568547
Książka
W koszyku
Polecamy Państwu zupełnie nową wersję, znanego już podręcznika. Jest to książka niezbędna dla studentów, podejmujących badania z myślą o pisaniu prac: semestralnych, dyplomowych i magisterskich.Omawia szczegółowo cały proces, od przygotowania badań, ich przeprowadzenia, a najważniejsze, wyciągnięcie prawidłowych wniosków i wykorzystania ich w pracy.Jest to wreszcie książka sprawdzona przez kilka pokoleń studentów piszących swoje prace, o czym świadczyło jej olbrzymie powodzenie w ostatnich latach.Nowa, uwspółcześniona wersja, wprowadza wiele nowych elementów w tym modne w ostatnich latach badania jakościowe - ale zachowuje swoją prostą konstrukcję i jasność wypowiedzi - a więc to co było jednym z najmocniejszych atutów poprzedniej wersji.
Część I Filozoficzne i pragmatyczne pojęcia badań empirycznych * Rozdział 1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym * Pojęcie nauki * Cechy i zasady poznania naukowego * Owoce poznania naukowego * Cele badań naukowych * Prawa nauki * Prawidłowości w nauce * Teoria naukowa * Wyjaśnienia naukowe i ich rodzaje * Wyjaśnienia genetyczne * Wyjaśnienia funkcjonalne * Wyjaśnienia teleologiczno-funkcjonalne * Wyjaśnienia logiczne * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 2. Terminy i pojęcia badań pedagogicznych * Typologia badań pedagogicznych ze względu na cel, organizację, przedmiot i procedurę * Problemy a hipotezy * Formułowanie problemów badawczych * Formułowanie hipotez * Pojęcie modelu w badaniach społecznych * Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych * Formułowanie zmiennych i ich rodzaje * Wskaźniki i ich rodzaje * Klasyfikacja jako narzędzie porządkowania wiedzy * Etyczne ograniczenia i wymogi wobec badań pedagogicznych * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Część II Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych * Rozdział 3. Metody badań pedagogicznych * Metody - techniki - narzędzia badawcze * Eksperyment pedagogiczny * Monografia pedagogiczna * Metoda indywidualnych przypadków * Metoda sondażu diagnostycznego * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 4. Techniki badań pedagogicznych * Obserwacja * Narzędzia obserwacji * Wywiad * Czynniki zakłócające wiarygodność informacji * Główne typy wywiadów w badaniach pedagogicznych * Ankieta * Badanie dokumentów * Analiza treści * Techniki projekcyjne * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 5. Pomiar w badaniach pedagogicznych * Pomiar środowiska wychowawczego * Pojęcia i skale pomiaru * Skala nominalna * Skala porządkowa * Skala interwałowa * Skala ilorazowa * Techniki socjometryczne * Testy pedagogiczne * Istota i właściwości testów * Klasyfikacja testów * Zasady stosowania testów * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 6. Skuteczność metod statystycznych i warunki ich stosowania * w badaniach pedagogicznych * Sztuka konstruowania próby badawczej * Operacje statystyczne na zmiennych * Korelacje, rozkłady i oszacowania * Statystyczna weryfikacja hipotez * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 7. Narzędzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie * Reguły technicznej i poznawczej poprawności budowy narzędzi * Kwestionariusz wywiadu * Kwestionariusz ankiety * Narzędzia socjometrii * Narzędzia obserwacji * Skale * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 8. Organizacja i etapy badań naukowych * Schematy organizacji badań * Faza koncepcji * Wybór tematu, przedmiotu i celu badań, kwerenda literatury * Problemy badawcze * Hipotezy badawcze * Wybór terenu badań i dobór próby * Typologia zmiennych * Schemat wyjaśniania związków między zmiennymi * Typologia wskaźników do zmiennych * Metody, techniki i narzędzia badawcze * Definicje teoretyczne ważniejszych pojęć * Badania pilotażowe * Ostateczne decyzje odnośnie pojęć i warsztatu badań * Gromadzenie i opracowanie bibliografii * Faza badań * Harmonogram badań * Przeprowadzenie badań właściwych * Uporządkowanie materiałów badawczych * Przygotowanie do kodyfikacji * Weryfikacja hipotez * Opracowanie teoretyczne i uogólnianie wyników * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 9. Zasady opracowania materiałów badawczych * Porządkowanie i klasyfikacja materiałów badawczych * Konstrukcja klucza kodyfikacyjnego * Arkusze zbiorcze oraz podstawowe operacje statystyczne * Prosta prezentacja statystyczna wyników badań * Analiza jakościowa, klasyfikacja zagadnień i zależności * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Rozdział 10. Formalne i pozaformalne warunki poprawności badań * pedagogicznych * Obiektywizm i subiektywizm poznania społecznego * Rola konstrukcji i języka narzędzi badawczych dla rzetelności wyników * Czynniki zniekształcające wartość materiałów badawczych * Badania całościowe i badania reprezentacyjne * Zasady doboru próby reprezentacyjnej * Badania pilotażowe * Wnioskowanie jako sztuka i jako cel * Literatura zalecana * Zadania i pytania * Część III Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych * Rozdział 11. Podstawowe założenia badań jakościowych * Jakościowe i ilościowe strategie poznania naukowego * Teoretyczne korzenie jakościowej strategii badań * Procedury i założenia badań jakościowych * Cechy charakterystyczne badania jakościowego * Rozdział 12. Rodzaje badań jakościowych * Badania etnograficzne * Studium przypadku * Badania biograficzne * Badania fenomenograficzne * Badanie w działaniu * Rozdział 13. Metody zbierania materiałów badawczych * Obserwacja uczestnicząca * Otwarty wywiad pogłębiony (lub wywiad narracyjny, historia mówiona) * Dyskusja grupowa * Rozdział 14. Opracowywanie danych jakościowych * Porządkowanie i grupowanie danych * Analiza treści, tekstu * Wnioskowanie i opis * Uwagi końcowe * Literatura * Indeks nazwisk * Indeks pojęć * Aneks
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 55866 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18607, 18902, 18593 (3 egz.)
(dostępność ok. 02.11.2024)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia strony 357-362 i przy rozdziałach. Indeksy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej