572772
Książka
W koszyku
Pedagog i nauczyciel oczekuje wiedzy niezbędnej do prawidłowego kierowania procesem edukacji, a także psychologicznych strategii radzenia sobie z nietypowymi sytuacjami wychowawczymi. Lekarz spodziewa się pomocy w leczeniu osób z zaburzeniami somatycznymi i terminalnie chorych. Kadra menedżerska zainteresowana jest zastosowaniem psychologii w zarządzaniu zasobami ludzkimi, w szczególności motywowaniem pracowników, tworzeniem sprawnie działających zespołów, rekrutacją i oceną.Przewodnią ideą niniejszej monografii jest próba odpowiedzi na pytanie: Czy i w jakim stopniu współczesna psychologia może spełnić takie oczekiwania? Z tego powodu książka zawiera opracowania z różnorodnych dziedzin psychologii: teoretycznej i stosowanej, w celu ułatwienia przeglądu współczesnych dokonań tej nauki.
I. PSYCHOLOGIA WOBEC ZAGROŻEŁ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA * W poszukiwaniu źródeł zagrożenia rozwoju osobowości * Zadania psychologa w dobie technopolu * Zagrożenia w rozwoju tożsamości * Konstruowanie własnej przyszłości w kontekście zmian we współczesnym świecie * Mobbing jako zjawisko negatywności wpływu. Charakterystyka i zakres zjawiska * Przemoc wewnątrzmałżeńska: osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowanie przemocy * * * II. PSYCHOLOGIA WOBEC PROBLEMÓW ŻYCIOWYCH JEDNOSTKI * Pomoc psychologiczna online - realia i perspektywy * Zachowanie człowieka w sytuacji utraty zdrowia. Strategie radzenia sobie z utratą wzroku * Poczucie sensu życia a jakość funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z zespołem Downa * Strategie zmagania się z kryzysem w rodzinach zastępczych * Rola zasobów radzenia sobie ze stresem w ryzyku uzależniania się od alkoholu * Postawy rodzicielskie wobec młodzieży stosującej unikową strategię radzenia sobie w trudnej sytuacji a poziom jej lęku * Kryzys wczesnej dorosłości - odrzucanie mitów i błędnych przekonań dzieciństwa * Zachowania seksualne mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności * * * III. PSYCHOLOGICZNE BADANIA NAD ROZWOJEM DZIECKA * Dziecko wobec bólu i cierpienia -jak je rozumie i doświadcza * Rozwój reprezentacji poznawczej na przykładzie potocznej wiedzy o polityce * Rola wnioskowania łączącego w procesie rozumienia tekstów niespójnych informacyjnie * Rozwój poznawczy a umiejętność opowiadania u dzieci i młodzieży w wieku 7-14 lat * Czynnik syntaktyczny w rozumieniu języka figuratywnego * Dojrzewanie operacji konkretnych a edukacja matematyczna u uczniów lekko upośledzonych umysłowo * Poziom rozwoju dziecka a percepcja treści komiksowych * * * IV. PSYCHOLOGIA W EDUKACJI * Czego możemy nauczyć się od mnemonistów? * Pomoc psychologiczna dla uczniów doznających niepowodzeń w nauce czytania i pisania * Promocja zdrowia na poziomie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego przez edukację środowiskową * Nauczycielki przedszkola o sobie * Radzenie sobie ze stresem w zawodzie nauczyciela a zdrowie * Ksiądz, nauczyciel, psycholog w ocenie młodzieży klas maturalnych. Psychologiczne badania własne * Wspieranie inteligencji duchowej w modelach psychoedukacyjnych * * * V. PSYCHOLOGIA W PRAKTYCE KLINICZNEJ * Pojęcie choroby fizycznej i psychicznej w świetle klasyfikacji ICD-10 i DSM-IV * Środowiskowe zdeterminowanie symbiotycznych cech osobowości i zaburzeń osobowości borderline * Kondycja psychiczna osób uzależnionych od alkoholu - zmiany po psychoterapii * Wpływ udziału w warsztatach terapii zajęciowej na funkcjonowanie psychospołeczne schizofreników * Psychologiczne oddziaływania na pacjentów terminalnie chorych * Ku lepszej jakości życia osób z chorobą Parkinsona * Psychospołeczne czynniki dynamiki objawów i przebiegu przewlekłych chorób dermatologicznych u młodzieży * Młodzież wobec przewlekłej choroby somatycznej. Badania dziewcząt z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów * Wybrane czynniki psychologiczne i medyczne w przebiegu postępowania przeciwbólowego u dzieci we wczesnym okresie pooperacyjnym * * * VI. WARSZTAT BADAWCZY WSPÓŁCZESNEJ PSYCHOLOGII * Destruktywna rola stygmatu dla "ja". Próba operacjonalizacji Leszek Wrona: Podobieństwo zbiorów cech psychologicznych * Dystans interakcyjny w wybranej sytuacji społecznej - model strukturalny * Podejście narracyjne w badaniach obrazu ,ja" dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym * Diagnostyczne aspekty analizy semantycznej rysunku dziecka neurotycznego * Sztuczne sieci neuronowe jako narzędzie diagnostyczne i prognostyczne we współczesnej psychologii klinicznej * Udział techniki komputerowej w podnoszeniu jakości życia osób niepełnosprawnych * Publikacje z dziedziny psychologii w Internecie (na przykładzie serwisu informacyjnego Oddziału Informacji Naukowej Biblioteki Głównej AP w Krakowie)
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej