570495
Książka
W koszyku
Choć ADHD jest najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem rozwojowym u dzieci i młodzieży, to trudno odnaleźć w literaturze ślady analiz funkcjonowania ucznia z tym zaburzeniem, na tle zewnętrznych czynników środowiskowych. Skupianie uwagi na istocie ograniczeń dziecka podtrzymuje stereotypowe ocenianie go, jako "nieprzystosowanego społecznie", z jednoczesnym przypisywaniem mu intencjonalności działania. Książka jest wynikiem poznawczego poszukiwania ucznia z ADHD w przestrzeni szkolnej, w której odnajdujemy także osoby nauczycieli, z ich osobistymi nastawieniami i ograniczeniami. Na tle medycznej, psychologicznej i pedagogicznej wiedzy o tytułowym zaburzeniu, treść książki, ukazując wyniki przeprowadzonych badań, wyjaśnia pewien łańcuch przyczynowo- skutkowy, oscylujący pomiędzy możliwościami i ograniczeniami ucznia z ADHD a nauczycielską percepcją jego problemów, która modyfikuje konkretne rozwiązania w szkolnej empirii. Co więcej, treść książki sygnalizuje mechanizm generowania określonych zachowań uczniów z ADHD pod wpływem szczególnego sposobu nauczycielskiego spostrzegania.Czytelnik, szczególnie pedagog, nauczyciel, po zapoznaniu się z treścią książki ma szansę ustalić obiektywne źródła oceniania uczniów z ADHD. Odnajdzie również w książce wskazówki do zmiany niepożądanych, choć niezamierzonych, osobistych nastawień.
Rozdział 1 * Pojęcie i istota ADHD * 1.1. Definicja i istota ADHD * 1.2. Etiologia nadpobudliwości psychoruchowej * 1.3. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi * 1.4. Powikłania nadpobudliwości psychoruchowej * Rozdział 2 * Diagnozowanie i terapia dzieci z ADHD * 2.1. Proces rozpoznawania ADHD a diagnoza funkcjonalna dotkniętych ADHD * 2.2. Metody rozpoznawania ADHD * 2.3. Różnicowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej * 2.4. Przegląd metod terapii ADHD * 2.4.1 Leczenie farmakologiczne * 2.4.2 Terapia psychopedagogiczna * 2.4.3 ˙Inne metody wspierające rozwój dziecka z ADHD * Rozdział 3 * Szkolne funkcjonowanie ucznia z ADHD * 3.1. Uczniowie o szczególnych ("specjalnych") potrzebach edukacyjnych w kontekście prawa oświatowego * 3.2. Uczeń z ADHD w kontekście szkolnych wymagań społeczno-wychowawczych * 3.3. Uczeń z ADHD wobec szkolnych wymagań dydaktycznych * Rozdział 4 * Percepcja uczniów przez nauczycieli -prawidłowości i konsekwencje * 4.1. Źródła informacji, mechanizmy oraz reguły nauczycielskiego uogólniania sądu o uczniu * 4.2. Nauczycielskie wnioskowanie o cechach ucznia w świetle teorii atrybucji i asocjacji * 4.3. Typy stosunku nauczyciela do ucznia a oczekiwania wobec niego * 4.4. Zachowania i postawy dzieci z ADHD w percepcji i wobec oczekiwań nauczycieli * Rozdział 5 * Metodologiczne podstawy badań własnych * 5.1. Cel badań * 5.2. Metody i narzędzia badawcze * 5.3. Charakterystyka grup badanych * Rozdział 6 * Analiza i interpretacja wyników badań własnych * 6.1. Opis i interpretacja stanu badanych zmiennych. * Nauczycielska percepcja ucznia z ADHD * 6.2. Wewnętrzna struktura zmiennych, identyfikujących nauczycielską percepcję uczniów z ADHD oraz ich szkolne funkcjonowanie *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15473 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Publikacja na podstawie rozprawy doktorskiej pt.: Nauczycielska percepcja uczniów z ADHD a ich funkcjonowanie w szkole (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2008).
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 169-185.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej