á
â
ă
ä
ç
č
ď
đ
é
ë
ě
í
î
ľ
ĺ
ň
ô
ő
ö
ŕ
ř
ş
š
ţ
ť
ů
ú
ű
ü
ý
ž
®
€
ß
Á
Â
Ă
Ä
Ç
Č
Ď
Đ
É
Ë
Ě
Í
Î
Ľ
Ĺ
Ň
Ô
Ő
Ö
Ŕ
Ř
Ş
Š
Ţ
Ť
Ů
Ú
Ű
Ü
Ý
Ž
©
§
µ
Problematykę dzieci uzdolnionych i utalentowanych podjął zespól naukowców z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w książce „Odkrywanie talentów: wybrane problemy diagnozy, (...) wspierania rozwoju i edukacji”. Ta ponad 200 stronicowa publikacja to monografia problemu zawierająca oprócz rozważań teoretycznych rozdział prezentujący osiągnięcia i sukcesy edukacyjne dziecka o wybitnych zdolnościach na podstawie badań własnych Wioletty Ciećko.
W 12 rozdziałach autorzy omawiają rozwijanie talentów i zdolności dzieci w różnych sferach, kładąc nacisk na wspomaganie ich przez rodziców i nauczycieli, którzy przeprowadzają samoocenę swej pracy . Wyniki tych badań przedstawiono w formie tabel i wykresów przez co podkreślono istotną rolę nauczyciela w rozwijaniu i odkrywaniu talentów uczniów na etapie nauczania przedszkolnego oraz klas I-III.
Podjęcie tej problematyki przez zespół naukowców uważam za zasadne i potrzebne przedsięwzięcie. Książka adresowana jest do nauczycieli, rodziców i studentów kierunków pedagogicznych. Jest to znacząca publikacja naukowa we współczesnej literaturze przedmiotu.
opracowała: BarbaraBartol Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu