572480
Książka
W koszyku
Metateoretyczne fundamenty pedagogiki teonomicznej i teonomicznej dydaktyki literatury nie różnią się zasadniczo, a nawet - można powiedzieć - są tożsame. Dlaczego? Pogląd ten uzasadnia identyczność globalnej przestrzeni edukacyjnej, w której są przeprowadzane badania oraz działania jedne i drugie, oraz celów - celów najogólniejszych, edukacji w ogóle i edukacji, której treścią jest literatura, czyli tzw. edukacji literackiej. Wszelka praktyka edukacyjna zmierza do tego, by człowiek osiągnął stan - użyję wyrażenia św. Augustyna -najpełniejszego istnienia". Osiągnięciu owego najpełniejszego istnienia" podporządkowana być musi, a nawet jest w pewnym stopniu, także edukacja literacka. Teoria edukacyjna zajmuje się opisem i- ile to możliwe - usprawnianiem oraz uzasadnianiem działań edukacyjnych, zmierzających do tego wzniosłego celu. Takim opisem, usprawnieniem i wyjaśnieniem działań edukacyjnych interesuje się także dydaktyka literatury, którą trafniej można by nazwać pedagogiką literatury, gdyż to ona zajmuje się (powinna się zajmować) wychowaniem przede wszystkim, chociaż nie wyłącznie, na podstawie treści literackich.Rozumiem, że takie określenie założeń pedagogiki i edukacji znacznie poszerza przedmiot badań i zainteresowań jednej i drugiej dziedziny. Wszystko, co sprzyja w przestrzeni faktów, działań, interpretacji i wartości osiągnięciu przez człowieka najpełniejszego istnienia, staje się domeną badań pedagogicznych, powstających teorii i ich zastosowań.
I. EDUKACJA POLONISTYCZNA W OGLĄDACH NAUKOWYCH * Dorota Amborska-Głowacka, Romuald Jabłoński * Słowo o Jubilacie * Wykaz publikacji Mariana Sinicy z lat 1973-2004 * Wojciech Pasterniak * "Metateoretyczne" założenia pedagogiki teonomicznej i teonornicznej dydaktyki literatury * Barbara Myrdzik * Wpływ zmiany historycznej na cele formacyjne edukacji szkolnej * Barbara Bogołębska * Specjalistyczne podręczniki sztuki pisania dawniej i dziś * Edward Polański * O potrzebie badań odbioru podręczników szkolnych * Dorota Amborska-Głowacka * Sposoby ujęcia tekstu * Jadwiga Kowalikowa * Mówienie i pisanie w kontekstach edukacyjnych * Renata Makarewicz * Składnia strukturalna w szkolnej nauce języka * Ryszard Jedliński * Samodzielne dochodzenie uczniów do wzoru wypowiedzi * Olga Przybyla * Struktura językowa wybranego aktu mowy w języku nauczycieli * II. SŁOWO I OBRAZ W EDUKACJI * Mieczysław Inglot * Kraj i wygnańcy. Obrazy wygnania i powrotów na wybranych przykładach literatury polskiej I poł. XIX w * Aniela Książek-Szczepanikowa * Między wiarą a zabobonem. O II części "Dziadów"Adama Mickiewicza * Małgorzata Mikołajczak * "Zimowy ogród" Zbigniewa Herberta na tle tradycji literackiej * Justyna Bajda * Malarstwo włoskich mistrzów w poetyckich interpretacjach Kazimierza Przerwy-Tetmajera * Anna Szóstak * Elementy fantastyki, futuroloii i groteski w "Akademii pana Kleksa" Jana Brzechwy * Karol Smużniak * Ewaluacja wiedzy o teatrze, filmie, radiu i telewizji wśród studentów Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu. Próba sondażowa * Małgorzata Latoch-Zielińska * Dlaczego teatr? O roli edukacji teatralnej w rozwoju ucznia * Kordian Bakuła * ?Monitor`; czyli telewizor, w którym każdy nauczyciel swe nauczanie snadnie oględać może * Bogumiła Tarasiewicz * Zadbaj o swój głos - swój warsztat pracy * Marzenna Magda-Adamowicz * Twórcza aktywność uczniów w procesie nauczania języka polskiego * Romuald Marek Jabłoński * Mapy poznawcze i rysunki na lekcjach języka polskiego * III. HORYZONTY EDUKACJI POLONISTYCZNEJ * Teresa Świętosławska * Globalizacja czy ojczyzna-polszczyzna? O horyzontach edukacji polonistycznej * Bogdan Trocha * Chrześcijańska transformacja paidei w kręgach aleksandryjskich i jej uwarunkowania tekstualno-interpretacyjne * Joanna Błażejewska * Dyskusja wokół edukacji polonistycznej na łamach galicyjskiego ?Muzeum" (1885-1918). Zarys problematyki * Zygmunt Kowalczuk * Makrokosmos w mikrokosmosie historii jednostki. Dydaktyczne walory badań nad mentalnością - Kardynał Ledóchowski * Marek Kuczyński * Nauka języka obcego a kategoryzacja rzeczywistości * Wiesław Hładkiewicz * O języku narracji politologicznej * Małgorzata Kolasa * Nowatorskie koncepcje dydaktyczne prezentowane na łamach "Muzeum" w dwudziestoleciu międzywojennym * Katarzyna Węgorowska * Dydaktyczno-gramatyczno-bibliofilski "biały kruk"
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Publikacja dedykowana prof. Marianowi Sinicy z okazji 65. rocznicy urodzin.
Uwaga dotycząca bibliografii
Wykaz publikacji Mariana Sinicy z lat 1973-2004 na stronach 15-21.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej