570363
Książka
W koszyku
Cechy współczesnego świata i wyzwania stojące przed edukacją początkową dziecka zrodziły pomysł napisania tej książki. Powstała z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach, a także nauczycielach już pracujących w szkołach podstawowych, którzy chcą być coraz lepiej przygotowani do krytycznej refleksji nad współczesną edukacją, a jednocześnie sprostać jej aktualnym wyzwaniom. Przedmiotem tej monografii są wybrane problemy rozwijania kompetencji kluczowych w procesie edukacji elementarnej - w przedszkolu i szkole.Zamiarem autorów jest ukazanie czytelnikom istoty kompetencji kluczowych, warunków i możliwości ich rozwijania w pracy z dzieckiem. Przedstawiono autorskie rozwiązania organizacyjne i programowe w edukacji początkowej - nowatorskie w odniesieniu nie tylko do treści, ale także do form i metod pracy z dziećmi w sferze rozwijania kompetencji kluczowych. Zmiana w podejściu do metod realizacji treści edukacji początkowej wyraża się w przyjęciu postulatów psychologii i pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego.Książka składa się z trzech części. W pierwszej, która ma charakter teoretyczny, omówiono źródła, konteksty oraz warunki i sposoby stymulowania rozwoju poszczególnych składników kompetencji kluczowych. Metody stosowane przez nauczyciela w procesie stymulowania rozwoju kompetencji kluczowych osadzono we współczesnych teoriach edukacyjnych. Zaakcentowano szczególną rolę kompetencji uczenia się w procesie nabywania wszystkich pozostałych kompetencji kluczowych.W części drugiej przedstawiono określone przez Parlament Europejski kompetencje kluczowe, odnosząc je do oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw dzieci w młodszym wieku szkolnym. Implikacje praktyczne omówione w tej części wynikają z podstawowych założeń pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. W kolejnych rozdziałach, które poświęcone są poszczególnym kompetencjom kluczowym, uwzględniono podobne perspektywy analizy...W części trzeciej wskazano wybrane aspekty działalności edukacyjnej wpierającej rozwój kompetencji kluczowych, w tym podkreślono szczególnie rolę nauczyciela i budowania przez niego pozytywnych relacji z uczniami.
Część I * Kompetencje kluczowe jako warunek i wynik uczenia się przez całe życie * Rozdział 1 * Istota i rodzaje kompetencji kluczowych (Barbara Dudel)á * Rozdział 2 * Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych * (Małgorzata Głoskowska-Sołdatow)á* Rozdział 3 * Uczenie się dzieci jako warunek ich rozwoju i nabywania kompetencji kluczowych (Janina Uszyńska-Jarmoc)á* Część II * Rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu i szkole * Rozdział 4 * Porozumiewanie się w języku ojczystym * (Małgorzata Głoskowska-Sołdatow)á* Rozdział 5 * Porozumiewanie się w językach obcych (Grażyna Erenc-Grygoruk)á* Rozdział 6 * Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych * (Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska)á * Rozdział 7 * Kompetencje informatyczne (Elżbieta Hałaburda)á* Rozdział 8 * Kompetencja uczenia się (Janina Uszyńska-Jarmoc)á* Rozdział 9 * Kompetencje społeczne i obywatelskie (Anna Kienig)á* Rozdział 10 * Inicjatywność i przedsiębiorczość (Emilia Jakubowska)á* Rozdział 11 * Świadomość i ekspresja kulturalna (Zofia Redlarska)á* Rozdział 12 * Dbanie o zdrowie i sprawność fizyczną (Katarzyna Nadachewicz)á* Część III * Nauczyciel XXI wieku – wybrane aspekty działalności edukacyjnej * Rozdział 13 * Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (Elżbieta Jaszczyszyn)á* Rozdział 14 * Praca zindywidualizowana z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (Jolanta Szada-Borzyszkowska)á á
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16775 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 233-257.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej