568646
Książka
W koszyku
Rola rodziny w wychowaniu młodego pokolenia. Zmieniające się konteksty współczesnej rodziny polskiej. Problematyka i wymiar społeczny ubóstwa. Uwarunkowania dostępu młodego pokolenia do edukacji. Sytuacja szkolna ucznia z rodziny z problemem ubóstwa materialnego niezawinionego i zawinionego. Profilaktyka i kompensacja skutków socjalizacji dziecka w rodzinie z problemem ubóstwa materialnego
Rozdział I. ROLA RODZINY W WYCHOWANIU MŁODEGO POKOLENIA * 1.Znaczenie rodziny jako środowiska wychowawczego * 2.Problematyka powodzeń i niepowodzeń szkolnych * 3.Uwarunkowania oraz objawy nieprzystosowania społecznego * 4.Udział rodziny w kształtowaniu aspiracji edukacyjnych dziecka * 5.Środowisko rodzinne jako wyznacznik osiągnięć szkolnych dziecka w świetle dotychczasowych badań * Rozdział II. ZMIENIAJĄCE SIĘ KONTEKSTY WSPÓŁCZESNEJ RODZINY POLSKIEJ * 1.Geneza rodziny współczesnej i kierunki jej przemian * 2.Trudności adaptacyjne rodziny do nowej rzeczywistości gospodarczej * 3.Problemy wychowawcze i zagrożenia współczesnej rodziny * 4.Dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej * 5.Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych * Rozdział III. PROBLEMATYKA I WYMIAR SPOŁECZNY UBÓSTWA * 1.Definicje i miary ubóstwa * 2.Przyczyny pauperyzacji społeczeństwa polskiego * 3.Ubóstwo jako czynnik kryzysowy we współczesnej rodzinie polskiej * 4.Proces socjalizacji dziecka w rodzinie dotkniętej problemem biedy * 5.Wykluczenie społeczne jako następstwo egzystencji w warunkach ubóstwa materialnego * Rozdział IV. UWARUNKOWANIA DOSTĘPU MŁODEGO POKOLENIA DO EDUKACJI * 1.Znaczenie wykształcenia we współczesnym świecie * 2.Społeczne uwarunkowania nierówności edukacyjnych * 3.Ubóstwo materialne rodziny jako bariera kariery szkolnej dziecka * 4.Edukacja szansą na osiągnięcie awansu społecznego dla dziecka z rodziny ubogiej * 5.Instrumenty wyrównywania szans edukacyjnych * Rozdział V. METODOLOGICZNE ZAŁOŻENIA BADAŁ WŁASNYCH * 1.Przedmiot i cel badań oraz uzasadnienie wyboru problematyki badawczej * 2.Problemy badawcze * 3.Metody, techniki i narzędzia badawcze * 4.Zmienne i wskaźniki oraz sposoby ich konstrukcji * 4.1.Wyodrębnienie wskaźników zmiennej niezależnej i zmiennej zależnej * 4.2.Sposoby konstrukcji wskaźników zmiennej niezależnej * 4.3.Sposoby konstrukcji wskaźników zmiennej zależnej * 4.4.Ogólny model zależności między zmiennymi występującymi w badaniach * 5.Metody statystyczne analizy wyników badań * 6.Przebieg badań oraz charakterystyka terenu badań i populacji badawczej * Rozdział VI. SYTUACJA DOMOWA DZIECKA Z RODZINY Z PROBLEMEM UBÓSTWA MATERIALNEGO NIEZAWINIONEGO I ZAWINIONEGO * 1.Struktura społeczna rodziny * 2.Wykształcenie rodziców oraz źródła dochodu rodziny * 3.Warunki mieszkaniowe rodziny * 4.Negatywne społecznie czynniki występujące w rodzinie * 5.Zaspokajanie przez rodziców potrzeb dziecka * 5.1.W yżywienie i ubranie dziecka oraz wyposażenie go w pomoce naukowe * 5.2.Stosunek rodziców do dziecka * 5.3.Zaspokajanie potrzeb kulturowych * 5.4.Współpraca rodziców ze szkołą * 6.Atmosfera domowa rodziny * 7.Aspiracje edukacyjne rodziców względem dziecka * Rozdział VII. SYTUACJA SZKOLNA UCZNIA Z RODZINY Z PROBLEMEM UBÓSTWA MATERIALNEGO NIEZAWINIONEGO I ZAWINIONEGO * 1.Osiągnięcia szkolne ucznia * 2.Przystosowanie społeczne ucznia * 2.1.Motywacja ucznia do nauki szkolnej * 2.2.Uspołecznienie ucznia * 2.3.Zachowanie się antypołeczne ucznia * 2.4.Przyhamowanie ucznia * 3.Aspiracje edukacyjne ucznia * 4.Samopoczucie ucznia w grupie rówieśniczej * Rozdział VIII. PROFILAKTYKA 1 KOMPENSACJA SKUTKÓW SOCJALIZACJI DZIECKA W RODZINIE Z PROBLEMEM UBÓSTWA MATERIALNEGO * 1.Szkoła jako koordynator działań mających na celu pomoc * uczniowi z rodziny z problemem ubóstwa materialnego * 2.Metodyka pracy wychowawczej z dzieckiem z rodziny w sytuacji ubóstwa materialnego niezawinionego i zawinionego * 3.Postulaty optymalizacyjne dla praktyki pedagogicznej oraz teorii oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych * PROGRAM PRACY WYCHOWAWCZEJ NASTAWIONY NA WZMACNIANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI ORAZ KSZTAŁTOWANIE POSTAWY ALTRUIZMU
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15768 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 265-278.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej