570418
Książka
W koszyku
Zjawisko wypalenia zawodowego nauczycieli jest istotnym problemem społecznym i pedagogicznym. Częste występowanie napięć i stresów w trudnych na ogół warunkach pracy zawodowej powoduje wyczerpanie emocjonalne oraz symptomy utraty poczucia podmiotowości nauczycieli, obniża ich motywację i zaangażowanie w sprawy szkoły i środowiska. W zawodzie nauczycielskim, w którym rotacja osób zatrudnionych jest niewielka, ma to niekorzystne skutki zarówno dla samych nauczycieli, jak i uczniów, gdyż wypalenie zawodowe z oczywistych powodów obniża jakość pracy pedagogicznej. Oceniając ogólnie publikację, [...] stwierdzam, że ma ona wysoki poziom merytoryczny, dotyczy istotnego, a zbyt mało rozpoznanego zagadnienia oraz przedstawia wyniki wartościowych, szeroko zakrojonych pod względem tematycznym badań. (Z recenzji prof. zw. dra hab. Mirosława J. Szymańskiego)
Rozdział I. Ogólna charakterystyka wypalenia zawodowego * 1. Pojęcie wypalenia zawodowego * 2. Specyfika i przejawy wypalenia zawodowego * 3. Wybrane koncepcje i modele wypalenia zawodowego * 4. Uwarunkowania wypalenia zawodowego * 5. Wypalenie zawodowe nauczycieli * 5.1. Symptomy wypalania się nauczycieli w zawodzie * 5.2. Przyczyny wypalenia zawodowego nauczycieli * 5.3. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przegląd badań * Rozdział II. Metodologiczne podstawy badań własnych * 1. Cel badań i problematyka badawcza * 2. Charakterystyka badanych nauczycielek * Rozdział III. Poziom wypalenia zawodowego badanych nauczycielek * 1. Statystyki opisowe zespołu wypalenia zawodowego badanych * 2. Zróżnicowanie poziomów zespołu wypalenia zawodowego w obrębie zmiennych socjodemograficznych badanych * 3. Typy zespołu wypalenia zawodowego badanych * 4. Typy zespołu wypalenia zawodowego a struktura socjodemograficzna badanych * Rozdział IV. Wypalenie zawodowe a wsparcie społeczne nauczycieli * 1. Wprowadzenie w problematykę wsparcia społecznego * 2. Wsparcie społeczne nauczycieli - przegląd badań * 3. Zależności między wypaleniem zawodowym a wsparciem społecznym badanych nauczycielek * 3.1. Wyniki badań Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego (NSSQ) * 3.1.1. Grupy źródłowe sieci wsparcia społecznego badanych * 3.1.2. Grupy źródłowe sieci wsparcia społecznego w obrębie typów zespołu wypalenia zawodowego badanych * 3.1.3. Natężenie wsparcia społecznego a typy zespołu wypalenia zawodowego badanych * 3.2. Wyniki badań Berlińską Skalą Wsparcia Społecznego (BSSS) * Rozdział V. Wypalenie zawodowe a samoocena nauczycieli * 1. Wprowadzenie w problematykę samooceny * 2. Samoocena nauczycieli - przegląd badań * 3. Zależności między wypaleniem zawodowym a samooceną badanych nauczycielek * Rozdział VI. Wypalenie zawodowe a poczucie koherencji nauczycieli * 1. Wprowadzenie w problematykę koherencji * 2. Poczucie koherencji nauczycieli - przegląd badań * 3. Zależności między wypaleniem zawodowym a poczuciem koherencji badanych nauczycielek * 3.1. Wynik globalny * 3.2. Komponenty poczucia koherencji * Rozdział VII. Wypalenie zawodowe a motywacja osiągnięć nauczycieli * 1. Wprowadzenie w problematykę motywacji osiągnięć * 2. Motywacja osiągnięć nauczycieli - przegląd badań * 3. Zależności między wypaleniem zawodowym a motywacją osiągnięć badanych nauczycielek * 3.1. Globalny wskaźnik motywacji osiągnięć * 3.2. Wskaźniki motywacji osiągnięć * Rozdział VIII. Wypalenie zawodowe a postawy zawodowe nauczycieli * 1. Wprowadzenie w problematykę postaw zawodowych * 2. Postawy zawodowe nauczycieli - przegląd badań * 3. Zależności między wypaleniem zawodowym a postawami zawodowymi badanych nauczycielek * 3.1. Globalny wskaźnik postaw zawodowych * 3.2. Wskaźniki postaw zawodowych
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16156 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 309-321. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej