570418
Książka
W koszyku
Podstawy kształcenia ogólnego stanowią zmienione wydanie Dydaktyki kształcenia ogólnego (I wydanie - 2001, II - 2007) a następnie Podstaw dydaktyki ( II wydanie 2011). Zmianie uległ nie tylko tytuł, ale w pewnym stopniu i treść poprzez wyeksponowanie elementów procesu kształcenia w szkolnictwie ogólnokształcącym. W książce wykorzystano literaturę, która ukazała się w XXI wieku. Umożliwiło to unowocześnienie niektórych treści zgodnie ze współczesnymi tendencjami wskazań terforetycznych.Książka ujmuje podstawowe umiejętności dydaktyczne pracy nauczyciela w analizowanym typie szkół. Autor ma nadzieję, iż lektura okaże się przydatna dla kandydatów przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego i doskonalących się młodych nauczycieli. Coraz liczniejsza literatura z zakresu dydaktyki wciąż jest wydawana w niewielkich nakładach, szczególnie w wydawnictwach uczelnianych. Nie zawsze jest znana i dostępna studentom.
I.Kształcenie ogólne i samokształcenie * 1. Pojęcie i zadania kształcenia ogólnego * 2. Proces kształcenia ogólnego * 3. Nauczanie w edukacji szkolnej * 4. Proces uczenia się szkolnego * 4.1. Pojęcie uczenia się * 4.2. Czynniki uczenia się * 4.3. Umiejętność uczenia się * 4.4. Formy uczenia się * 5. Nauczanie a uczenie się * 6. Integracja nauczania z wychowaniem * 7. Wdrażanie do samokształcenia * II. Cele kształcenia ogólnego a wartości * 1. Wartości źródłem celów kształcenia ogólnego * 2. Cele kształcenia ogólnego * 2.1. Pojęcie i funkcje celów kształcenia * 2.2. Taksonomia celów kształcenia ogólnego * 2.3. Konkretyzacja celów kształcenia ogólnego * III. Treści kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie programu kształcenia * 2. Rodzaje programów kształcenia * 3. Pojęcie treści kształcenia * 4. Kryteria doboru treści kształcenia * 5. Teorie doboru treści kształcenia ogólnego * 6. Kanon kształcenia ogólnego * 7. Podręczniki szkolne * IV. Realizacja procesu kształcenia * 1. Podstawy psychologiczne procesu kształcenia * 2. Przebieg procesu kształcenia * 2.1. Uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia * 2.2. Poznawanie nowych faktów * 2.3. Nabywanie pojęć * 2.4. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy * 2.5. Przechodzenie od teorii do praktyki * 2.6. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych * 2.7. Sprawdzanie i ocena osiągnięć * V.Proces kształcenia wielostronnego * 1. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne * 2. Teoria kształcenia wielostronnego * VI. Zasady kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie i klasyfikacja zasad kształcenia * 2. Charakterystyka zasad kształcenia * 2.1. Zasada świadomej aktywności uczniów * 2.2. Zasada poglądowości * 2.3. Zasada przystępności * 2.4. Zasady systematyczności i systemowości * 2.5. Zasada łączenia teorii z praktyką * 2.6. Zasada trwałości wiedzy i umiejętności * 2.7. Zasada indywidualizacji i zespołowości * 2.8. Pozostałe zasady * 3. Realizacja zasad w procesie kształcenia * VII. Metody kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie metody kształcenia * 2. Klasyfikacja metod nauczania * 3. Charakterystyka metod nauczania * 3.1. Metody podające * 3.2. Metody problemowe * 3.3. Metody eksponujące * 3.4. Metody praktyczne * 3.5. Metody utrwalania materiału * 3.6. Kryteria doboru metod nauczania * 4. Metody uczenia się * 4.1. Metody recepcyjne (uczenie się przez przyswajanie) * 4.2. Metody heurystyczne (uczenie się przez odkrywanie i badanie) * 4.3. Metody ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie) * 4.4. Metody ćwiczebne (uczenie się przez działanie) * VIII. Organizacyjne formy kształcenia ogólnego * 1. Formy kształcenia * 2. System klasowo-lekcyjny * 3. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia się * 4. Struktura i typy lekcji * 5. Rodzaje toków lekcyjnych * 5.1. Tok lekcji podającej * 5.2. Tok lekcji tak zwanej problemowej * 5.3. Tok lekcji ćwiczeniowej * 5.4. Tok lekcji eksponującej * 6. Nauka domowa uczniów * 6.1. Pojęcie i funkcje nauki domowej * 6.2. Rodzaje zadań domowych i ich różnicowanie * 6.3. Sposoby zadawania nauki do domu * 6.4. Przeciążenie nauką domową * 6.5. Organizacja nauki domowej * 6.6. Sprawdzanie i ocena nauki domowej * 7. Zajęcia pozalekcyjne * 7.1. Zadania zajęć pozalekcyjnych * 7.2. Rodzaje zajęć pozalekcyjnych * 7.3. Organizacja zajęć pozalekcyjnych * 8. Wycieczki szkolne * 9. Organizacja pracy uczniów na lekcji * 9.1. Praca indywidualna * 9.2. Praca zbiorowa * 9.3. Praca grupowa * IX. Środki kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie i funkcje środków kształcenia * 2. Podział środków kształcenia (dydaktycznych) * 2.1. Środki wzrokowe * 2.2. Środki słuchowe * 2.3. Środki wzrokowo-słuchowe (audiowizualne) * 3. Rola komputera i internetu w kształceniu * 4. Stosowanie środków kształcenia * X. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej * 1. Pojęcia organizacji i planowania * 2. Planowanie pracy dydaktycznej przez nauczyciela * 2.1. Roczny plan pracy * 2.2. Okresowy plan pracy * 2.3. Codzienny plan pracy (konspekt zajęć) * 3. Przygotowanie nauczyciela do lekcji * 4. Kontrola wykonania planu * XI. Sprawdzanie i pomiar w procesie kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie, cele i funkcje sprawdzania * 2. Formy sprawdzania * 3. Metody sprawdzania * 4. Formy i metody samokontroli * 5. Testy dydaktyczne * 6. Ilościowe i jakościowe badania efektów kształcenia * XII. Ocenianie w procesie kształcenia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15445 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 277-289.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej