568646
Książka
W koszyku
(Edukacja)
Forma i typ
Temat
Gatunek
Tytuł serii: Edukacja
Podręcznik został napisany zgodnie z programem nauczania oraz ze standardami wymagań egzaminacyjnych do przedmiotu technik żywienia i gospodarstwa domowego nr 321[10]MEN/2009.02.02.Treści zawarte w podręczniku zawierają informacje niezbędne do założenia i prowadzenia przedsiębiorstwa gastronomicznego. W pozycji zawarto najnowsze uregulowania prawne. Podręcznik zawiera treści z wielu dziedzin, m.in. z: ekonomii i prawa, marketingu, pracy biurowej, rachunkowości oraz gastronomii. Wiedza uzyskana dzięki tej książce ma walory praktyczne.Przykłady zawarte w tej publikacji zostały zaczerpnięte z materiałów wewnętrznych przedsiębiorstwa gastronomicznego funkcjonującego na rynku. Uwzględniono więc realia rynkowe, z jakimi spotyka się na co dzień firma, która działa w tej branży.
Wstęp * Rozdział 1. Podstawy prowadzenia działalności gospodarczej * 1.1. Potrzeby i ich klasyfikacje * 1.2. Produkt i jego elementy * 1.2.1. Usługa jako produkt * 1.2.2. Usługi gastronomiczne w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) * 1.3. Czynniki wytwórcze - zasoby * 1.4. Gospodarka rynkowa * 1.4.1. Rodzaje rynków * 1.4.2. Podmioty i elementy rynku usług gastronomicznych * 1.4.3. Mechanizm rynkowy * 1.5. Tworzenie podmiotów gospodarczych * 1.5.1. Podmiot gospodarczy * 1.5.2. Działalność gospodarcza * 1.5.3. Osoba fizyczna i prawna * 1.5.4. Procedura zakładania działalności gospodarczej * 1.5.4.1. Numery niezbędne przy rejestracji i prowadzeniu przedsiębiorstwa * 1.5.5. Dokumenty związane z założeniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa * 1.5.6. Pojęcie przedsiębiorstwa * 1.5.7. Klasyfikacja przedsiębiorstw * 1.5.8. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw * 1.5.8.1. Przedsiębiorstwa indywidualne osób fizycznych * 1.5.8.2. Spółki i ich rodzaje * 1.5.8.3. Przedsiębiorstwa państwowe * 1.5.8.4. Spółdzielnia * 1.6. Podatki i inne opłaty ponoszone przez przedsiębiorstwo * 1.6.1. Podatki dochodowe i ich rodzaje * 1.6.2. Podatek od towarów i usług * 1.6.3. Inne podatki odprowadzane do urzędu skarbowego * 1.6.4. Podatki i opłaty płacone do urzędu gminy/miasta * Rozdział 2. Rachunkowość przedsiębiorstwa * 2.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rachunkowości * 2.2. Cena w gastronomii i jej rodzaje * 2.2.1. Ustalanie ceny sprzedaży w gastronomii * 2.2.2. Klasyfikacja kosztów * 2.2.3. Kalkulacja cen w zakładach gastronomicznych * 2.3. Majątek przedsiębiorstwa i źródła jego pochodzenia * 2.3.1. Aktywa przedsiębiorstwa * 2.3.1.1. Zużycie środków trwałych i amortyzacja * 2.3.2. Pasywa przedsiębiorstwa * 2.3.2.1. Kredyt i leasing * 2.4. Bilans * 2.5. Dokumentacja księgowa w zakładach gastronomicznych * 2.6. Wynik finansowy przedsiębiorstwa gastronomicznego * 2.7. Inwentaryzacja * Rozdział 3. Elementy marketingu * 3.1. Pojęcie marketingu * 3.2. Rodzaje marketingu * 3.3. Rodzaje orientacji przedsiębiorstw * 3.4. Podstawowe funkcje marketingu * 3.5. Lokalizacja i otoczenie zakładów gastronomicznych * 3.6. Instrumenty (elementy) marketingu * 3.6.1. Produkt w ujęciu marketingowym * 3.6.1.1. Produkt, jego elementy i struktura * 3.6.1.2. Cykl życia produktu * 3.6.1.3. Analiza usług świadczonych przez zakład gastronomiczny - macierz BCG * 3.6.1.4. Asortyment i marka produktu * 3.6.2. Cena jako element marketingu * 3.6.2.1. Cena w gastronomii - specyfika * 3.6.2.2. Elastyczność cenowa popytu * 3.6.2.3. Metody ustalania cen * 3.6.2.4. Upusty cenowe * 3.6.3. Promocja * 3.6.3.1. Promocja - pojęcie, cele, elementy * 3.6.3.2. Reklama * 3.6.3.3. Promocja dodatkowa * 3.6.3.4. Public relations (PR) * 3.6.3.5. Sprzedaż osobista (akwizycja) * 3.6.4. Dystrybucja * 3.6.4.1. Pojęcie i organizacja dystrybucji * 3.6.4.2. Kanały dystrybucji * 3.6.4.3. Rodzaje dystrybucji * 3.6.4.4. Franchising w gastronomii * 3.6.5. Personel jako element marketingu * 3.6.6. Dodatkowe elementy marketingu * 3.7. Informacje i badania marketingowe * 3.7.1. Istota i zakres badań marketingowych * 3.7.2. System Informacji Marketingowej * 3.7.3. Rodzaje i metody badań * 3.7.4. Etapy badań marketingowych * 3.7.5. Kwestionariusz ankiety - zasady budowy * 3.7.5.1. Ankieta badania * 3.8. Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwach gastronomicznych * 3.8.1. Pojęcie i fazy zarządzania marketingowego * 3.8.2. Analiza SWOT * 3.8.3. Misja i cele przedsiębiorstwa gastronomicznego * 3.8.3.1. Strategie marketingowe * 3.9. Planowanie marketingowe w gastronomii * Rozdział 4. Zarządzanie przedsiębiorstwem * 4.1. Pracownik w zakładzie gastronomicznym * 4.1.1. Rola człowieka w procesie pracy * 4.1.2. Umowy o pracę i ich rodzaje * 4.1.3. Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy * 4.1.4. Czas pracy * 4.1.5. Urlopy pracownicze * 4.1.6. Polityka personalna przedsiębiorstwa * 4.2. Wynagrodzenia pracowników * 4.2.1. Pojęcie, funkcje i podział płacy * 4.2.2. Zasady wynagradzania i systemy płac * 4.2.3. Obowiązkowe obciążenia wynagrodzenia * 4.3. Organizacja stanowiska pracy * 4.3.1. Ergonomia pracy * 4.3.2. Schematy organizacyjne przedsiębiorstw * 4.4. Style komunikowania * 4.5. Style kierowania * 4.6. Konflikty w firmie i sposoby ich rozwiązywania * 4.7. Techniki negocjacji cen z dostawcą i klientem * 4.8. Normowanie i kontrola pracy * 4.8.1. Wydajność pracy * 4.8.2. Systemy zapewniania jakości i zarządzania nią w gastronomii * 4.9. Biznesplan przedsiębiorstwa * Rozdział 5. Podstawy biurowości * 5.1. Wyposażenie biura * 5.2. Materiały, sprzęt i urządzenia biurowe * 5.2.1. Materiały biurowe * 5.3. Instrukcja kancelaryjna * 5.3.1. Obieg dokumentacji biurowej * 5.3.2. Systemy kancelaryjne pism * 5.3.3. Przechowywanie akt i kategorie archiwalne pism * 5.4. Redagowanie pism * 5.4.1. Zasady redagowania pism * 5.4.2. Elementy składowe pisma * 5.4.3. Adresowanie kopert * 5.4.4. Blankiety korespondencyjne i ich rodzaje * 5.4.5. Pisma w sprawach osobowych * 5.4.6. Pisma w sprawach handlowych * Rozdział 6. Rynek pracy * 6.1. Popyt i podaż na rynku pracy * 6.2. Podmioty rynku pracy * 6.3. Podział rynku pracy * 6.4. Bezrobocie - przyczyny, rodzaje, skutki * 6.4.1. Polityka państwa na rynku pracy - formy walki z bezrobociem * 6.5. Metody poszukiwania pracy * 6.6. Agencje i instytucje pośrednictwa pracy * 6.6.1. Publiczne służby zatrudnienia * 6.6.2. Ochotnicze Hufce Pracy * 6.6.3. Agencje zatrudnienia * Rozdział 7. Gospodarka międzynarodowa * 7.1. Integracja gospodarcza - modele i cele integracji * 7.2. Warunki i etapy integracji * 7.3. Czynniki wpływające na procesy integracyjne * 7.4. Unia Europejska i jej organy * 7.5. Proces globalizacji * 7.5.1. Szanse i zagrożenia globalizacji * Bibliografia * Spis rysunków * Spis tabel *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54053 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na okł. : Technik żywienia i gospodarstwa domowego. Podręcznik.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Podręcznik dla techników, szkół policealnych.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej