568646
Książka
W koszyku
Opracowanie przedstawia prawne aspekty sprzedaży przez Internet w świetle prawa polskiego i wybranych regulacji o charakterze europejskim i międzynarodowym, zarówno z punktu widzenia sprzedawcy jak i kupującego. Poszczególne rozdziały bazują na rozwiązaniach prawnych dotyczących sprzedaży w ogólności, wskazując na odmienności związane ze specyfiką sprzedaży za pośrednictwem Internetu.
Wykaz skrótów * Przedmowa * ROZDZIAŁ 1. SPRZEDAŻ PRZEZ INTERNET W PRAWIE EUROPEJSKIM * Grzegorz Kurzyca * 1.1. Źródła prawa sprzedaży internetowej * 1.1.1. Miękkie prawo - soft law * 1.1.2. Autoregulacja * 1.1.3. Koregulacja * 1.1.4. Zwyczaj * 1.1.5. Konwencja międzynarodowa * 1.1.6. Akty organizacji lub organów międzynarodowych * 1.1.7. Internet lex mercatoria * 1.2. Europejskie źródła prawa dotyczące handlu elektronicznego * 1.2.1. Orzecznictwo międzynarodowe * 1.2.2. Netykieta * 1.3. Dyrektywa o handlu elektronicznym * 1.4. Dyrektywa o ochronie konsumentów * 1.5. Dyrektywa w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji * 1.6. Nowe europejskie prawo sprzedaży * ROZDZIAŁ 2. SPRZEDAŻ W ŚWIETLE PRAWA POLSKIEGO * Mariusz Zelek * 2.1. Charakterystyka umowy sprzedaży * 2.2. Strony i inni uczestnicy sprzedaży * 2.2.1. Przedsiębiorcy * 2.2.2. Konsumenci * 2.2.3. Internetowe platformy aukcyjne, portale zakupów grupowych i wirtualne galerie handlowe * 2.3. Przedmiot, treść i elementy umowy sprzedaży * 2.3.1. Przedmiot sprzedaży * 2.3.2. Treść i elementy umowy sprzedaży * 2.4. Szczególne rodzaje sprzedaży * 2.4.1. Sprzedaż na raty * 2.4.2. Sprzedaż z zastrzeżeniem własności rzeczy sprzedanej * 2.4.3. Sprzedaż na próbę albo z zastrzeżeniem zbadania rzeczy * 2.4.4. Sprzedaż z zastrzeżeniem prawa odkupu * 2.4.5. Sprzedaż z zastrzeżeniem prawa pierwokupu * 2.4.6. Sprzedaż konsumencka * 2.5. Sprzedaż przez Internet * ROZDZIAŁ 3. ZAWARCIE UMOWY SPRZEDAŻY PRZEZ INTERNET * Anna Wilińska-Zelek * 3.1. Elektroniczne oświadczenie woli * 3.2. Podpis elektroniczny * 3.3. Sposoby zawarcia umowy * 3.3.1. Oferta i jej przyjęcie * 3.3.2. Negocjacje * 3.3.3. Aukcja i przetarg * 3.3.3.1. Regulacje charakterystyczne dla aukcji * 3.3.3.2. Regulacje charakterystyczne dla przetargu * 3.4. Wzorce umowne * 3.5. Dodatkowe zastrzeżenia umowne * 3.5.1. Zadatek * 3.5.2. Umowne prawo odstąpienia i odstępne * 3.5.3. Kara umowna * ROZDZIAŁ 4. WYKONANIE UMOWY SPRZEDAŻY PRZEZ INTERNET ORAZ SKUTKI JEJ NIEWYKONANIA BĄDŹ NIENALEŻYTEGO WYKONANIA * Wiktor Andraszak * 4.1. Wykonanie umowy sprzedaży przez Internet * 4.2. Odpowiedzialność sprzedawcy internetowego * 4.3. Opóźnienie i zwłoka oraz ich następstwa * 4.4. Nadzwyczajna zmiana stosunków (clausula rebus sic stantibus) * 4.5. Rękojmia za wady * 4.6. Gwarancja jakości * 4.7. Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową * 4.8. Gwarancja komercjalna (europejska) * ROZDZIAŁ 5. USTANIE STOSUNKU WYNIKAJĄCEGO Z UMOWY SPRZEDAŻY PRZEZ INTERNET I JEGO SKUTKI * Klaudia Ławniczak * 5.1. Wygaśnięcie umowy wskutek niezawinionej niemożliwości świadczenia * 5.2. Wygaśnięcie umowy wskutek niedostępności przedmiotu świadczenia * 5.3. Odstąpienie od umowy sprzedaży przez Internet * 5.3.1. Odstąpienie od umowy na podstawie art. 395 KC - umowne prawo odstąpienia * 5.3.1.1. Forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy * 5.3.1.2. Termin do odstąpienia od umowy * 5.3.1.3. Zastrzeżenie odstępnego * 5.3.1.4. Skutki odstąpienia od umowy * 5.3.2. Odstąpienie od umowy na podstawie art. 491 KC - zwłoka jednej ze stron w wykonaniu umowy * 5.3.2.1. Obowiązek wyznaczenia dodatkowego terminu do wykonania zobowiązania * 5.3.2.2. Forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy * 5.3.2.3. Skutki odstąpienia od umowy * 5.3.3. Odstąpienie od umowy na podstawie art. 492 KC - klauzula lex commissoria * 5.3.4. Odstąpienie od umowy na podstawie art. 493 KC - zawiniona niemożliwość jednego ze świadczeń wzajemnych * 5.3.5. Odstąpienie od umowy na podstawie art. 495 ő 2 KC - niezawiniona częściowa niemożliwość jednego ze świadczeń wzajemnych * 5.3.6. Szczególne uprawnienia konsumentów do odstąpienia od umowy sprzedaży przez Internet * 5.3.6.1. Odstąpienie od umowy na podstawie przepisów UONPK * 5.3.6.1.1. Forma oświadczenia o odstąpieniu od umowy * 5.3.6.1.2. Termin do odstąpienia od umowy * 5.3.6.1.3. Ograniczenia stosowania prawa odstąpienia od umowy * 5.3.6.1.4. Skutki odstąpienia od umowy * 5.3.6.2. Odstąpienie od umowy w projekcie nowej dyrektywy regulującej prawa konsumentów * 5.4. Prawo zatrzymania * ROZDZIAŁ 6. OGRANICZENIA SPRZEDAŻY WYBRANYCH TOWARÓW PRZEZ INTERNET * Adam Flaszewski * 6.1. Sprzedaż napojów alkoholowych przez Internet * 6.1.1. Wprowadzenie * 6.1.2. Prawne aspekty dopuszczalności prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych przez Internet * 6.1.3. Przesłanki zgodnego z prawem obrotu napojami alkoholowymi * 6.1.4. Sprzedaż przez Internet w świetle ustawowego zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych * 6.1.5. Utrata zezwolenia na obrót alkoholem * 6.1.6. Odpowiedzialność karna * 6.2. Sprzedaż wyrobów tytoniowych przez Internet * 6.2.1. Wprowadzenie * 6.2.2. Prawne aspekty dopuszczalności prowadzenia sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Internet * 6.2.3. Obowiązki podmiotu dokonującego sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Internet * 6.2.4. Konsekwencje prawne sprzecznej z UOZNUT sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Internet * 6.3. Sprzedaż produktów leczniczych przez Internet * 6.3.1. Wprowadzenie * 6.3.2. Prawne aspekty dopuszczalności prowadzenia sprzedaży produktów leczniczych przez Internet * 6.3.3. Obowiązki podmiotu prowadzącego sprzedaż produktów leczniczych przez Internet * 6.3.4. Konsekwencje prawne sprzecznej z UPF sprzedaży produktów leczniczych przez Internet * ROZDZIAŁ 7. PROCESOWE ASPEKTY SPRZEDAŻY PRZEZ INTERNET * Justyna Engelgardt * 7.1. Uwagi wprowadzające do rozdziału * 7.2. Roszczenia z umów sprzedaży przez Internet jako przykład roszczeń znajdujących się w katalogu spraw cywilnych i ich egzemplifikacja * 7.3. Dochodzenie roszczeń z umów sprzedaży przez Internet na drodze sądowej * 7.4. Tok procesu cywilnego * 7.4.1. Wprowadzenie * 7.4.2. Warunki formalne skutecznego wytoczenia powództwa z umowy sprzedaży przez Internet * 7.4.3. Strony procesu * 7.4.3.1. Krąg podmiotów uprawnionych do wytoczenia powództwa * 7.4.3.2. Ustalenie tożsamości stron procesu * 7.4.3.3. Ustalenie miejsca zamieszkania pozwanego * 7.4.3.4. Pisma procesowe wnoszone przez strony i obowiązki z tym związane * 7.4.4. Sąd właściwy * 7.4.5. Postępowanie dowodowe * 7.4.6. Zapadłe rozstrzygnięcie, środki odwoławcze oraz wykonanie orzeczenia * 7.4.7. Postępowanie zabezpieczające * 7.4.8. Elektroniczne postępowanie upominawcze jako innowacyjny sposób dochodzenia roszczeń z umowy sprzedaży przez Internet * 7.5. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu grupowym * 7.6. Alternatywne metody rozwiązywania sporów dla roszczeń z umowy sprzedaży przez Internet * 7.6.1. Uwagi ogólne dotyczące pojęcia ADR * 7.6.2. Mediacja * 7.6.3. Arbitraż * 7.6.4. Stałe polubowne sądownictwo konsumenckie * ROZDZIAŁ 8. KOLIZYJNE ASPEKTY SPRZEDAŻY PRZEZ INTERNET * Magdalena Łazanowska-Majcher * 8.1. Wprowadzenie * 8.2. Swoboda wyboru prawa właściwego dla zobowiązań umownych * 8.2.1. Wybór prawa jako łącznik normy kolizyjnej * 8.2.2. Swoboda wyboru - regulacje konwencyjne i krajowe * 8.3. Przepisy regulujące prawo właściwe w braku wyboru prawa * 8.3.1. Prawo właściwe dla zobowiązań umownych w oparciu o Rozporządzenie Rzym I * 8.3.2. Prawo właściwe dla zobowiązań umownych w oparciu o Konwencję rzymską * 8.3.3. Prawo właściwe dla zobowiązań umownych w oparciu o UPPM z 2011 r. * 8.4. Ochrona konsumenta w wyborze prawa właściwego * 8.4.1. Regulacje krajowe chroniące konsumenta * 8.4.2. Wybór prawa w umowach konsumenckich w oparciu o przepisy konwencyjne i wspólnotowe * 8.5. Ograniczenia swobody wyboru prawa właściwego * 8.5.1. Klauzula porządku publicznego * 8.5.2. Przepisy wymuszające swoje zastosowanie * 8.6. Charakterystyka wybranych łączników decydujących o wyborze prawa właściwego dla umowy sprzedaży przez Internet * 8.6.1. Łącznik zwykłego i zwyczajnego pobytu * 8.6.2. Witryna WWW jako miejsce zawarcia umowy, serwer jako miejsce siedziby * 8.6.3. Łącznik miejsca spełnienia świadczenia * ROZDZIAŁ 9. PODATKOWE ASPEKTY SPRZEDAŻY PRZEZ INTERNET * Włodzimierz Engelgardt * 9.1. Opodatkowanie sprzedaży przez Internet * 9.1.1. Podatek od towarów i usług * 9.1.2. Podatek akcyzowy * 9.1.3. Podatek od czynności cywilnoprawnych * 9.1.4. Podatek dochodowy od osób fizycznych * 9.1.5. Podatek dochodowy od osób prawnych * 9.2. Skutki niewykonania obowiązków podatkowych * 9.2.1. Szara strefa handlu internetowego * 9.2.2. Ocena kontroli podatkowej, skarbowej i celnej w związku z handlem internetowym * 9.2.3. Obecna polityka kontroli podatkowej * 9.2.4. Opodatkowanie przychodów nieujawnionych * 9.2.5. Przestępstwa i wykroczenia skarbowe * Wykaz literatury * Orzecznictwo * *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 004 (1 egz.)
Kaucja: 52,20 zł
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej