570833
Książka
W koszyku
Meandry e-learningu / Grażyna Penkowska. - Warszawa : Difin, 2010. - 172 s. : il. ; 23 cm.
E-learning na świecie rozwija się bardzo dynamicznie, przyczyniając się do zmian nie tylko w systemach edukacji poszczególnych krajów, ale także w innych dziedzinach. Dzięki e-learningowi inaczej uczymy się, pracujemy, korzystamy z dóbr kultury.Książkę odróżnia od podobnych pozycji refleksja towarzysząca zarówno definiowaniu pojęć dotyczących edukacji online, jak i ich praktycznej realizacji w pracy nauczyciela akademickiego. Pozycja ta wpisuje się w trend postrzegania sieci jako optymalnego środowiska uczenia się w polskich szkołach wyższych. Środowisko to może realizować wszystkie założone cele danego etapu edukacyjnego (e-learning), uzupełniać formę tradycyjną (blended learning), lub wspomagać klasyczną edukację poprzez sieć.Książka pisana jest z perspektywy praktyka, ale autorka nie uchyla się od rozwijania własnych koncepcji mogących stanowić udział w budowanych teoretycznych podstawach kształcenia zdalnego.
1. Rozwój e-edukacji w Polsce i na świecie * 1.1.Krótka historia rozwoju kształcenia na odległość * 1.1.1.Kształcenie korespondencyjne * 1.1.2.Nowe technologie w kształceniu na odległość * 1.2.E-edukacja nowoczesną odmianą kształcenia zdalnego * 1.2.1.Pierwsze studia zdalne * 1.2.2.Internet w kształceniu na odległość * 1.3.E-learning wirtualnym środowiskiem uczenia się * 1.3.1.Dostęp do Internetu w Polsce * 1.3.2.Społeczność sieciowa w e-edukacji * 1.3.3.Wirtualne środowisko edukacyjne * 1.3.4.Budowanie więzi sieciowej w grupie e-learningowej * 2. Różne spojrzenia na e-edukację * 2.1.Definicje e-learningu * 2.1.1.Potoczne rozumienie e-learningu * 2.1.2.Aspekty e-learningu * 2.1.3.E-learning korporacyjny i akademicki * 2.1.4.Zakres zastosowań e-learningu * 2.1.5.Typy kursów zdalnych * 2.1.6.W stronę teorii e-learningu * 2.1.7.Pięć generacji kształcenia na odległość * 2.2.Czynniki sprzyjające i opóźniające rozwój edukacji zdalnej w szkołach wyższych * 2.2.1.Koszt przygotowania kursu e-learningowego * 2.2.2.Korzyści z wprowadzenia kształcenia online w uczelniach * 2.2.3.Czynniki hamujące rozwój e-learningu * 2.3.Kształcenie zdalne a misja uniwersytetu * 2.3.1.Jakość kursów e-learningowych * 2.3.2.Przemiany współczesnych uniwersytetów * 2.3.3.E-learning w uniwersytecie * 2.3.4.Idea edukacji otwartej * 3. Teoretyczny kontekst e-edukacji * 3.1.Pedagogiczna perspektywa kształcenia online * 3.1.1.Rozumienie e-kształcenia * 3.1.2.Związek e-learningu z pedagogiką i naukami społecznymi * 3.1.3.Behawiorystyczny i konstruktywistyczny kontekst e-edukacji * 3.1.4.Instrumentalizm Deweya w kształceniu zdalnym * 3.1.5.Teorie Wygotskiego, Piageta i Brunera w e-learningu * 3.2.Rola komunikowania się w e-learningu * 3.2.1.Komunikowanie się zdalne w pracy dydaktycznej * 3.2.2.Kontekst pedagogiczny komunikowania się w e-learningu * 3.2.3.Wybrane modele komunikowania * 3.2.4.Nauczyciel jako odbiorca i nadawca komunikatów medialnych * 3.2.5.Właściwości komunikacji językowej w Internecie * 3.3.Standardy kształcenia zdalnego * 3.3.1.Błędne przekonania dotyczące kształcenia zdalnego * 3.3.2.Standardy kształcenia zdalnego w polskich uczelniach * 3.3.3.Zasady projektowania kursów e-learningowych * 3.3.4.Przygotowanie materiałów edukacyjnych do kształcenia online * 3.3.5.Kryteria oceny kursów e-learningowych * 4. Modele e-edukacji w szkołach wyższych * 4.1.Modele kształcenia zdalnego w zależności od technologii * 4.1.1.E-learning i blended learning * 4.1.2.Kształcenie synchroniczne i asynchroniczne * 4.1.3.Modele wykorzystujące otwarte technologie * 4.1.4.Platformy e-learningowe * 4.2.Model m-learningu * 4.2.1.Środowisko uczenia się a miejsce uczenia się w edukacji zdalnej * 4.2.2.Ergonomia stanowiska uczenia się online * 4.3.Jakość kursów e-learningowych * 4.3.1.Elementy dobrego kursu * 4.3.2.Model ADDIE * 4.4.Motywacja w e-learningu * 4.4.1.Model Gilly Salmon * 4.4.2.Model 3J * 4.5.Model agregowany * 5. E-learning akademicki - badania własne * 5.1.Wprowadzenie kształcenia zdalnego w szkole wyższej * 5.1.1.Projekt wdrożenia, realizacji i ewaluacji e-learningu * 5.1.2.Kolejne projekty i wnioski z badań * 5.2.Prowadzenie zajęć zdalnych * 5.2.1.Narzędzia stosowane w e-learningu * 5.2.2.Kształcenie zdalne pedagogów * Zakończenie
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53041 (1 egz.)
Kaucja: 32,19 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15702 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na s. red. błędny .
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 167-172.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej