570418
Książka
W koszyku
Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się poprawne zastosowanie poszczególnych metod i technik badawczych.Publikacja jest adresowana szczególnie do studentów studiów pedagogiki i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych, podejmujących prace badawcze dotyczące szeroko rozumianej problematyki pedagogicznej. Może być przydatna także w pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych.
I. Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych * 1. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka * 2. Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych * 3. Problemy badawcze i kryteria ich poprawności * 4. Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych * 5. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych * 6. Etapy badań pedagogicznych * II. Obserwacja * Pojęcie obserwacji i jej klasyfikacji * Warunki i zalety poprawnej obserwacji * Przedmiot obserwacji * Techniki obserwacji standaryzowanej * Techniki obserwacji niestandaryzowanej * Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji * Granice poznawcze obserwacji * III. Metoda szacowania (skale ocen) * Ogólna charakterystyka metody szacowania * Rodzaje skal ocen * Konstruowanie skal ocen * Błędy popełniane przy ocenianiu * Źródła błędów w ocenie * Sposoby zapobiegania błędom w ocenie * IV. Eksperyment pedagogiczny * Określenie eksperymentu pedagogicznego * Techniki eksperymentalne * Użyteczność badań eksperymentalnych * Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych * Błędy w badaniach eksperymentalnych * Przykład eksperymentu pedagogicznego * Badania quasi-eksperymentalne * V. Testy osiągnięć szkolnych * 1. Określenie testów osiągnięć szkolnych * 2. Rodzaje testów osiągnięć szkolnych * 3. Cechy testów osiągnięć szkolnych * 4. Przegląd zadan tekstowych * 5. Zasady i warunki układania zadan twkstoweych * 6. Ilościowa analiza zadan tekstowych * 7. Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych * VI. Metoda socjometryczna * Charakterystyka metody socjometrycznej * Klasyczna technika socjometryczna * a. kryteria socjometryczne * b. sporządzanie tabeli socjometrycznej * c. graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego * d. ilościowe opracowanie danych socjometrycznych * 3. Nietypowe techniki socjometryczne * 4. Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej * VII. Analiza dokumentów * Rozumienie analizy dokumentów * Rodzaje dokumentów * Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora * Przegląd technik analizy dokumentów * Analiza rysunków * Mocne i słabe strony analizy dokumentów * VIII. Metoda sondażu * Określanie metody sondażu * Wymagania stawiane metodzie sondażu * Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych) * Techniki metody sondażu * a. Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety * b. Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu * 5. Źródła błędów w badaniach sondażowych * IX. Metoda dialogowa (rozmowa) * Charakterystyka metody dialogowej * Warunki poprawności metody dialogowej * Techniki metody dialogowej * Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy * Błędy stosowane w metodzie dialogowej * X. Metoda biograficzna * 1. Opis metody biograficznej * 2. Z historii metody biograficznej * 3. Odmiany metody biograficznej * a. metoda monograficzna * b. metoda indywidualnych przypadków * 4. Zalety i wady metody biograficznej * Zakończenie * Bibliografia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15436 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 321-[332].
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej