570534
Książka
W koszyku
Wprowadzenie do logopedii / Grażyna Gunia, Viktor Lechta. - Kraków : "Impuls", 2011. - 190 s. : tab., wykr. ; 24 cm.
Forma i typ
Temat
Gatunek
Opracowanie monografii Wprowadzenie do logopedii stanowi systemową analizę wybranych zagadnień logopedycznych. Praca ta jest źródłem wiedzy o aktualnej problematyce logopedii dla studentów, pedagogów, a także dla osób interesujących się tym zagadnieniem. Adresatami książki są studenci studiów pedagogicznych, szczególnie pedagogiki specjalnej, przedszkolnej, wczesnoszkolnej, opiekuńczo-wychowawczej, asystenci osób niepełnosprawnych, studenci logopedii, a także pedagodzy - nauczyciele oraz terapeuci, którzy często w swojej praktyce spotykają się z osobami z zaburzeniami mowy.Całość opracowania podzielono na dwie części: ogólną i specjalistyczną.W pierwszej przedstawiono główne założenia logopedii jako nauki, ustalenia terminologiczne, przedmiot i podmiot badań logopedii, zasady pracy logopedycznej,osobliwości słownego i pozasłownego porozumiewania się oraz główne założenia prewencji, diagnozy i terapii wad i zaburzeń mowy.W drugiej części - szczegółowej (specjalistycznej) - omówiono poszczególne zaburzenia mowy, uwzględniając wielowymiarowość zagadnienia, tzn. istotę problemu, etiologię, klasyfikację, symptomatologię oraz główne zasady logopedycznej interwencji, rozumianej jako: diagnoza, terapia i prewencja. W terapii logopedycznej dominuje podejście eklektyczne, które wymaga od specjalisty zintegrowanej wiedzy i umiejętności w zakresie nie tylko diagnozy i terapii, ale również profilaktyki.Zamierzeniem autorów było opracowanie monografii o logicznej koncepcji: od wstępnych ustaleń logopedii jako dziedziny wiedzy, przez historię do specyfiki poszczególnych specjalizacji zawodowych, takich jak balbutologopedia, neurologopedia i inne. Książka ma więc postać wielowymiarowego i międzynarodowego opracowania. Jej autorzy są przedstawicielami pedagogiki specjalnej i logopedii z Polski i Słowacji. To całościowe podejście do teoretycznych i metodycznych podstaw logopedii w formie polsko-słowackiej analizy zagadnień będzie, mamy nadzieję, cennym źródłem wiedzy, którą każdy student subdyscyplin pedagogiki, logopedii oraz pedagog-praktyk powinien posiadać.
Część I. Wprowadzenie do teoretycznych i metodycznych podstaw logopedii * Viktor Lechta * 1. Podstawy teoretyczne logopedii * 1.1. Podstawowe definicje * 1.1.1. Logopedia jako dyscyplina naukowa * 1.1.2. Logopedia jako profesja * 1.1.3. Logopedia jako przedmiot studiów * 1.2. Rozwój myśli logopedycznej w świetle ewolucji światowych paradygmatów * 1.3. Zaburzona zdolność komunikacyjna (ZZK) * 1.4. Interwencja logopedyczna * 1.4.1. Logopedyczna diagnoza * 1.4.1.1. Metody i zasady logopedycznej diagnozy * 1.4.2. Logopedyczna terapia * 1.4.2.1. Metody, techniki, strategie logopedyczne * 1.4.2.2. Zasady i formy pracy * 1.4.3. Logopedyczna profilaktyka * 1.5. Sens terapii logopedycznej * * Grażyna Gunia * 2. Komunikacja alternatywna * 2.1. Ustalenia terminologiczne na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej * 2.1.1. Język migowy * 2.1.2. System Blissa * 2.1.3. Piktogramy * 2.1.4. Makaton * 2.2. Misja Stowarzyszenia ISSAC * 2.3. Podobieństwa i różnice między sposobami porozumiewania się * Grażyna Gunia * 3. Pomoce w diagnozie, terapii i profilaktyce logopedycznej * 3.1. Funkcje i zadania środków dydaktycznych w interwencji logopedycznej 3.2. Znaczenie dźwięków naśladowczych w interwencji logopedycznej * 3.3. Graficzne i plastyczne wspomaganie interwencji logopedycznej * 3.4. Urządzenia wspomagające terapię logopedyczną * Grażyna Gunia * 4. Koncepcja i organizacja opieki logopedycznej w Polsce * 4.1. Model multiinterdyscyplinarnej opieki logopedycznej w teorii L. Kaczmarka * 4.2. Organizacja opieki logopedycznej – systemowa analiza * 4.3. Perspektywy logopedycznej interwencji na początku XXI wieku * 4.4. Profilaktyka logopedyczna szansą dla dziecka, rodziców, logopedy * 4.4.1. Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy * 4.4.2. Zapobieganie zaburzeniom mowy w okresie noworodkowym oraz niemowlęcym * 4.4.3. Wspomaganie rodziców * 4.4.4. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym * 4.4.5. Kultura żywego słowa * Część II. Zaburzenia mowy * Grażyna Gunia * 1. Wprowadzenie do zaburzeń w kształtowaniu się mowy * 1.1. Uwagi ogólne na temat typologii zaburzeń mowy, głosu i zaburzeń zdolności komunikacyjnej * Grażyna Gunia * 2. Dyslalia * 2.1. Ustalenia terminologiczne * 2.2. Etiologia * 2.3. Klasyfikacja dyslalii * 2.4. Diagnoza * 2.5. Terapia * 2.6. Seplenienie * 2.7. Rotacyzm * 2.8. Profilaktyka * Grażyna Gunia * 3. Rhinolalia * 3.1. Terminologia * 3.2. Etiologia * 3.3. Rozszczep podniebienia * 3.3.1. Statystyka * 3.3.2. Etiologia * 3.3.3. Symptomy * 3.3.4. Diagnoza * 3.3.5. Terapia * 3.3.6. Profilaktyka * Grażyna Gunia * 4. Afazja, afazja dziecięca (alalia) * 4.1. Ustalenia terminologiczne * 4.2. Przyczyny * 4.3. Klasyfikacja i symptomatologia * 4.4. Afazja dziecięca – terminologia * 4.4.1. Etiologia * 4.4.2. Klasyfikacja * 4.4.3. Diagnoza * 4.4.4. Terapia * 4.4.5. Profilaktyka * Grażyna Gunia * 5. Dyzartria * 5.1. Ustalenia terminologiczne * 5.2. Dyzartria a mózgowe porażenie dziecięce * 5.3. Typologia etiologiczno-symptomatologiczna dyzartrii * 5.4. Diagnoza * 5.5. Terapia * 5.6. Profilaktyka * Grażyna Gunia * 6. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu * 6.1. Ustalenia terminologiczne * 6.2. Etiologia * 6.3. Klasyfikacja * 6.4. Statystyka * 6.5. Symptomy * 6.6. Diagnoza objawów ryzyka dysleksji * 6.6.1. Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy * 6.6.2. Wiek przedszkolny (3–5 lat) * 6.6.3. Wiek 6–7 lat * 6.6.4. Młodszy wiek szkolny (klasa I–III) * 6.6.5. Wiek szkolny powyżej klasy IV * 6.7. Diagnoza * 6.8. Terapia * 6.9. Profilaktyka * Viktor Lechta * 7. Mutyzm * 7.1. Ustalenia terminologiczne * 7.2. Etiologia * 7.3. Klasyfikacja * 7.4. Symptomatologia * 7.5. Zasady interwencji logopedycznej * 7.6. Profilaktyka * Viktor Lechta * 8. Zaburzenia głosu * 8.1. Terminologia * 8.2. Etiologia * 8.3. Klasyfikacja * 8.4. Symptomatologia
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15466 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [188]-190.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej