570447
Książka
W koszyku
Ostatnimi czasy zauważyć można niewątpliwe wzrost zainteresowania problematyką arteterapii. Nie brak jej entuzjastów wśród pedagogów, psychologów i innych specjalistów zajmujących się diagnozą, terapią i profilaktyką zaburzeń. Liczne doświadczenia kliniczne przemawiają za potrzebą jej stosowania, jednakże wciąż jeszcze jest niewiele badań naukowych, które przybliżałyby istotę jej fenomenu. Taka sytuacja być może jest spowodowana tym, iż w arteterapii przedmiot badań jest tak skomplikowany, niejednoznaczny, wielowymiarowy, że trudno znaleźć metodę odzwierciedlającą najpełniej badane zjawiska. Problemy z wdrożeniem arteterapii mogą być także związane z tym, że znajduje się niejako "pomiędzy". Między nauką a sztuką, między dyscyplinami medycznymi a humanistycznymi, między pozytywistycznym dążeniem do udowodnienia jej skuteczności a postmodernistyczną zgodą na mnogość interpretacji zjawiska...W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.
Rozdział 1. Teoretyczne podstawy arteterapii * 1.1. Arteterapia oraz jej miejsce w edukacji i trerapii * 1.2. Cele i zadania terapii przez sztukę * 1.3. Perspektywy i problemy arteterapii * 1.4. Sylwetka arteterapeuty * Rozdział 2. Główne zagadnienia terapii pedagogicznej * 2.1. Definicja i pojęcie terapii pedagogicznej * 2.2. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego * 2.3. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej * Rozdział 3. Wybrane metody edukacyjno-terapeutyczne wykorzystujące muzykę, plastykę i ruch * 3.1. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne * 3.2. Metoda malowania dziesięcioma palcami Ruth F. Shaw * 3.3. Metoda dobrego startu Marty Bogdanowicz * 3.4. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja Marianny i Christophera Knillów * 3.5. Poranny krąg, czyli stymulacja polisensorczna według pór roku Hedwig Abel * 3.6. Relaksacja aktywna Maurice`a Mertenota i Christine Saito w adaptacji Samy`ego Boskiego * 3.7. System percepcyjno-motoryczny Newella C. Kepharta * 3.8. Kinezjologia edukacyjna Paula E. Denissona * 3.9. Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych Teresy Danielewicz, Anny Koźmińskiej i Janiny Magnuskiej * 3.10. Spójrz inaczej - program zajęć wychowawczo-profilaktycznych Andrzeja Kołodziejczyka i Ewy Czemierowskiej * 3.11. Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej *Rozdział 4. Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w terapii i wspmaganiu rozwoju dziecka * 4.1. Arteterapia w diagnozie modalności zmysłowych * 4.2. Integracja zespołu klasowego tworzonego przez dzieci w młodszym wieku szkolnym * 4.3. Zaburzenia terapii sensorycznej * 4.4. Zaburzenia dyslektyczne * 4.5. Wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka nieśmiałego
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15499, 18046 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s [125]-134.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej