568646
Książka
W koszyku
Włodzimierz Prokopiuk podjął się opracowania tematu o dużej aktualności dla praktyki edukacyjnej. Współczesna edukacja realizowana na terenach szkół przybrała postać procesu technologicznego, prakseologicznego, w którym liczą się efektywność, skuteczność, ekonomiczność oraz do tego dobrany odpowiedni układ treści, metod, form i środków, mniejsze zaś znaczenie ma indywidualny rozwój uczniów.Autor upomniał się o podejście humanistyczne, w którym pierwiastek ludzki, indywidualny ma podstawowe znaczenie. [...] Godne uwagi jest również to, że Włodzimierz Prokopiuk nie ogranicza analiz do zagadnień edukacji i nauczycieli, lecz także uwzględnia stan rozwoju współczesnych nauk pedagogicznych, które mogą dawać podstawy do nowoczesnej edukacji, przede wszystkim do wychowania, kształcenia, opieki, profilaktyki. Wskutek tego książka może być traktowana także jako głos w dyskusji z zakresu pedagogiki ogólnej, metodologii pedagogiki i metodologii badań pedagogicznych. [...] Oprócz kandydatów na nauczycieli przygotowywanych w systemie kształcenia wstępnego w szkołach i uczelniach pedagogicznych oraz nauczycieli różnych profilów kształcenia [...] adresatami książki mogą być także nauczyciele akademiccy odpowiedzialni za kształcenie na kierunkach nauczycielskich, uczeni z kręgu nauk pedagogicznych, politycy oświatowi odpowiedzialni za funkcjonowanie polskiego systemu oświatowego. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że treści książki nie są łatwe, wymagają skupienia, spokojnej, niespiesznej refleksji, mogą być użyteczne do indywidualnej lektury, skłaniać do namysłu, do krytycznej analizy współczesnej rzeczywistości edukacyjnej i szukania nowych dróg. Mogą być przydatne dla osób ambitnych poznawczo i świadomie wybierających zawód nauczyciela, dla czytelnika akceptującego specyficzny, barwny, metaforyczny język dzieła, odbiegającego od sztywnych konwencji prac naukowych.Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stanisława PałkiInstytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Część pierwsza. Baza teoretyczno-metodologiczna humanizacji edukacji * Rozdział I. Teoretyczna warstwa edukacji * Rozdział II. Metodologiczna strona analizy problemu humanizacji edukacji * Część druga. Nauczyciele wobec idei humanizacji różnorodnych pól edukacji * Rozdział III. Człowiek (nauczyciel) w meandrach współczesnych kontekstów filozoficzno-pedagogicznych i edukacyjnych * Rozdział IV. Ogólnohumanistyczna dusza edukacji * Rozdział V. Humanistyczna pieczęć procesów pedagogicznych, w których uczestniczą różne podmioty edukacyjne * Rozdział VI. Przypadki chodzenia nauczycieli po polach minowych humanizacji edukacji
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16305 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [421]-434.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej