568570
Książka
W koszyku
Prezentowana praca składa się z dwóch uzupełniających się części. W pierwszej zostały przedstawione teoretyczne aspekty kompetencji społecznych (rozdziały 1-2), w drugiej zaś ich empiryczny wymiar (rozdziały 3-6).Podejmowanie problematyki kompetencji społecznych dyrektorów szkół ma wielowątkowe uzasadnienie. Tej kwestii został poświęcony rozdział 1. Uzasadniono w nim celowość jej rozważania, zakorzeniając ją w złożonym kontekście, w którym funkcjonują współczesne szkoły. Autorka przedstawia, jak na tym tle zmienia się kierownicza rola dyrektora szkoły i rodzi się zapotrzebowanie na społeczne kompetencje.W rozdziale 2 została zaprezentowana podstawa teoretyczna prowadzonych dociekań badawczych. Przedstawiono w nim, czym są kompetencje, kompetencje kierownicze i kompetencje społeczne, oraz koncentruję się na charakterystyce wybranych kompetencji społecznych w świetle interdyscyplinarnej literatury (prace z pedagogiki, psychologii, organizacji i zarządzania, w tym zarządzania oświatą i psychologii zarządzania).Kolejne rozdziały zawierają prezentację, analizę i interpretację wyników badań własnych.Książka powstała na podstawie rozprawy doktorskiej przygotowanej na Uniwersytecie w Białymstoku, na Wydziale Pedagogiki i Psychologii, pod kierunkiem naukowym dr. hab. Michała Balickiego, profesora UwB. Jest jej zmienioną wersją. Troska o wysoką jakość edukacji skłania teoretyków i praktyków w tej dziedzinie do poszukiwania czynników doskonalących pracę szkoły. Współcześnie podkreśla się rolę osób kierujących organizacjami w osiąganiu przez nie skuteczności, czyli w realizacji postawionych celów. Ma to odniesienie zarówno do firm komercyjnych, jak i organizacji publicznych, m.in. szkół. W oświacie odpowiednie realizowanie funkcji kierowniczych zyskuje najwyższą rangę ze względu na duże wymagania stawiane edukacji. Podnoszenie jej jakości ma doniosłe znaczenie dla zwiększania szans życiowych jednostek, a tym samym wpływa na rozwój lokalny i w skali kraju. Aby szkoły mogły sprostać temu zadaniu, muszą być właściwie zarządzane, a wśród różnych obszarów tego procesu na plan pierwszy wysuwa się kierowanie kadrą nauczycieli. Uruchamianie potencjału tkwiącego w ludziach jest działaniem specyficznym, bardzo złożonym, wymagającym dysponowania wiedzą i umiejętnościami kształtowania relacji międzyludzkich, tak aby w pełni osiągać cele organizacyjne i tworzyć klimat organizacji sprzyjający rozwojowi. Tak zarysowane cele realizowane są głównie w procesie komunikowania się i motywowania do pracy. Ponadto w dobie dynamicznych zmian kontekstu lokalnego i globalnego w organizacjach często pojawiają się sytuacje konfliktowe. Te spostrzeżenia stały się kryterium wyboru trzech kompetencji jako przedmiotu analiz teoretycznych i empirycznych w niniejszej pracy. Przedmiotem zainteresowań badawczych autorka uczyniła zatem kompetencje dyrektorów szkół w zakresie komunikowania się, motywowania do pracy i rozwiązywania konfliktów.
Część I * Teoretyczne aspekty kompetencji społecznych * Rozdział 1 * Wizerunek dyrektora szkoły w świetle literatury przedmiotu oraz przepisów prawnych * 1.1. Konteksty cywilizacyjny, kulturowy i społeczny edukacji jako wyznaczniki nowych ról dyrektora szkoły * 1.2. Prawne usytuowanie stanowiska dyrektora szkoły * 1.3. Kompetencje społeczne dyrektorów szkół w świetle wybranych badań empirycznych * Rozdział 2 * Kompetencje społeczne w literaturze przedmiotu * 2.1. Definicje pojęć: kompetencja, kompetencje kierownicze, kompetencje społeczne * 2.2. Wybrane kompetencje społeczne * 2.2.1. Komunikowanie się * 2.2.2. Motywowanie do pracy * 2.2.3. Rozwiązywanie konfliktów * Część II * Empiryczny wymiar kompetencji społecznych * Rozdział 3 * Opis projektu badawczego * 3.1. Cele i przedmiot badań * 3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze * 3.3. Opis grupy badawczej * Rozdział 4 * Kompetencja badanych dyrektorów szkół w zakresie komunikowania się * 4.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół z zakresu komunikowania się * 4.2. Umiejętności komunikowania się dyrektorów szkół – samoocena i ocena nauczycieli * 4.3. Formy komunikowania się dyrektora z nauczycielami * 4.4 Tematyka komunikacji pionowej „w dół” i „w górę” * 4.5. Komunikaty niewerbalne dyrektorów w ocenie nauczycieli * 4.6. Bariery w komunikacji interpersonalnej postrzegane przez dyrektorów i nauczycieli * 4.7 Potrzeba doskonalenia kompetencji w zakresie komunikowania się sygnalizowana przez dyrektorów szkół * Podsumowanie * Rozdział 5 * Kompetencja badanych dyrektorów szkół w zakresie motywowania nauczycieli do pracy * 5.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół o procesie motywowania do pracy * 5.2. Umiejętności dyrektorów szkół w zakresie motywowania nauczycieli do pracy w ich samoocenie i ocenie nauczycieli * 5.3. Plan rozwoju szkoły jako czynnik motywujący * 5.4. Informacje zwrotne o ocenie wyników pracy nauczycieli * 5.5. Nagradzanie finansowe i psychologiczne * 5.6. Czynniki motywujące nauczycieli do pracy w opinii dyrektorów i nauczycieli * 5.7. Czynniki motywujące, których nauczyciele oczekują w większym stopniu – w opinii dyrektorów i nauczycieli * 5.8. Potrzeba doskonalenia kompetencji w zakresie motywowania * nauczycieli do pracy sygnalizowana przez dyrektorów szkół * Podsumowanie * Rozdział 6 * Kompetencja badanych dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów * 6.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów * 6.2. Umiejętności dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów w ich samoocenie oraz w ocenie nauczycieli * 6.3. Przyczyny konfliktów oraz częstotliwość ich występowania w badanych szkołach w opinii dyrektorów i nauczycieli * 6.4. Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych preferowane przez badanych dyrektorów szkół * 6.5. Potrzeba doskonalenia kompetencji rozwiązywania konfliktów sygnalizowana przez dyrektorów szkół
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15688 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 215-223, wykaz aktów prawnych s. 223.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej