570467
Książka
W koszyku
(Seria "Maieutike" : Forum dialogu dla praktyków)
Publikacja jest zbiorem 11 artykułów napisanych przez nauczycielki i inne osoby pracujące w instytucjach oświatowych w Polsce. Każdy z tekstów poświęcony jest autorskim działaniom, podejmowanym w placówkach przyjmujących dzieci cudzoziemskie w Polsce (w szczególności uczniów uchodźczych i uczennice uchodźcze), mającym przyczynić się do powstania zintegrowanej społeczności szkolnej i placówki wielokulturowej. Wśród działań i rozwiązań opisanych w publikacji znajdują się m.in. zatrudnienie w szkole pomocy nauczyciela lub osoby pracującej jako asystent międzykulturowy czy asystentka międzykulturowa, działania skierowane do polskich rodziców i opiekunów, zwiększające ich wiedzę na temat uchodźstwa i migracji, oraz działania wspierające naukę języka polskiego jako drugiego.Książka stanowi cenny zapis wyzwań stających przed placówkami oświatowymi, przyjmującymi dzieci cudzoziemskie, oferując jednocześnie konkretne rozwiązania, opisane przez osoby mające praktykę w pracy z uczniami i uczennicami cudzoziemskimi.
Część I: Szkoła wielokulturowa w Polsce * Nauka w klasie wielokulturowej – refleksje nauczycielki gimnazjum, Kaja Malanowska, była nauczycielka w Społecznym Gimnazjum nr 20 „Raszyńska” w Warszawie * Rola szkolnej opiekunki dzieci cudzoziemskich w szkole wielokulturowej. Przykład z Bytomia, Dorota Sałabun, opiekunka dzieci cudzoziemskich w Szkole Podstawowej nr 37 w Bytomiu * Jak wspierać pluralizm w szkole? Kilka dobrych rad dotyczących uczenia i wychowywania w szkole wielokulturowej, Magdalena Rud, polonistka w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym im. Jacka Kuronia w Warszawie * Prowadzenie szkoły wielokulturowej w Polsce – pomysły rozwiązań instytucjonalnych, Aneta Derda, nauczycielka Społecznego Gimnazjum „Startowa” w Warszawie * Część II: Innowacyjne rozwiązania edukacyjne w kontekście wielokulturowości * Edukacja wczesnoszkolna. Przykład wsparcia dzieci czeczeńskich, Urszula Jurczykowska i Agnieszka Myszkowska, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 47 w Białymstoku * Działania skierowane do polskich rodziców i opiekunów – razem na rzecz wielokulturowej społeczności szkolnej, Urszula Jędrzejczyk, wychowawczyni i nauczycielka w klasach I–III Szkoły Podstawowej nr 31 w Lublinie * Nauczanie języka polskiego dzieci cudzoziemskich – działalność wolontariuszy i wolontariuszek w projekcie „Teraz polski!”, Barbara Gwóźdź, koordynatorka projektu „Teraz polski!” w Krakowie w roku szkolnym 2011/2012 * Wykorzystanie elementów tutoringu w pracy z grupą wielokulturową w systemie edukacji nieformalnej, Małgorzata Wiśniewska, wychowawczyni w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym „Dom przy Rynku” w Warszawie * Część III: Pomoc nauczyciela i asystent międzykulturowy jako rozwiązania instytucjonalne * Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewa, Bogumiła Lachowicz, dyrektorka Zespołu Szkół w Coniewie * Pomoc nauczyciela – szczególna forma wsparcia udzielana szkołom przez organ prowadzący, przykład warszawskiego Targówka, Natalia Klorek na podstawie rozmowy z Katarzyną Majdurą, Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy * Doświadczenia i refleksje pomocy nauczyciela w warszawskim gimnazjum, Zaira Barkinhoeva, pomoc nauczyciela w Gimnazjum nr 141 w Warszawie
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16689, 20363 (2 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia strony 237-241.
Uwaga dotycząca innej dostępnej postaci fizycznej
Książka dostępna również w wersji elektronicznej.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej