570766
Książka
W koszyku
Książka, którą autorka oddaje w ręce czytelnika, wypełnia lukę wydawniczą, dotyczącą specyfiki zarządzania instytucjami pomocy społecznej w Polsce w ostatnim okresie. Brak jest zwartych prac ujmujących kompleksowo wątek organizacyjny w odniesieniu do placówki socjalnej, rozszerzony o inne zagadnienia. Niewiele publikacji książkowych dotyczy również aktualnych podstaw prawnych funkcjonowania placówek. W ostatniej fazie przygotowywania niniejszej pozycji wydawniczej została opublikowana najnowsza książka w zakresie podstaw prawnych placówek socjalnych, autorstwa W. Maciejko, który kompleksowo przedstawił zwłaszcza domy pomocy społecznej, mieszkanie chronione i rodzinny dom pomocy. Nie wyczerpuje to jednak wątku prawnych podstaw funkcjonowania placówek socjalnych.
CZĘŚĆ I * SPECYFIKA INSTYTUCJI SOCJALNEJ * Rozdział 1. Pojęcie i cechy instytucji socjalnej * 1.1 Pojęcie instytucji * 1.2 Instytucja socjalna jako szczególna forma instytucji społecznej * 1.3 Organizacja socjalna kontra przedsiębiorstwo - podobieństwa i różnice * 1.4 Działalność socjalna w formie przedsiębiorstwa * CZĘŚĆ II * WYBRANE ASPEKTY OTOCZENIA GOSPODARCZEGO I PRAWNEGO INSTYTUCJI SOCJALNYCH * Rozdział 2. Instytucje socjalne a system gospodarczy * 2.1 Potrzeby socjalne obywateli skutkiem negatywnych efektów w gospodarce * 2.1.1 Kryzysy w systemach gospodarczych i ich skutki społeczne * 2.1.2 Interwencjonizm państwa w zakresie przeciwdziałania kryzysom w gospodarce * 2.1.2.1 System gospodarki nakazowej * 2.2 Okres polskiej transformacji społeczno-polityczno-gospodarczej * 2.3 Gospodarka oparta na wolnym rynku a interwencjonizm państwa * Rozdział 3. Podstawy prawne zarządzania instytucjami socjalnymi w XX i XXI wieku * 3.1 Rys historyczny w zakresie wybranego ustawodawstwa socjalnego * 3.1.1 Specyfika pomocy społecznej do 2004 roku * 3.1.2 Ustawa z 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej * 3.2 Organizacja pomocy społecznej w Polsce po 2004 roku * CZĘŚĆ III * CHARAKTERYSTYKA GŁÓWNYCH FORM INSTYTUCJI SOCJALNYCH * Rozdział 4. Charakterystyka wybranych samorządowych form organizacji socjalnych * 4.1 Jednostki organizacyjne gminy - ośrodki pomocy społecznej * 4.2 Jednostki organizacyjne powiatu - powiatowe centra pomocy rodzinie * 4.3 Jednostki organizacyjne samorządu województwa - regionalne ośrodki polityki społecznej * Rozdział 5. Charakterystyka wybranych instytucji socjalnych * 5.1 Domy pomocy społecznej * 5.1.1 Klasyfikacja domów pomocy społecznej * 5.1.2 Uwarunkowania organizacyjne domów pomocy społecznej * 5.2 Pozostałe instytucje socjalne * 5.2.1 Rodzinne domy pomocy * 5.2.2 Domy dla osób z małymi dziećmi i kobiet w ciąży * 5.2.3 Domy i noclegownie dla bezdomnych * 5.2.4 Prywatne placówki całodobowej opieki zapewniające opiekę osobom niepełnosprawnym, chorym przewlekle i w wieku podeszłym * 5.2.5 Instytucje sprawujące opiekę nad dzieckiem i rodziną * 5.2.6 Placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego * 5.2.7 Rodziny zastępcze * 5.2.8 Całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze * 5.2.9 Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy * 5.3 Źródło finansowania placówek socjalnych ze środków publicznych * 5.3.1 Dochody własne budżetów gmin jako podstawa finansowania publicznych placówek socjalnych * CZĘŚĆ IV * ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE PLACÓWKAMI SOCJALNYMI - UJĘCIE KLASYCZNE I WSPÓŁCZESNE * Rozdział 6. Organizacja i zarządzanie placówką socjalną- podejście klasyczne i współczesne * 6.1 Prakseologiczne podejście do zarządzania placówką socjalną * 6.2 Możliwość zastosowania koncepcji klasycznego zarządzania w organizacji socjalnej * 6.2.1 Planowanie w instytucji socjalnej * 6.2.2 Działalność organizatorska w instytucji socjalnej * 6.2.3 Pozyskanie kadr instytucji socjalnych * 6.3 Kierownik w instytucji o celach związanych z dobrem społecznym * 6.3.1 Style kierowania możliwe do zastosowania w placówce socjalnej * 6.4 Motywowanie * 6.5 Kontrola i superwizja w organizacji socjalnej * Rozdział 7. Organizacja i zarządzanie placówką socjalną - wybrane współczesne koncepcje * 7.1 Zarządzanie przez cele w placówce pomocy społecznej * 7.2 Zarządzanie zmianą w organizacji socjalnej * 7.3 Zarządzanie procesami w organizacji socjalnej * 7.4 Możliwość implementacji norm z serii ISO 9000 w placówce socjalnej * 7.4.1 Jakość usług socjalnych według normalizacji ISO * 7.4.2 Możliwość zastosowania norm z serii ISO 9000 w placówce socjalnej * 7.4.3 Możliwości wykorzystania koncepcji zarządzania poprzez jakość (TQM) w instytucji socjalnej * 7.5 Zarządzanie czasem w placówce socjalnej * 7.6 Kultura organizacyjna instytucji socjalnej * 7.7 Aspekt etyczny w zarządzaniu placówką socjalną * Rozdział 8. Zarządzanie relacją z klientami w placówce socjalnej * 8.1 Rozwiązywanie konfliktów w organizacjach socjalnych poprzez usprawnienie komunikacji międzyludzkiej * 8.2 Komunikacja międzyludzka jako instrument przeciwdziałania konfliktom w organizacji socjalnej * 8.2.1 Praca socjalna a komunikacja międzyludzka * 8.2.2 Komunikacja werbalna i pozawerbalna w organizacji socjalnej * 8.3 Zakłócenia w komunikacji z klientem placówki socjalnej i sposoby ich przezwyciężania
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16279 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 201-222 i przy rozdz.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej