570543
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Celem prezentowanej publikacji jest ukazanie istoty specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych na tle zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych, ze wskazaniem odrębności mechanizmów i objawów dyskalkulii rozwojowej z jednej strony, z drugiej zaś - zwróceniem uwagi na możliwość jej współwystępowania z dysleksją. Praca zawiera przegląd dotychczas prowadzonych badań nad zaburzeniami rozwoju umiejętności arytmetycznych. Od początku lat dziewięćdziesiątych obserwuje się poważny wzrost zainteresowania problematyką specyficznych trudności w uczeniu się matematyki w wielu krajach, co prowadzi do coraz nowszych odkryć i bardziej pogłębionych analiz, ukierunkowanych na zastosowanie uzyskiwanych rezultatów w praktyce psychologicznej i pedagogicznej. Opracowanie otwiera dyskusję na temat problemów związanych z diagnozą dyskalkulii, utrudniających trafne i rzetelne jej rozpoznanie.Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, którymi są m.in. rodzice, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy szkolni.
1.SPECYFICZNE ZABURZENIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH * 1.1. Istota specyficznych trudności w uczeniu się * 1.2. Czytanie, pisanie i dysleksja * 1.3. Trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne * 2. DYSLEKSJA I DYSKALKULIA – ODRĘBNOŚĆ, PODOBIEŁSTWA * 2.1. Wspólne i odmienne uwarunkowania obu syndromów * 2.2. Językowy i pozajęzykowy aspekt matematyki * 2.3. Współwystępowanie trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu * 3. SYMPTOMATOLOGIA ZABURZEŁ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI ARYTMETYCZNYCH * 3.1. Dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu * 3.2. Prawidłowo czytające dzieci z trudnościami w matematyce * 3.3. Przejawy ryzyka dyskalkulii rozwojowej * 4. PROBLEM DIAGNOZY DYSKALKULII ROZWOJOWEJ * 4.1. Ocena osiągnięć czy zdolności? * 4.2. Techniki oceny osiągnięć i umiejętności szkolnych * 4.3. Testy zdolności ogólnych * 4.4. Metody pomiaru zdolności specyficznych * 4.5. Analiza kliniczna w diagnozie dyskalkulii * * 5. POMOC DZIECIOM Z DYSKALKULIĄ W ŚWIETLE BADAŁ * 5.1. Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych a wyniki badań naukowych * 5.2. Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki a doświadczenia praktyki klinicznej * * 6. W KIERUNKU EFEKTYWNEJ EDUKACJI * 6.1. Wyniki badań psychologicznych a nauczanie matematyki * 6.2. Czynniki emocjonalno-motywacyjne a dyskalkulia * 6.3. Renesans starych eksperymentów * Bibliografia * Aneks
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15461 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 103-112.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej