572480
Książka
W koszyku
Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa / Piotr Szczepankowski. - Wyd. 1, dodr. 2. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. - 386, [2] s. : il. ; 24 cm.
(FFF. Przedsiębiorstwo)
Głównym celem podręcznika jest przedstawienie, rozwinięcie i usystematyzowanie teoretyczno-metodologicznej koncepcji wyceny i kreowania wartości przedsiębiorstwa oraz określenie na tym gruncie ram ich praktycznej aplikacji w systemie strategicznego zarządzania podmiotem gospodarczym, szczególnie - długoterminowego zarządzania finansami. Aktualne tendencje w rozwoju i ewolucji działalności inwestycyjnej oraz finansowej przedsiębiorstw stwarzają obiektywne zapotrzebowanie na analizę i interpretację procesu wyceny czy oceny strategii maksymalizacji wartości. Strategia taka i jej ocena powinny koncentrować się przede wszystkim na: prawidłowym zdefiniowaniu nośników wartości dla właścicieli, wyborze odpowiednich mierników oceny kształtowania tej wartości, analizie korzyści dla właścicieli osiąganych z programów restrukturyzacyjnych i strategii wzrostu zewnętrznego, włączeniu wszystkich stron zainteresowanych funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (interesariuszy), a szczególnie menedżerów i pracowników, w proces kreowania wartości dla właścicieli. Autor wyjaśnia podstawowe pojęcia w sposób przystępny, a przydatność aplikacyjną zapewniają liczne przykłady oraz praktyczne studia przypadków.
1. Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Przesłanki powstania i rozwoju koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Zakres koncepcji zarządzania wartością * Współdziałanie przedsiębiorstwa z klientami w tworzeniu wartości * Perspektywa strategiczna w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa * 2. Czynniki ekonomiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Podstawowe standardy wartości * Kluczowe podejścia do wartości przedsiębiorstwa * Czynniki strategiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa. Nośniki wartości * 3. Charakterystyka podstawowych finansowych czynników tworzenia i oceny wartości przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Przepływy pieniężne w kształtowaniu i ocenie wartości przedsiębiorstwa * Wolne przepływy pieniężne dla kapitału własnego (FCFE) * Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli a zysk netto w zarządzaniu wartością * Wolne przepływy pieniężne dla firmy (FCFF) * Problemy z wykorzystaniem przepływów pieniężnych w wycenie i zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa * Struktura i koszt kapitału jako determinanty wartości przedsiębiorstwa * Istota struktury kapitału przedsiębiorstwa * Pojęcie kosztu kapitału * Wpływ struktury kapitału na wartość przedsiębiorstwa * Tempo wzrostu przedsiębiorstwa jako determinanta jego wartości * Szacowanie stopy wzrostu na podstawie danych historycznych * Prognozowanie stopy wzrostu na podstawie wyników analizy fundamentalnej. Stopa wzrostu zrównoważonego * 4. Pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Księgowe ujęcie pomiaru wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo * Pomiar efektywności zarządzania wartością oparty na kryterium zysku ekonomicznego * Rynkowy pomiar wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo * Gotówkowy pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Wartość dodana dla właścicieli w ocenie efektywności strategii zarządzania wartością * 5. Zakres i metody wyceny wartości przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Istota, cele i motywy wyceny wartości przedsiębiorstwa * Funkcje wyceny * Zasady i znaczenie wyceny wartości przedsiębiorstwa * Klasyfikacja metod (modeli) wyceny wartości przedsiębiorstwa * 6. Dochodowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) * Metoda skorygowanej wartości obecnej (APV) * Metoda zdyskontowanych dywidend w wycenie wartości przedsiębiorstwa * Metoda zdyskontowanych zysków ekonomicznych * 7. Wycena przedsiębiorstw na podstawie porównań rynkowych * Wprowadzenie * Mnożnikowe metody wyceny * Rodzaje mnożników rynkowych * Wykorzystanie mnożnika cenowego zysku (P/E) w wycenie wartości przedsiębiorstwa * Mnożnik cena do wartości księgowej (P/BV) w wycenie wartości przedsiębiorstwa . * Wykorzystanie mnożnika cena do sprzedaży (P/S) w wycenie wartości przedsiębiorstwa * Wykorzystanie mnożników rynkowych w wycenie porównawczej * Wycena przedsiębiorstwa metodą transakcji porównywalnych * 8. Teoria opcji realnych w wycenie wartości przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Istota i rodzaje opcji realnych * Modele wyceny opcji realnych na potrzeby wyceny wartości przedsiębiorstwa * Model Blacka-Scholesa w wycenie opcji realnych * Model dwumianowy w wycenie opcji realnych * 9. Szczególne przypadki wykorzystania modeli wyceny wartości przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Specyfika wyceny mikroprzedsiębiorstw * Wycena przedsiębiorstw na potrzeby realizacji transakcji fuzji i przejęć * Wycena efektu synergii w transakcjach fuzji i przejęć * Wycena wykupów zlewarowanych * Wykorzystanie modeli wyceny do szacowania wartości marki i znaku towarowego * Wycena marki metodą dochodową zysków ekonomicznych * Wycena marki metodą dochodową premii cenowej * Wycena marki metodą porównań rynkowych * Wycena marki metodą zwolnienia z opłaty licencyjnej * 10. Formułowanie strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Wprowadzenie * Macierze strategiczne zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Graniczne wielkości nośników wartości w formułowaniu strategii przedsiębiorstwa * Analiza granicznej stopy wzrostu sprzedaży i granicznej wartości sprzedaży * Analiza granicznej stopy marży zysku operacyjnego * Analiza granicznej wartości dodatkowych nakładów inwestycyjnych na aktywa trwale i kapitał obrotowy netto * Analiza granicznego kosztu kapitału * Znaczenie kapitału intelektualnego i pomiar efektywności jego wykorzystania w strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa * Systemy motywacyjne w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54273 (1 egz.)
Kaucja: 44,97 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 378-383. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej