwa * 13.3.3. Zapobieganie globalnej nierównowadze * 13.3.4. Zapobieganie nadmiernym podziałom na rynku ogólnoświatowym * 13.4. Wybrane przyszłościowe zmiany kształtujące procesy gospodarcze * 13.4.1. Zmiany demograficzne * 13.4.2. Ograniczoność zasobów * 13.4.3. Zmiany edukacyjne * 13.5. Obszary zmian w˙przedsiębiorstwach przyszłości * ˙ * Bibliografia * Indeks * * *