570363
Książka
W koszyku
Prezentowane materiały mają charakter teoretyczno-badawczy z właściwymi procedurami metodologicznymi oraz interdyscyplinarną podbudową teoretyczną [.]. W przedstawionym tu spektrum walorów pracy należy podkreślić praktyczną przydatność zawartych w niej treści.Książka może być adresowana do różnych instytucji, osób i służb, a mianowicie specjalistów ds. rehabilitacji, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, personelu pracującego w domach pomocy społecznej, zakładach aktywności zawodowej i zakładach pracy chronionej, różnych ogniw administracji rządowej, organizacji pozarządowych, ruchów samopomocowych, rodziców. Monografia może stanowić cenną pomoc naukową dla studentów, zwłaszcza kierunków pedagogicznych, socjologicznych i psychologicznych.Z recenzji dr hab. Teresy Żółkowskiej, prof. USPrzedstawione w tym opracowaniu badania są próbą nakreślenia charakterystyki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży głęboko upośledzonej umysłowo, prowadzonych w ośrodkach pozarządowych oraz na terenie domów pomocy społecznej. Jestem przekonana, że niniejsza książka pozwoli na ukazanie zarówno słabych, jak i mocnych stron zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, ale przede wszystkim rozwiązań, które mogą się stać inspiracją dla innych osób pracujących z omawianą grupą wychowanków, tak aby najlepiej i najowocniej wpływały one na rozwój psychofizyczny dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.Autorka ufa, że informacje zebrane w niniejszej książce pozwolą na przynajmniej częściowe uzupełnienie luki teoretycznej dotyczącej funkcjonowania osób głęboko upośledzonych umysłowo, a także ich edukacji. Ponadto mogą stać się inspiracją do zainicjowania i wdrożenia zmian organizacyjnych.
Wstęp áá7 * Rozdział I * Osoba z głębokim upośledzeniem umysłowym – * symptomatologia i etiologia á11 * Charakterystyka osób głęboko upośledzonych umysłowo á11 * Etiologia i sposoby diagnozowania upośledzenia umysłowego * w stopniu głębokim á19 * Rozdział II * Rewalidacja i edukacja uczniów * głęboko upośledzonych umysłowo á25 * Kształcenie ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną * w świetle przepisów prawnych á25 * Rewalidacja – pojęcie i zasady pracy rewalidacyjnej á28 * Strategie postępowania rewalidacyjno-wychowawczego á34 * Metody pracy z uczniem głęboko upośledzonym umysłowo á44 * Rozdział III * Metodologiczne podstawy badań á63 * Rozdział IV * Struktura organizacyjno-prawna zajęć * rewalidacyjno-wychowawczych w badanych placówkach * a rozwój psychomotoryczny osób głęboko upośledzonych * umysłowo á71 * Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i jej wpływ na osiąganie różnych * rodzajów umiejętności przez osoby głęboko upośledzone á72 * Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a wyniki dotyczące * różnych dziedzin funkcjonowania osób z głębokim upośledzeniem * umysłowym á96 * Współpraca ze środowiskiem rodzinnym lub personelem * opiekuńczym placówek pobytu stałego 116 * Rozdział V * Specyficzne warunki rozwoju psychofizycznego i somatycznego * uczniów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wpływające * na efektywność prowadzonej edukacji 129 * Występowanie sprzężonych zaburzeń rozwojowych * i zachowań trudnych a rozwój społeczny i psychomotoryczny uczniów 130 * Objawy i przebieg chorób somatycznych * a rozwój funkcjonalny badanych osób 139 * Udział badanych uczniów we wcześniejszych formach usprawniania * rewalidacyjnego a ich umiejętności funkcjonalne 145 * Rozdział VI * Analiza indywidualnych przypadków 149 * Agata M. (ur. w 1999 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej 149 * Tomasz Ch. (ur. w 1996 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego 154 * Beata D. (ur. w 1986 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej 160 * Sabina T. (ur. w 1982 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej 166 * Krzysztof G. (ur. w 1990 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego 172 * Rozdział VII * Wnioski i uogólnienia wynikające z badań. * Zarys modelu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 177 * Zakończenie 183
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16561 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [185]-192.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej