568547
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 137)
Ekstremalnie szybki przyrost informacji tworzy nowe potrzeby edukacyjne. Funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga opanowania umiejętności wyszukiwania, selekcji, analizowania i krytycznej oceny oraz właściwego zastosowania informacji. Dostęp do rozległej wiedzy każe na nowo zastanowić się nad kwestiami etycznymi i prawnymi. Autorka wnikliwie przygląda się rozwojowi społeczeństwa wiedzy i zjawisku kształtowania kompetencji informacyjnych. Esej pokazuje information literacy w kontekście współczesnych trendów edukacyjnych (samokształcenie, edukacja ustawiczna, kształcenie na odległość) oraz aktywności organizacji bibliotekarskich. W poszukiwaniu standardów w zakresie prowadzenia edukacji informacyjnej, badaczka przegląda międzynarodowe dokumenty i wyrusza do naszych sąsiadów (Niemcy i Czechy).
Wstęp * Rozdział I * Społeczeństwo wiedzy * Społeczeństwo informacyjne * Informacja i wiedza * Społeczeństwo wiedzy * Technologia w społeczeństwie wiedzy * Gospodarka w społeczeństwie wiedzy * Społeczeństwo postkapitalistyczne * Demokracja a kształtowanie się społeczeństwa wiedzy * Społeczeństwo wiedzy – szanse i obawy * Rozdział II * Edukacja w społeczeństwie wiedzy * Rola nauki * Znaczenie edukacji * Wybrane trendy we współczesnej edukacji * Technologia informacyjna w systemie edukacji * Kształcenie ustawiczne * Kształcenie na odległość * Samokształcenie * Edukacja informacyjna * Rozdział III * Information literacy * Alfabetyzacja funkcjonalna i information literacy * Information literacy – problemy definicyjne i terminologiczne * Behawioryzm i konstruktywizm a information literacy * Wybrane koncepcje information literacy * Koncepcja Christine Doyle * Relacyjny model information literacy Christine Bruce * Koncepcja Sheili Webber i Billa Johnstona * Czym jest information literacy * Edukacja informacyjna i biblioteki * Rozdział IV * Działalność organizacji bibliotekarskich na rzecz kształtowania kompetencji informacyjnych * International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA, Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotekarskich) * International Association of School Librarianship – (IASL, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego) * American Library Association (ALA, Stowarzyszenie Bibliotek Amerykańskich) * Association of College and Research Libraries (ACRL, Stowarzyszenie Bibliotek Akademickich i Naukowych) * ACRL Institute for Information Literacy (IIL, Instytut Edukacji Informacyjnej) * American Association of School Libraries (AASL, Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy Szkolnych) * National Forum on Information Literacy(NFIL, Narodowe Forum ds. Edukacji Informacyjnej) * Bibliotekarskie organizacje w Australii * Australian and New Zealand Institute for Information Literacy * (ANZIIL, Instytut Alfabetyzacji Informacyjnej Australii i Nowej Zelandii). * European Network for Information Literacy * (EnIL, Europejska Sieć ds. Edukacji Informacyjnej) * Society of College, National and University LibrariesSCONUL, Stowarzyszenie Bibliotek Narodowych i Akademickich) * Chartered Institute of Library and Information Professionals * (CILIP, Instytut Profesjonalistów z Zakresu Informacji i Bibliotekarstwa) * United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization * (UNESCO Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, * Nauki i Kultury) * International Alliance for Information Literacy (IAIL) * Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (SBP) * Rozdział V * Wybrane standardy i modele information literacy * Information Literacy Standards for Student Learning (1998, USA) * Standards for the 21st-Century Learner (2007, USA) * Seven pillars of information literacy (1999 i 2011, Wielka Brytania) * The Primary School Library Guidelines (2000, Wielka Brytania) * Standardy ACRL (2000, USA) * Standardy CAUL i ANZIIL (2001, 2004, Australia i Nowa Zelandia) * Learning matrix for student learning (2001, 2004, Australia) * Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning. Final Draft (2006) * Standardy dotyczące kompetencji informacyjnych w Niemczech * Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta (2007, Czechy) * Standardy dotyczące edukacji informacyjnej w Polsce * Zakończenie * Wykorzystana literatura
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16033 (1 egz.)
Strefa uwag:
Dod. s. tyt.: Information literacy education in libraries vs. knowledge society development
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 189-207.
Uwaga dotycząca języka
Spis treści także ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej