570416
Książka
W koszyku
(Resocjalizacja)
Książka analizuje problem podatności małoletnich świadków na sugestię i wiarygodności ich zeznań. Autorka przedstawia: - charakterystykę oddziaływania sugestywnego, zniekształcającego wspomnienia - mechanizmy wpływania na treść zeznań świadków - problemy z oceną wiarygodności zeznań małoletniego świadka - czynniki, na które należy zwrócić uwagę przy ocenie, czy i w jakim stopniu zeznania dziecka pozostają pod wpływem osób trzecich - sposoby na zmniejszenie oddziaływania sugestywnego w procesie przygotowania dziecka do roli świadka i podczas przesłuchania. Autorka stawia sobie ambitny cel ukazania kwestii dotyczących opiniowania sądowo-psychologicznego, ale także mam nadzieję pomoże organom procesowym w podejmowaniu rozstrzygnięć. (...) Publikacja spełnia wymogi zarówno podręcznika akademickiego, jak i książki niezbędnej każdemu profesjonaliście pracującemu z dzieckiem i jego rodziną. (Prof. dr hab. Beata Pastwa-Wojciechowska)
CZĘŚĆ I. Podatność dziecka na sugestie. Ustalenia teoretyczne i empiryczne * Rozdział 1. Sugestia jako zjawisko psychologiczne * 1.1. Sugestia. Ustalenia terminologiczne * 1.2. Sugestia w kontekście zjawiska wpływu społecznego * 1.3. Podatność na sugestie * Rozdział 2. Czynniki modyfikujące efekt wpływu sugestywnego * 2.1. Oddziaływanie sugestywne jako przedmiot badań empirycznych * 2.2. Determinanty efektywności oddziaływania sugestywnego * 2.2.1. Sytuacyjne determinanty efektu sugestii * 2.2.1.1. Cechy zdarzenia modyfikujące zniekształcający wpływ sugestii * 2.2.1.2. Cechy sugestii modyfikujące zakres jej zniekształcającego wpływu * 2.2.1.3. Cechy sytuacji modyfikujące zakres zniekształcającego wpływu sugestii * 2.2.1.4. Cechy osoby sugerującej modyfikujące zakres jej zniekształcającego wpływu * 2.2.2. Podmiotowe wyznaczniki podatności na sugestie * 2.2.2.1. Czynniki demograficzne jako determinanty podatności świadka na sugestie * 2.2.2.2. Cechy funkcjonowania poznawczego świadka jako determinanty jego podatności na sugestie * 2.2.2.3. Cechy funkcjonowania emocjonalno-społecznego świadka jako determinanty jego podatności na sugestie * 2.3. Podsumowanie * Rozdział 3. Mechanizmy oddziaływania sugestywnego * 3.1. Pamięć autobiograficzna - przedmiot oddziaływania sugestywnego * 3.2. Poznawcze modele mechanizmów oddziaływania sugestywnego * 3.2.1. Model powstawania fałszywych wspomnień * 3.2.2. Model rozmytego śladu pamięciowego * 3.2.3. Model monitorowania rzeczywistości * 3.3. Emocjonalno-społeczne modele mechanizmów oddziaływania sugestywnego * 3.3.1. Niepamięciowe mechanizmy dezinformacji * 3.3.2. Model podatności na sugestie w sytuacji przesłuchania * 3.3.3. Sugerowanie jako proces relacyjny. Propozycja modelu własnego * 3.4. Podsumowanie * CZĘŚĆ II. Podatność dziecka na sugestie. propozycje rozwiązań praktycznych * Rozdział 4. Przygotowanie dziecka do roli świadka * 4.1. Przygotowanie dziecka do przesłuchania jako proces redukcji efektu oddziaływania sugestywnego * 4.2. Przygotowanie małoletniego świadka do przesłuchania. * Wskazówki praktyczne * Rozdział 5. Przesłuchanie dziecka * 5.1. Możliwości redukcji efektu oddziaływania sugestywnego w toku przesłuchania małoletniego świadka * 5.2. Przesłuchanie dziecka. Wskazówki praktyczne * Rozdział 6. Diagnoza podatności małoletniego świadka na sugestie * 6.1. Ujawnienie kazirodczego wykorzystania seksualnego dziecka w kontekście rozwodu rodziców jako przykład szczególnej sytuacji składania zeznań przez małoletniego * 6.2. Podatność małoletniego świadka na zniekształcający wpływ sugestywny. Obszary diagnozy * 6.3. Opiniodawstwo psychologiczno-sądowe dotyczące oddziaływania sugestywnego wobec małoletniego świadka. Perspektywa pracy biegłego
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16105 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 168-177. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej