568613
Książka
W koszyku
Forma i typ
Książka omawia problem dzieci ulicy z wszechstronnej perspektywy - zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. W książce podjęto trud uporządkowania i zebrania dotychczasowego dorobku na ten temat. Na podstawie literatury przedmiotu pokazano problem dzieci ulicy na świecie: w krajach pozaeuropejskich, w Europie, w Polsce, a także różne formy pomocy udzielanej tym dzieciom. Oprócz tego przedstawiono zagrożenia, wobec których stają współcześnie młodzi ludzie, a które sprzyjają powstawaniu zjawiska dzieci ulicy i ich marginalizacji. Przedstawiono kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych podejmowanych względem dzieci ulicy poprzez ukazanie sylwetek wybitnych pedagogów ulicy. Omówiono przykłady prowadzonej przez nich pracy oraz stosowane metody.W polskiej literaturze pedagogicznej brakowało do tej pory całościowego i rzetelnego opracowania tego zagadnienia. Niniejsza publikacja ma szansę wypełnić tę lukę i stać się wartościową pomocą dla całej rzeszy osób zajmujących się zarówno resocjalizacją dzieci i młodzieży, zwł. streetworkerów, jak i wczesną prewencją i profilaktyką środowiskową. Pedagogika ulicy stanowi główny przedmiot zainteresowań naukowych autorki w ramach pracy w Katedrze Pedagogiki Specjalnej na Uniwersytecie Śląskim. Wcześniej natomiast przez wiele lat dr Anna Kurzeja poznawała problem w codziennym, bezpośrednim kontakcie - w pracy na oddziale detoksykacyjnym z osobami uzależnionymi oraz w "Klubie Włóczykijów" w Bytomiu-Bobrku, gdzie realizowano projekt "Wychowanie podwórkowe". Jest to zatem temat dla niej ważny i bliski.
Wstęp * Rozdział I * Wprowadzenie w problematykę dzieci ulicy * 1. Pojęcie dziecka ulicy * 2. Kategorie dzieci ulicy * 3. Sytuacja dzieci ulicy w krajach rozwijających się * 4. Kwestia pomocy dzieciom ulicy * Wybrane formy pomocy dzieciom ulicy z obszaru Europy * Wybrane formy pomocy dzieciom ulicy w krajach Trzeciego Świata * Wskazania zawarte w Konwencji Praw Dziecka * Rozdział II * Kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych wobec dzieci ulicy * 1. Definicja pracy profilaktyczno-wychowawczej prowadzonej na ulicy * 2. Pedagogia wyjścia do młodzieży – św. Jan Bosco * 3. Antoni Makarenko i bezprizorni * 4. Praca z młodzieżą na ulicach Paryża – Guy Gilbert * 5. Pat Nixon z Calgary * 6. Wkład Kazimierza Lisieckiego „Dziadka” w rozwój pracy wychowawczej na ulicy * 7. Janusz Korczak i dzieci ulicy * 8. Wychowanie podwórkowe w Polsce w latach 60. XX wieku * 9. Współczesne przykłady form pomocy dzieciom ulicy w Polsce * Rozdział III * Rola pedagoga ulicy w profilaktyce środowiskowej * 1. Profilaktyka a praca wychowawcza na ulicy * Teoretyczne problemy profilaktyki * Dzieci ulicy w systemie profilaktyki * 2. Pedagog ulicy jako szansa dla dzieci ulicy w społeczeństwie transformacji * 3. Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku * Organizowanie środowiska lokalnego * Animacja społeczna prowadzona przez pedagogów ulicy * Praca socjalna a streetwork * Nawiązanie kontaktu z dziećmi i młodzieżą * Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem ulicy * Praca z grupą i socjoterapia * Zooterapia – lecznicze działanie zwierząt * Praca z rodziną * Zakończenie * Bibliografia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15425 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 125-131.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej