570418
Książka
W koszyku
Historia upowszechniania kultury w PolsceZmiany w postrzeganiu, traktowaniu, dystrybucji, udostępnianiu i praktykowaniu kulturyKoncepcje, formy i idee uczestnictwa w kulturzeInstytucje upowszechniania kulturyZnaczenie animacji kultury i rola animatorów w społeczeństwieWzory aktywności kulturalnej PolakówPodręcznik przeznaczony dla:- studentów pedagogiki, kulturoznawstwa, antropologii kultury, socjologii- nauczycieli akademickich, pracowników naukowych zajmujących się rozwojem kultury w Polsce- pracowników instytucji związanych z upowszechnianiem kultury, działalnością z zakresu animacji społeczno-kulturalnej- wszystkich zainteresowanych kulturą w PolsceJózef Kargul - profesor zwyczajny, kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, członek Senatu DSW. Członek rady redakcyjnej "Edukacji Dorosłych" oraz zespołu redakcyjnego "Biblioteki Edukacji Dorosłych". Autor wielu prac z zakresu andragogiki, pedagogiki społecznej, problematyki kultury i jej upowszechniania, w tym książki Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej.
CZĘŚĆ I. Wspólnota i kolektywizm - upowszechnianie i reglamentacja kultury * ROZDZIAŁ 1. Praktyki upowszechniania kultury feudalnej * 1.1. Upowszechnianie(?) kultury staropolskiej * 1.2. Instytucje i formy upowszechniania kultury w Polsce w okresie odrodzenia i baroku * 1.3. "Nowe" w upowszechnianiu kultury w oświeceniu * ROZDZIAŁ 2. Upowszechnianie kultury po rewolucji przemysłowej * 2.1. Życie kulturalne w epoce romantyzmu * 2.2. Różnicowanie się idei upowszechniania kultury * 2.3. Spełnianie idei upowszechniania - nowe instytucje kultury * ROZDZIAŁ 3. Koncepcje upowszechniania kultury w okresie międzywojennym * 3.1. Koncepcja agrarystów * 3.2. Koncepcja narodowej demokracji * 3.3. Koncepcja partii lewicowych * 3.4. Koncepcje katolickie * ROZDZIAŁ 4. Instytucje upowszechniania oświaty i kultury w okresie międzywojennym * 4.1. Świetlice środowiskowe i społeczne * 4.2. Uniwersytety ludowe, kluby młodzieżowe, domy kultury, domy społeczne * 4.3. Pracownicy oświatowi * 4.4. Amatorskie zespoły artystyczne * ROZDZIAŁ 5. Kolektywizm naczelną ideą upowszechniania kultury w PRL * 5.1. Agitacja i propaganda jako formuła upowszechniania kultury w latach 1948-1955 * 5.2. Spory o koncepcje upowszechniania kultury w PRL * ROZDZIAŁ 6. Instytucje upowszechniania kultury w PRL * 6.1. Domy kultury * 6.2. Kluby * 6.3. Świetlice systemu upowszechniania kultury * 6.4. Pracownik kulturalno-oświatowy * ROZDZIAŁ 7. Koncepcje ruchu amatorskiego w kolektywistyczno-modernistycznym modelu upowszechniania kultury * 7.1. Koncepcja artystyczno-zadaniowa * 7.2. Założenia koncepcji pedagogicznej - receptywno-ekspresywnej * 7.3. Koncepcja spontaniczno-ekspresywna * 7.4. Koncepcja naśladowcza * ROZDZIAŁ 8. Wzory uczestnictwa w kulturze PRL * 8.1. Edukacyjny wzór uczestnictwa propagowanym modelem zachowań kulturalnych * 8.2. Konformistyczno-snobistyczny wzór wobec formalistyczno-akcyjnej strategii upowszechniania kultury w latach siedemdziesiątych * 8.3. Wzór ludyczno-spontaniczny * 8.4. Rytualno-konfesyjny wzór aktywności kulturalnej * 8.5. Kontemplacyjno-eskapistyczny wzór uczestnictwa w kulturze - sprzeczności społeczno-kulturowe * CZĘŚĆ II. Między kolektywizmem a indywidualizmem, czyli o animacji kulturalnej * ROZDZIAŁ 9. Koncepcja animacji kultury * 9.1. Animacja - rozumienie pojęcia * 9.2. Animacja wyrazem kontestacji opresyjnego systemu społecznego * 9.3. Animacja jako strategia udziału w życiu społeczno-kulturalnym * 9.4. Spór: edukacja kulturalna czy animacja kulturalna? * ROZDZIAŁ 10. Wokół animatora * 10.1. Animator a pracownik kulturalno-oświatowy * 10.2. Autorytet i dylematy animatora kultury * 10.3. Animator kultury "galganiarzem na ludzkim śmietnisku" * ROZDZIAŁ 11. Rozczarowanie animacją kulturalną * CZĘŚĆ III. Supermarket kultury w dobie dominującej idei komercjalizmu i indywidualizmu * ROZDZIAŁ 12. Idea liberalizmu u podłoża "supermarketu kultury" * ROZDZIAŁ 13. Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej * 13.1. Tradycyjne podejście do edukacji kulturalnej * 13.2. Nietradycyjne ujęcie edukacji kulturalnej * ROZDZIAŁ 14. Antropologiczno-kulturoznawcza idea (koncepcja) animacji kulturalnej * 14.1. Geneza - "korzenie" * 14.2. Teoretyczne założenia * 14.3. Wizja animatora * ROZDZIAŁ 15. Pedagogika kultury * 15.1. Klasyczna pedagogika kultury * 15.2. Zabiegi o "restytucję" pedagogiki kultury * 15.3. Pedagogika kultury dziś * ROZDZIAŁ 16. Domy kultury - tradycja i nowoczesność? * 16.1. Edukacyjno-ekspresyjna placówka upowszechniania kultury * 16.2. Dom kultury ośrodkiem rozrywki i zabawy - ludyczny model instytucji * 16.3. Lokalny supermarket kultury * ROZDZIAŁ 17. Ośrodek kultury "do wynajęcia" - impresariat * 17.1. Orientacja "prorynkowa" domów kultury * 17.2. Impresariat * ROZDZIAŁ 18. Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej * "dla wyklucz(a)onych" * 18.1. Resocjalizacja młodzieży o postawach aspołecznych nowym zadaniem placówek kultury * 18.1.1. Podstawowe założenia * 18.1.2. "Rutynowe" działania * 18.2. Ośrodek kultury instytucją socjoterapeutyczną * 18.2.1. Założenia * 18.2.2. Działania * 18.3. Przeciwdziałanie narkomanii - Trait d?Union 94 jako przykład działalności stowarzyszenia społeczno-kulturalnego we Francji * 18.3.1. Konsultacje psychologiczne * 18.3.2. Realizacja programów prewencyjnych w środowisku szkolnym * 18.3.3. Rozmowy w grupie * 18.3.4. Forum teatralne * 18.3.5. Propaganda wizualna * 18.3.6. Programy prewencyjne przeznaczone dla rodziców * 18.3.7. Próba oceny działalności Trait d?Union 94 * ROZDZIAŁ 19. Inspiracje: artystyczna i edukacyjna * 19.1. Akademia Wyobraźni * 19.1.1. Założenia * 19.1.2. Działania dla dzieci i wśród nich * 19.1.2.1. Założenia ideologiczno-organizacyjne projektu * 19.1.2.2. Założenia merytoryczne * 19.2. Uniwersytet Uliczny * 19.2.1. Geneza * 19.2.2. Założenia ideologiczne * 19.2.3. Założenia organizacyjne * 19.2.4. Działalność Uniwersytetu Ulicznego * 19.2.5. Rezultaty i reperkusje * ROZDZIAŁ 20. Aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków w supermarkecie kultury * 20.1.O sensowności opisywania wzorów aktywności kulturalnej w wielozmysłowej kulturze iwentu * 20.2. Ciągłość i zmiana wzorów aktywności kulturalnej z epoki PRL * 20.3. Nowe wzory partycypacji kulturalnej w kulturze iwentu * 20.3.1. Wzór snobistyczno-ludyczny * 20.3.2. Wzór ekspresyjno-destrukcyjny * 20.3.3. "Apsydalno"-eskapistyczny wzór aktywności kulturalnej
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 54308 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17982 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [349]-363. - Indeksy.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w jęz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej