568547
Książka
W koszyku
(Człowiek, Środowisko Życia, Edukacja)
Merytoryczne walory pracy polegają na zaprezentowaniu w sposób erudycyjny, wszechstronny i głęboko humanistyczny nieznanych na ogół losów wojennych i uchodźczych dzieci czeczeńskich i ich rodzin. Unikatowy materiał badawczy zgromadzony został wedle narzucających wysokie wymagania warsztatowe reguły metody jakościowej umożliwiającej wniknięcie w świat przeżyć i znaczeń ludzi poddanych traumie losu uchodźcy.Z recenzji prof. dr hab. Anny Firkowskiej-Mankiewicz
ROZDZIAŁ I * BADANIA NAD IMIGRACJĄ-PERSPEKTYWY TEORETYCZNE * 1.Socjologiczne i kulturowe wymiary zjawiska uchodźstwa-w poszukiwaniu perspektywy badawczej * 2. Szok kulturowy jako jedna z teorii wyjaśniających przebieg akulturacji * 3. Socjalizacja imigrantów - specyfika i wyzwania * ROZDZIAŁ II * DZIECIĘCA TRAUMA WOJENNA * 1. Doświadczenia wojenne dzieci -trwałe znamię biografii * 2. Badania nad stresem związanym z wojną * 3. Trauma i stres traumatyczny * 4. Modele teoretyczne analizy stresu potraumatycznego * ROZDZIAŁ III * MALI UCHODŹCY W POLSCE * 1. Polska pomoc dzieciom greckim, koreańskim, chilijskim -między opieką a wychowaniem komunistycznym * 2. Przyczyny napływu i struktura pochodzenia uchodźców w Polsce od 1991 roku * ROZDZIAŁ IV * PYTANIA BADAWCZE. METODY BADAŁ * 1. Problemy badań, współczynnik kulturowy w badaniach nad uchodźcami * 2. Perspektywa badań jakościowych -między narracją, biografią a orał histoty * 3. Metody, techniki i narzędzia badawcze * 3.1. Wywiad narracyjny i wywiad mało skategoryzowany * 3.2. Obserwacja uczestnicząca * 3.3. Analiza dokumentów * 3.4. Studium przypadku * 4. Czas i sposób przeprowadzenia badań * 5. Badania dzieci czeczeńskich za pomocą rysunku projekcyjnego * 6. Badania wśród nauczycieli * 7. Charakterystyka badanej zbiorowości * ROZDZIAŁ V * OBRAZ DZIECIŁSTWA W CZECZENII PRZED WOJNĄ * 1. Życie przed wojną * 2. Kultura i tradycja a wychowanie dzieci * ROZDZIAŁ VI * DOŚWIADCZENIA WOJENNE DZIECI CZECZEŁSKICH * 1. Codzienność wojenna dzieci w Czeczenii * 2. Życie uciekinierów w lnguszetii * 3. Ucieczka do Polski * ROZDZIAŁ VII * RODZINA CZECZEŁSKA W POLSCE * 1. Życie w ośrodkach dla uchodźców * 2. Dziecko czeczeńskie w polskiej szkole * 3. Polacy i Czeczeni. Wzajemne postrzeganie i stereotypy * 4. Sieda - dziecko wojny. Studium przypadku * ROZDZIAŁ VIII * CO TO ZNACZY BYĆ UCHODŹCĄ CZECZEŁSKIM W POLSCE? * 1. Zawieszenie w czasie i przestrzeni * 1.1. Ciągła ucieczka * 1.2. Doświadczenia bycia uchodźcą w Federacji Rosyjskiej * 1.3. Nowe i nieznane rzeczy * 1.4. Niepewność co do przyszłości * 1.5. Marzenia dzieci i dorosłych * 2. Organizacje pozarządowe pomagające uchodźcom w Polsce * 3. Wybrane programy realizowane na rzecz tolerancji i poszanowania "Innego" * 4. Rola edukacji międzykulturowej w zetknięciu z "Innym" * ZAKOŁCZENIE * SPIS TABEL I WYKRESÓW * BIBLIOGRAFIA
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17365 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 359-390.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej