568976
Książka
W koszyku
Książka Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu jest rezultatem zainteresowań badawczych szeroko rozumianymi relacjami między tożsamością kobiet, edukacją, kulturą i społeczeństwem. Autorka sądzi, że można ją usytuować, podobnie jak poprzednie jej prace, na pograniczu socjologii edukacji oraz gender studies. Z jednej strony podnosi ona problemy związane ze społecznymi funkcjami edukacji, szczególnie - socjalizacyjną, selekcyjną i stratyfikacyjną, w odniesieniu do sytuacji kobiet. Z drugiej strony porusza kwestie dotyczące bezpośrednio kobiet jako grupy społecznej w aspekcie szeroko rozumianego dostępu do różnych form tożsamości, do wykształcenia czy rynku pracy. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich jest poświęcona analizom o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym. W rozdziale pierwszym dokonano prezentacji wybranych współczesnych koncepcji nierówności, próbując pokazać, w jaki sposób można je zastosować do zrozumienia edukacyjnej i społecznej sytuacji kobiet. Autorka analizuje w nim również problem roli dostępu do edukacji w otwieraniu/ograniczaniu możliwości życiowych tej grupy społecznej, jaką są kobiety.Drugi rozdział zawiera rekonstrukcje relacji między edukacją a tożsamością dziewcząt i chłopców.Rozdział trzeci poświęcony jest przede wszystkim analizom dostępu kobiet do szkolnictwa wyższego (chociaż zawiera także pewne dane o niższych szczeblach edukacji). Rozważa w nim kwestie wyborów edukacyjnych chłopców i dziewcząt, a także dostępu tej drugiej grupy do wybranych kierunków studiów, jak również do elitarnych uniwersytetów (np. Harvard i Oxford).W rozdziale czwartym podejmuje próbę przedstawienia trzech dylematów tożsamościowo-edukacyjnych współczesnych kobiet. Pierwszy z nich związany jest z ideologią neoliberalizmu i paradoksami dotyczącymi jej wpływu na postrzeganie kobiet i ich sytuacji społecznej; drugi odnosi się do potencjalnej maskulinizacji kobiet sukcesu; trzeci dotyczy przemieszczania społecznych aspiracji dziewcząt (głównie w kierunku samorealizacji na płaszczyźnie wyznaczonej przez dyskursy kultury popularnej).Istotą rozważań w rozdziale piątym jest ten podstawowy problem współczesnych wykształconych kobiet, który wiąże się z rolą macierzyństwa - w aspekcie ich tożsamości i możliwości odniesienia społeczno-zawodowego sukcesu (tytuły obu znajdujących się w nim podrozdziałów dobrze- odzwierciedlają jego treść: "Macierzyństwo jako dominująca konstrukcja kobiecości", "Dyplom jako kredencjał małżeński i problem dostępu matek do sukcesu zawodowego").Tematem szóstego rozdziału jest segregacja płciowa na rynku pracy i jej rola w ciągle ograniczonych, a jednak rosnących możliwościach odniesienia sukcesu zawodowego przez kobiety, w kontekście dostępu do (prestiżowych) zawodów, wysokich stanowisk i dobrej pozycji społecznej oraz problemu nierównoważnych dochodów kobiet i mężczyzn. W pierwszej części pracy ważne jest podsumowanie, w którym przedstawiono wybrane paradoksy w relacjach między edukacją, tożsamością a sytuacją życiową kobiet. W drugiej części książki Autorka przytacza wyniki przeprowadzonych przez nią badań jakościowych, w których wzięły udział kobiety sukcesu - polskie menedżerki (na kierowniczych stanowiskach) i akademiczki-humanistki (pracujące na uczelni i mające przynajmniej stopień doktora). W kontekście badawczym podejmuje te zagadnienia, które wcześniej były przeanalizowane w części teoretycznej.
Część pierwsza * Kobiecość, edukacja i (nie)równość społeczna: alternatywne rzeczywistości * 1. Edukacja i (nie)równości społeczne – konteksty teoretyczne * 2. Edukacja i (re)konstrukcje tożsamości dziewcząt i chłopców * 2.1. Asymetria socjalizacji szkolnej – androcentryczna rzeczywistość i redukowanie tożsamości dziewcząt * 2.2. Asymetria osiągnięć szkolnych – społeczne konstrukcje edukacyjnych porażek chłopców * 2.3. Kompetencje matematyczne – wyuczona bezradność dziewcząt? * 2.4. Szkolnictwo zróżnicowane ze względu na płeć: próba rekonstrukcji dostępu do sukcesu edukacyjnego * 3. (Nie)równość dostępu kobiet i mężczyzn do edukacji w szkolnictwie wyższym: wybrane tendencje i egzemplifi kacje * 4. Dylematy tożsamościowo-edukacyjne kobiet w społeczeństwie współczesnym * 4.1. Ideologia neoliberalizmu i społeczne konstrukcje tożsamości kobiet * 4.2. Sukces edukacyjno-zawodowy i problem maskulinizacji kobiet * 4.3. Przemieszczenie społecznych aspiracji dziewcząt – Girl Power, ciało i konsumpcja * 5. Macierzyństwo, rodzina i kariera edukacyjno-zawodowa kobiet * 5.1. Macierzyństwo jako dominująca konstrukcja kobiecości: konteksty i kontrowersje * 5.2. Dyplom jako „kredencjał małżeński” i problem dostępu matek do sukcesu zawodowego * 6. Edukacja kobiet i rynek pracy: polityka segregacji płciowej * 7. Podsumowanie: edukacja i paradoksy emancypacji kobiet * Załącznik * Część druga * Kobiety sukcesu a problem (nie)równości społecznej: konteksty edukacyjne i społeczno-zawodowe * 1. Metodologiczne podstawy badań własnych * 2. Indywidualizm, edukacja i sukces społeczno-zawodowy * 2.1. Kariera zawodowa jako „nieograniczony wyścig” wolnych jednostek? * 2.2. Życie jako kariera zawodowa? Między presją na sukces a samorealizacją * 2.3. Dyplom akademicki i sukces zawodowy: infl acja wykształcenia * 3. (Nie)równość kobiet w dostępie do sukcesu zawodowego * 3.1. Biznes i uniwersytet jako enklawy równości płciowej? * 3.2. Problem dyskryminacji kobiet przez kobiety * 3.3. Brak akceptacji dla idei parytetu * 4. Życie rodzinne – rzeczywistość nieustannych wyborów * 4.1. Związki z mężczyznami: dynamika akceptacji i konfliktu * 4.2. Macierzyństwo i kariera zawodowa: strategie przełamywania tradycyjnych ról społecznych * 5. Dylematy maskulinizacji tożsamości i zewnętrznego wizerunku * 5.1. Tożsamość kobiet i mężczyzn: między esencjalizmem a konstruktywizmem * 5.2. Maskulinizacja – czy kobieta sukcesu jest skazana na rezygnację z kobiecości? * 6. Pop-tożsamość i przemieszczenie aspiracji życiowych kobiet * 6.1. Współczesny feminizm: dystans i sceptycyzm * 6.2. Rola konsumpcji jako ekspresji wolności * 6.3. Piękne ciało jako ekspresja tożsamości * 7. Podsumowanie: menedżerki i akademiczki jako kobiety sukcesu * Zakończenie * Bibliografia * Spis tabel * Spis wykresów
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15734 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 493-511.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej