568646
Książka
W koszyku
Opracowanie podejmuje próbę konsolidacji problemów edukacyjnych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w płaszczyźnie ich dobra równouprawnienia do udziału w życiu społecznym prawa do autonomicznego funkcjonowania oraz samorealizacji w dorosłości postulowanych w imię humanizmu i zwykłego człowieczeństwa. Całość należy ocenić jako nowatorską i znaczącą dla pedagogiki specjalnej w Polsce wskazuje bowiem możliwości wspomagania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przy zastosowaniu atrakcyjnych wywołujących zainteresowanie koncentrujących uwagę i stymulujących rozwój psychospołeczny metod terapeutycznych - konkretnie chodzi o biblioterapię. Praca pozytywnie ukierunkowuje myślenie o możliwościach ludzi z niepełnosprawnością daje nadzieje środowiskom związanym z tymi ludźmi że mogą normalnie żyć i funkcjonować w dorosłości realizując swoje ambicje i wyznaczone role społeczne. Jest to niewątpliwie nowe myślenie i dialektyczno-holistyczny pogląd na potrzebę oraz konieczność wszechstronnego poznania specyficznej sytuacji rozwojowej osoby niepełnosprawnej. Z recenzji dr hab. Marzenny Zaorskiej
CZĘŚĆ TEORETYCZNA * I.Zachowania przystosowawcze dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu * lekkim * 1.1.Istota upośledzenia umysłowego * 1.2.Rozwój społeczny osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim * 1.3.Psychopedagogiczne aspekty, kryteria i czynniki przystosowania społecznego * dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ujęciu różnych * koncepcji * 1.4.Zachowania przystosowawcze osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu * lekkim * 1.5.Środowiska wychowawcze i ich rola w kształtowaniu zachowań * przystosowawczych * II.Biblioterapia i jej oddziaływanie * 2.1.Czytelnictwo i biblioterapia - próba ujęcia problemu * 2.2.Założenia ukierunkowanego czytelnictwa w biblioterapii jako środka * dydaktycznego i wychowawczego * 2.3.Formy biblioterapii w odniesieniu do grup jej odbiorców * 2.4.Konstrukcja modelu biblioterapeutycznego - podejście empiryczne * 2.5.Bajki w procesie biblioterapeutycznym * 2.6.Biblioterapia jako forma rewalidacyjnego oddziaływania na osoby * z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim * CZĘŚĆ ANALITYCZNA * I.Metodologiczne podstawy badań własnych * 1.1.Problematyka badawcza * 1.2.Metoda, techniki i narzędzia badawcze * 1.3.Zbiorowość, teren i organizacja badań * 1.4.Charakterystyka badanych uczniów i ich środowiska wychowawczego * II.Poziomy wiedzy o książce i nastawienia czytelniczego badanych uczniów * - analiza porównawcza wyników badań * 2.1.Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu wiedzy o książce * 2.2.Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu nastawienia czytelniczego * 2.2.1.Zachowania czytelnicze * 2.2.2.Stosunek emocjonalny * III.Poziom zachowania się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu * lekkim - analiza porównawcza wyników badań * 3.1.Porównanie poziomów wyjściowych i poziomów końcowych badanych grup * 3.2.Porównywanie poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach * 3.3.Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi i zachowaniami przystosowawczymi badanych uczniów w grupie eksperymentalnej i kontrolnej * 3.3.1.Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego * 3.3.2.Zależności między poziomem wiedzy o książce a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego * 3.3.3.Zależności między nastawieniami czytelniczymi a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego * Zakończenie * Literatura * Spis tabel * Spis wykresów * Aneks I * Aneks II * Wybrane metody do oceny zachowania przystosowawczego *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15778 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 165-181.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej