570467
Książka
W koszyku
Podręcznik obejmuje wiedzę ekonomiczną niezbędną menedżerom w procesach organizacji i zarządzania firmami. Autorzy skupili uwagę na typowych problemach, wobec których stają menedżerowie, i zaproponowali sposoby ich rozwiązania z wykorzystaniem części teorii ekonomicznych oraz dorobku nauk o zarządzaniu. Autorzy pokazali: istotę prowadzenia działalności gospodarczej zarówno od strony organizacyjnej, jak i finansowej, podejmowanie decyzji (w tym inwestycyjnych), ustalanie cen, kosztów i zysków, tworzenie strategii firmy i jej wdrażanie, działalność firm w warunkach niepewności i ryzyka. Książkę uzupełniają liczne przykłady pomagające zrozumieć omawiane zagadnienia. Podręcznik jest przeznaczony dla studentów ekonomii i zarządzania w wyższych uczelniach różnych typów.
Przedmowa * Uczyć studentów rozwiązywania problemów * * CZĘŚĆ 1. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW I PODEJMOWANIE DECYZJI * Rozdział 1. Wprowadzenie - o czym jest ta książka * Rozwiązywanie problemów * Etyka i ekonomia * Ekonomia podczas rozmowy kwalifikacyjnej * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 2. Jedna lekcja biznesu * Kapitalizm i dobrobyt * Czy fuzje pozwalają przenosić aktywa do zastosowań wyżej wycenianych? * Czy państwo tworzy dobrobyt? * Ekonomia a biznes * Tworzenie dobrobytu w przedsiębiorstwach * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 3. Korzyści, koszty i decyzje * Informacje wstępne: koszty zmienne, stałe i całkowite * Informacje wstępne: zysk księgowy a zysk ekonomiczny * Koszt tego, z czego się rezygnuje * Błąd kosztu stałego, czyli błąd kosztu utopionego * Błąd kosztu ukrytego * Ekonomiczna wartość dodana * Czy EVA działa? * Podsumowanie i zadania domowe * * Rozdział 4. Decyzje o zmianie zakresu działalności * Informacje wstępne: koszt przeciętny i koszt krańcowy * Analiza wielkości krańcowych * Płaca motywacyjna * Jak powiązać płacę motywacyjną z miarą nakładów pracy? * Jeżeli płaca motywacyjna jest tak dobrym rozwiązaniem, dlaczego więcej firm jej nie wykorzystuje? * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 5. Decyzje inwestycyjne: patrz w przyszłość i wnioskuj wstecz * Informacje wstępne: ilościowy próg rentowności * Decyzje towarzyszące wejściu na rynek * Decyzje o zamknięciu i cenowy próg rentowności * Koszty utopione i poinwestycyjna rezygnacja z działalności * Integracja pionowa jako rozwiązanie problemu rezygnacji poinwestycyjnej * Określenie zyskowności decyzji * Podsumowanie i zadania domowe * CZĘŚĆ 2. USTALANIE CEN, KOSZTY ORAZ ZYSKI * Rozdział 6. Proste strategie cenowe * Informacje wstępne: nadwyżka konsumenta i krzywe popytu * Wykorzystanie analizy wielkości krańcowych do ustalania wysokości cen * Elastyczność cenowa a przychód krańcowy * Co powoduje, że popyt jest bardziej elastyczny? * Prognozowanie popytu za pomocą elastyczności * Analiza opłacalności, strategie cenowe i elastyczność * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 7. Korzyści skali i zakresu * Rosnący koszt krańcowy * Długookresowe korzyści skali * Krzywe uczenia się * Korzyści zakresu * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 8. Zrozumieć zmiany na rynkach i w branżach * Jaka branża lub rynek? * Przesunięcia krzywej popytu * Przesunięcia krzywej podaży * Równowaga rynkowa * Wykorzystywanie krzywych podaży i popytu * Ceny w przekazywaniu ważnych informacji * Tworzenie rynku * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 9. Jak utrzymać zyski * Branże doskonale konkurencyjne * Zasada obojętności * Monopol * Strategia: jak zapobiegać utracie zysków * Trzy podstawowe strategie * Podsumowanie i zadania domowe * * CZĘŚĆ 3. USTALANIE CEN W CELU ZWIĘKSZANIA ZYSKU * Rozdział 10. Skomplikowane i bardziej realistyczne strategie cenowe * Strategie cenowe w odniesieniu do produktów wytwarzanych przez jednego producenta lub posiadanych przez jednego właściciela * Zarządzanie przychodem czy potencjałem produkcyjnym * Promocja a ustalanie cen * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 11. Bezpośrednia dyskryminacja cenowa * Wprowadzenie * Po co różnicować ceny? * Zasady prowadzenia dyskryminacji cenowej * Ustawa Robinsona-Patmana * Dyskryminacja cenowa w praktyce * Tylko głupcy płacą cenę detaliczną * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 12. Pośrednia dyskryminacja cenowa * Strategie pośredniej dyskryminacji cenowej * Rabaty ilościowe jako dyskryminacja cenowa * Ceny pakietowe * Podsumowanie i zadania domowe * CZĘŚĆ 4. DECYZJE STRATEGICZNE * Rozdział 13. Zachowania strategiczne * Gry z posunięciami sekwencyjnymi * Odstraszanie strategiczne * Gry o równoczesnych posunięciach * Czego uczy gra typu dylemat więźnia? * Inne gry * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 14. Licytacje * Licytacja jako gra w tchórza * Jak poprawić swoją pozycję negocjacyjną? * Podsumowanie i zadania domowe * CZĘŚĆ 5. NIEPEWNOŚĆ * Rozdział 15. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności * Zmienne losowe * Niepewność a ustalanie cen * Aukcje angielskie * Aukcje z drugą pod względem wysokości ceną * Aukcje z zamkniętymi ofertami * Ustawianie przetargów * Aukcje z jednolitą wyceną * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 16. Problem negatywnej selekcji * Ubezpieczenie i ryzyko * Przewidywanie negatywnej selekcji * Badanie * Sygnalizowanie * Negatywna selekcja na eBayu * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 17. Problem pokusy nadużycia * Ubezpieczenia * Pokusa nadużycia a negatywna selekcja * Bumelowanie jako pokusa nadużycia * Pokusa nadużycia w działalności kredytowej * Podsumowanie i zadania domowe * CZĘŚĆ 6. STRUKTURY ORGANIZACYJNE * Rozdział 18. Jak skłaniać pracowników do działania w interesie firmy * Związki między przełożonym a podwładnym * Ogólne zasady działania w sytuacji konfliktu interesów * Marketing a przychody ze sprzedaży * Umowa franczyzy * Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 19. Jak skłaniać oddziały do działania w interesie firmy * Konflikt interesów między oddziałami przedsiębiorstwa * Ceny transferowe * Struktura funkcjonalna a zespoły robocze * Planowanie finansowe jako gra: czy płaci się ludziom za kłamstwo * Podsumowanie i zadania domowe * Rozdział 20. Zarządzanie pionowym łańcuchem produkcji * Decyzja o przejęciu przedsiębiorstw będących dotychczasowymi klientami lub dostawcami * Omijanie regulacji * Eliminacja podwójnej marży * Zbieżność interesu sprzedawcy detalicznego z celami producenta * Dyskryminacja cenowa * Outsourcing * Podsumowanie i zadania domowe * CZĘŚĆ 7. PODSUMOWANIE * Rozdział 21. Czytelnik w roli konsultanta * Nadmierne zapasy sztucznych zastawek serca * Wysokie koszty transportu w elektrowni węglowej * Wykup szpitali po zawyżonych cenach * Poważne skargi na firmy ubezpieczeniowe * Czego czytelnik powinien się był nauczyć * Zakończenie * Z sali wykładowej prosto w ogień , czyli o tym, jaką wiedzę zdobył menedżer * Słowniczek pojęć * Skorowidz * *
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 005 (1 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. org.: Managerial economics
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej