570416
Książka
W koszyku
(Wydawnictwa Fachowe)
Kompetencje pracownicze to jedno z kluczowych zagadnień nauk o zarządzaniu. Teoretycy i praktycy, jak również klasycy i współcześni badacze zgodnie przyjmują, i z wiodącym czynnikiem rozwoju przedsiębiorstw oraz podnoszenia sprawności zespołowych form organizacji pracy są kompetencje pracownicze, na bazie których członkowie organizacji podejmują decyzje i działania oraz osiągają zamierzone cele.Książka zawiera prezentację najważniejszych klasycznych oraz współczesnych koncepcji i modeli kompetencji pracowniczych w zarządzaniu oraz metodyczne podstawy badania kompetencji pracowniczych. Klasyczna interpretacja kompetencji pracowniczych odpowiada normatywom prekursorów nauk o zarządzaniu, natomiast współczesna ściśle koresponduje z rozwojem nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania. W świetle przeprowadzonych rozważań ukazano kapitał intelektualny i samoorganizację, jako odniesienie do zasobów i organizacji pracy współczesnego przedsiębiorstwa. W książce dokonano prezentacji ewolucji roli czynnika ludzkiego organizacji oraz charakterystyki kluczowych obszarów problemowych dotyczących kierowania pracownikami we współczesnej organizacji.
Wstęp * Rozdział 1 * Ewolucja roli czynnika ludzkiego organizacji * 1.1. Czynnik ludzki a postęp techniczno-organizacyjny * 1.2. Organizacja przedtaylorowska * 1.3. Organizacja taylorowska * 1.4. Organizacja "human relations" * 1.5. Organizacja zhumanizowana * 1.6. Organizacja współczesna * 1.7. Umiejętności pracownicze a typy organizacji * Rozdział 2 * Klasyczne ujęcia kompetencji pracowniczych * 2.1. Kompetencje pracownicze w naukach o zarządzaniu * 2.2. Rola menedżerów w rozwoju organizacji * 2.3. Przedtaylorowskie ujęcia kompetencji menedżerskich * 2.4. Czynniki organizacji pracy w szkole klasycznej * 2.4.1. Hierarchiczny podział pracy * 2.4.2. Poziomy podział pracy * 2.5. Wyróżniki klasycznych ujęć uzdolnień kierowniczych * 2.5.1. Profil idealnego kierownika * 2.5.2. Zadania kierownika klasycznej organizacji * 2.6. Strategie w identyfikacji kompetencji wykonawców * 2.6.1. Psychofizjologiczna * 2.6.2. Strukturalna * 2.6.3. Behawioralna * 2.7. Talenty pracownicze * 2.7.1. Klasyczna interpretacja talentów pracowniczych * 2.7.2. Struktura talentu * 2.7.3. Funkcje talentów pracowniczych * Rozdział 3 * Podstawy metodyczne badania kompetencji * 3.1. Źródła współczesnego podejście do badania kompetencji. * 3.2. Nurty badawcze w identyfikacji kompetencji * 3.2.1. Strukturalizm * 3.2.2. Fenomenologia * 3.2.3. Behawioryzm * 3.2.4. Synteza nurtów badawczych * 3.3. Dominujące podejścia do kompetencji pracowniczych * 3.3.1. Podejście twarde * 3.3.2. Podejście miękkie * 3.4. Wybrane modele kompetencji pracowniczych * 3.4.1. Modele amerykańskie * 3.4.2. Modele brytyjskie * Rozdział 4 * Samoorganizacja * 4.1. Istota, cechy i pojęcia pokrewne * 4.2. Autonomia i zespołowość jako atrybuty samoorganizacji * 4.3. Autonomia i zespołowość w wybranych typach organizacji * 4.3.1. Organizacja klasyczna - praca indywidualna * 4.3.2. Organizacja human relations - nieformalne grupy pracownicze * 4.3.3. Organizacja zhumanizowana - zespoły problemowe * i samokierujące * 4.3.4. Organizacja współczesna - zespoły interfunkcjonalne * i samokierujące * 4.4. Zespoły samokierujące - przegląd wyników badań * 4.5. Nauka o złożoności jako perspektywa interpretacji samoorganizacji * 4.6. Techniczne uwarunkowania samoorganizacji * 4.7. Samoorganizacja a współczesne koncepcje zarządzania * Rozdział 5 * Współczesne ujęcia kompetencji pracowniczych * 5.1. Istota i komponenty kompetencji pracowniczych * 5.1.1. Kompetencje pracownicze w ujęciu statycznym * 5.1.2. Dynamiczne ujęcie kompetencji pracowniczych * 5.2. Funkcje kompetencji pracowniczych * 5.2.1. Systemowe ujęcie funkcji kompetencji pracowniczych * 5.2.2. Funkcje kompetencji pracowniczych na tle podejścia 9sytuacyjnego * 113 * 5.2.3. Funkcje kompetencji a kategorie pracy * 5.3. Metodologiczna architektura rozwoju kompetencji pracowniczych * w samoorganizacji * 5.3.1. Benchmarking - imitacja * 5.3.2. Zarządzanie wiedzą - wzmacnianie * 5.3.3. Reengineering - modelowanie * 5.4. Talenty pracownicze z perspektywy nowej ekonomii * 5.5. Sposoby rozwoju kompetencji pracowniczych i tworzenia innowacji * Rozdział 6 * Kompetencje pracownicze a kapitał intelektualny * 6.1. Istota i struktura kapitału intelektualnego * 6.2. Kapitał intelektualny a wartość rynkowa spółek * 6.3. Wybrane metody pomiaru kapitału intelektualnego * 6.3.1. Metody ilościowe * 6.3.2. Metody jakościowe * 6.4. Kompetencje pracownicze podstawą analizy kapitału intelektualnego * organizacji * 6.5. Założenia i wytyczne analizy kapitału intelektualnego * Rozdział 7 * Kierowanie pracownikami we współczesnej organizacji * 7.1. Strategia i struktura organizacji * 7.1.1. Istota i rodzaje strategii współczesnej organizacji * 7.1.2. Strategia organizacji połączeniem strategii świadomych * i emergentnych * 7.1.3. Struktura procesowo-macierzowa * 7.2. Kultura organizacyjna * 7.2.1. Interpretacja kultury organizacji * 7.2.2. Kultura wysokiej tolerancji niepewności * 7.2.3. Wartości stymulujące kształtowanie kultury * współczesnej organizacji * 7.3.Funkcje kierownicze * 7.3.1. Funkcja identyfikacji * 7.3.2. Funkcja organizowania * 7.3.3. Funkcja komunikowania * 7.3.4. Wytyczne realizacji funkcji kierowniczych * 7.4. Funkcja motywacyjna * 7.4.1. Teorie motywacji i ich implikacje praktyczne * 7.4.2. Motywowanie przez inwigilację * 7.4.3. Zasady kształtowania zachowań pracowniczych * 7.5. Komunikowanie się * 7.5.1. Komunikowanie się czynnikiem racjonalności działań * 7.5.2. Komunikowanie się oparte na poszukiwaniu sprzężeń zwrotnych. * 7.5.3. Komunikowanie się na styku "obszarów swobodnej działalności". * 7.5.4. Kierowanie oparte na mediacji * Zakończenie * Bibliografia * * *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53762 (1 egz.)
Kaucja: 42,00 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 207-217.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla menedżerów i pracowników komórek personalych, dla studentów na kierunkach administracji i zarządzania.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej