572941
Książka
W koszyku
Książka "Podstawy ochrony prawnej konsumenta - przepisy i przykłady" to najnowszekompendium prawnej ochrony konsumenta. Autor czytelnie i przystępnie łączy trudne w interpretacjiwymagania prawne z praktycznymi przykładami ich zastosowania.W pierwszej części książki można znaleźć informacje o:podstawowych definicjach i przepisach prawnych związanych z ochroną konsumentów i konkurencji,bezpieczeństwie produktów (ogólnym bezpieczeństwie produktów, oznakowaniu CE i bezpieczeństwie żywności),ochronie konkurencji i konsumentów (m.in.: praktykach naruszających zbiorowe interesy konsumentów, organizację ochrony konkurencji i konsumentów oraz upadłości konsumenckiej),sprzedaży i reklamacji towarów (sprzedaży między przedsiębiorcą a konsumentem, sprzedaży w innych relacjach i bezpieczeństwie danych osobowych),świadczeniu niektórych usług (usług w zakresie handlu elektronicznego, usług finansowych i usług turystycznych).W drugiej części książki znajduje się 50 przykładów praktycznych, opatrzonych komentarzem i podstawą prawną, które mogą być bardzo przydatne na co dzień każdemu konsumentowi, m.in. o tym:jak przedsiębiorcy starają się wprowadzać konsumenta w błąd w reklamie i w sklepie,jakie prawa ma konsument przy zakupie towaru poza siedzibą firmy i na odległość (zamówienie przez telefon, faks, list czy internet),czy i kiedy konsument może oddać (zwrócić) zakupiony towar,jak manipuluje się popularnym znakiem bezpieczeństwa CE,jakie prawa ma konsument przy reklamowaniu towaru w zakresie niezgodności towaru z umową, gwarancji i rękojmi,jakie trudności może napotkać konsument korzystając z niektórych usług finansowych.Publikacja zawiera także dane teleadresowe wybranych instytucji zajmujących się ochroną konsumenta.
Wprowadzenie * Rozdział 1 * Akty prawne dotyczące ochrony konsumentów i konkurencji * 1.1. Definicja konsumenta i przedsiębiorcy * 12. Podstawowe akty prawne i zakres ochrony konsumentów i konkurencji. * 1J. Definicja produktu, towaru, wyrobu, rzeczy i usługi * 3.4. Umowy zawierane przez konsumenta * Rozdział 2 * Bezpieczeństwo produktów * 2.1. Ogólne bezpieczeństwo produktów * 2.1.1. Obowiązki producentów i dystrybutorów * 2.1.2. Nadzór nad bezpieczeństwem produktów * 2.1.2.1. Kontrola i postępowanie wobec produktów niebezpiecznych * 2.1.2.2. Rejestr produktów niebezpiecznych i system RAPEX * 2.1.3. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny * 2.1.3.1. Odpowiedzialność producenta * 2.1.3.2. Postępowanie grupowe * 2.2. Dyrektywy nowego podejścia i oznakowanie CE * 2.2.1. Dyrektywy nowego podejścia * 2.2.2. Oznakowanie CE * 2.3. Bezpieczeństwo żywności * 2.3.1. System HACCP * 2.3.2. Organy nadzoru nad żywnością * 2.3.3. Żywność niebezpieczna i system RASFF * Rozdział 3 * Ochrona konkurencji i konsumentów * 3.1. Praktyki ograniczające konkurencję * 3.1.1. Porozumienia ograniczające konkurencję * 3.1.2. Nadużywanie pozycji dominującej * 3.2. Koncentracje przedsiębiorców * 3.3. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów * 3.3.1. Niedozwolone postanowienia umowne * 3.3.2. Nieudzielenie właściwej informacji * 3.3.3. Nieuczciwe praktyki rynkowe * 3.3.4. Czyny nieuczciwej konkurencji * 3.4. Organizacja ochrony konkurencji i konsumentów * 3.4.1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów * 3.4.2. Inspekcja Handlowa * 3.4.3. Rzecznicy w samorządach terytorialnych * 3.4.4. Organizacje konsumenckie * 3.5. Upadłość konsumencka * Rozdział 4 * Sprzedaż i reklamacja towarów * 4.1. Sprzedaż między przedsiębiorcą i konsumentem * 4.1.1. Sprzedaż z jednoczesnym udziałem sprzedawcy i kupującego * 4.1.2. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość * 4.1.2.1. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa * 4.1.2.2. Sprzedaż na odległość * 4.1.3. Niezgodność towaru z umową i gwarancja * 4.1.3.1. Niezgodność towaru z umową * 4.1.3.2. Gwarancja * 4.2. Sprzedaż w innych relacjach * 4.3. Bezpieczeństwo danych osobowych przy dokonywaniu zakupu * Rozdział 5 * Świadczenie niektórych usług * 5.1. Usługi w zakresie handlu elektronicznego * 5.1.1. Usługi związane z dokonaniem zapłaty kartą płatniczą * 5.1.2. Usługi świadczone drogą elektroniczną * 5.2. Usługi finansowe * 5.2.1. Kredyt konsumencki * 5.2.2. Leasing konsumencki * 5.2.3. Usługi finansowe w umowach zawieranych na odległość * - 3. Usługi turystyczne oraz timeshare i długoterminowy produkt wakacyjny * - 5.3.1. Usługi turystyczne * 5.3.2. Timeshare i długoterminowy produkt wakacyjny * Wykaz rysunków, tabel i skrótów. * Bibliografia * Załącznik 1. Przykłady sytuacji z udziałem konsumenta * Przykład 1 (2.1.2, 2.2, 4.1.3.1; Reklamacja niebezpiecznej zabawki) * Przykład 2 (2.2.2; Niepotrzebne i niezgodnie z prawem oznakowanie CE * na paczuszce z cukrem) * Przykład 3 (2.3 - wstęp, 4.1.3.1; Reklamacja zepsutego jogurtu) * Przykład 4 (3.3 - wstęp, 3.3.1, 4.1.2.2; Próba wyłączenia odpowiedzialności * za dane techniczne przy zakupie monitora w sklepie internetowym) * Przykład 5 (3.3 - wstęp, 3.3.1, 4.1.3.1, 4.1.3.2; Skrócony niezgodnie z prawem * czas na złożenie reklamacji fotelika kupionego w sklepie internetowym) * Przykład 6 (3.3 - wstęp, 3.3.1, 4.1.3.1; Niezgodny z prawem termin * na rozpatrzenie reklamacji za zakupione monety) * Przykład 7 (3.3 - wstęp, 3.3.1; Próba obciążenia konsumenta odpowiedzialnością * za szkody wynikające z założenia telewizji satelitarnej) * Przykład 8 (3.3 - wstęp, 3.3.1; Próba wymuszenia na konsumencie potwierdzenia * sprawdzenia funkcjonowania wszystkich układów nowego samochodu) * Przykład 9 (3.3 - wstęp, 3.3.3, 3.3.4; Proponowanie przez przedsiębiorcę * zakupu encyklopedii w systemie konsorcyjnym) * Przykład 10 (3.3 - wstęp, 3.3.3, 4.1.1; Wprowadzanie przez przedsiębiorcę * w błąd przy cenie jednostkowej płynu do mycia naczyń) * Przykład 11 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Klocki Lego jako reklama przynęta) * Przykład 12 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Manipulacja ceną radia samochodowego * i kosztem dostawy na portalu aukcyjnym) * Przykład 13 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Możliwość wprowadzenia konsumenta * w błąd w zakresie pochodzenia ciasta francuskiego) * Przykład 14 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Ogłoszenie o możliwości wymiany drzwi * wprowadzające w błąd) * Przykład 15 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Sprzedaż płaszcza w cenie promocyjnej * z doborem do niego apaszki w zawyżonej cenie) * Przykład 16 (3.3 -wstęp, 3.3.3; Uciążliwe namawianie konsumenta * w miejscu jego zamieszkania do nabycia odkurzacza) * Przykład 17 (4 - wstęp, 4.2; Reklamacja uszkodzonej części samochodowej * kupionej na portalu aukcyjnym od osoby fizycznej) * Przykład 18 (4.1.1; Pobieranie przez sprzedawcę opłaty za wyniesienie starej * pralki przy kupnie nowej) * Przykład 19 (4.1.1; Próba zwrotu niewykorzystanego materiału zakupionego * w markecie budowlanym) * Przykład 20 (4.1.1; Udzielenie przez sprzedawcę niewłaściwej informacji * na temat gatunku wina) * Przykład 21 (4.1.1; Wymiana paska do spodni w innym sklepie tej samej sieci) * Przykład 22 (4.1.2.1; Próba odstąpienia od umowy w zakresie cyfrowej * telewizji kablowej) * Przykład 23 (4.1.2.1; Próba zwrotu części zamówionych przez internet * produktów spożywczych) * Przykład 24 (4.1.2.1; Rezygnacja z kosmetyków zakupionych na prezentacji * poza lokalem firmy) * Przykład 25 (4.1.2.1; Rezygnacja z założonego internetu) * Przykład 26 (4.1.2.1; Żądanie zwrotu pieniędzy po nieudanym zakupie * w automacie sprzedającym) * Przykład 27 (4.1.2.2, 4.1.3.1; Reklamacja uszkodzonej płyty kupionej * w sklepie internetowym) * Przykład 28 (4.1.2.2; Brak roweru zakupionego w sklepie internetowym) * Przykład 29 (4.1.2.2; Nieodebranie paczki z doliczoną ceną niezamawianej książki) * Przykład 30 (4.1.2.2; Pośrednie zmuszanie konsumenta do dokonania zapłaty * przed otrzymaniem zegarka przy zakupie w sklepie internetowym) * Przykład 31 (4.1.2.2; Próba rezygnacji z prenumeraty) * Przykład 32 (4.1.2.2; Próba zwrotu aparatu fotograficznego wylicytowanego * na portalu aukcyjnym) * Przykład 33 (4.1.2.2; Próba zwrotu kupionego w sklepie internetowym laptopa * po przeinstalowaniu systemu operacyjnego) * Przykład 34 (4.1.3, 4.1.3.2; Naprawa za granicą samochodu na gwarancji) * Przykład 35 (4.1.3.1, 4.1.3.2; Próba reklamowania uszkodzonego zawieszenia * samochodu terenowego na podstawie gwarancji) * Przykład 36 (4.1.3.1, 4.1.3.2; Reklamacja powtarzającego się uszkodzenia butów) * Przykład 37 (4.1.3.1, 4.1.3.2; Reklamacja uszkodzonego telewizora) * Przykład 38 (4.1.3.1; Próba reklamacji nieodpowiednio zainstalowanego * pieca gazowego) * Przykład 39 (4.1.3.1; Reklamacja bez rachunku uszkodzonego atomizera flakonu * z perfumami) * Przykład 40 (4.1.3.1; Reklamacja kurtki nienadającej się do użytkowania) * Przykład 41 (4.1.3.1; Reklamacja torebki nienadającej się do użytkowania) * Przykład 42 (4.2; Dochodzenie roszczeń na podstawie rękojmi po kupnie * samochodu od osoby fizycznej) * Przykład 43 (5 - wstęp, 4.2; Korzystanie z rękojmi po nieudanej * naprawie samochodu) * Przykład 44 (5 - wstęp, 4.2; Reklamacja nieprawidłowo położonych kafelków * w łazience) * Przykład 45 (5.1.1; Brak możliwości zapłaty kartą z powodu dużej ilości transakcji) * Przykład 46 (5.1.1; Brak możliwości zapłaty kartą z uwagi na informację * sprzedawcy o płatności od 20 zł) * Przykład 47 (5.1.1; Zwrot odtwarzacza mp4 z wykorzystaniem karty płatniczej) * Przykład 48 (5.1.2; Próba pozyskania przez usługodawcę danych konsumentki * przy zasileniu telefonu w systemie prepaid) * Przykład 49 (5.2.1; Obciążenie konsumenta odsetkami przy odstąpieniu * od kredytu konsumenckiego udzielonego na zakup lodówki) * Przykład 50 (5.3.1; Reklamacja wycieczki do Tunezji z powodu niższej * niż deklarowana kategorii zakwaterowania) * Załącznik 2. Dane teleadresowe wybranych instytucji zajmujących się * ochroną konsumentów * Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów * Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej * Rzecznicy oraz polubowne sądy konsumenckie w miastach wojewódzkich * Organizacje konsumenckie *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 346 (1 egz.)
Kaucja: 20,00 zł
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na s. tyt. i okł.: 50 praktycznych przykładów.
Publikacja zawiera także dane teleadresowe wybranych instytucji zajmujących się ochroną konsumentów.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 105-108.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej