570418
Książka
W koszyku
Podręcznik akademicki pedagogiki religii autorstwa Cypriana Rogowskiego jest dziełem, które ukazuje się na gruncie polskim po raz pierwszy. [...] Oceniam go jako dzieło nowatorskie na polskim rynku wydawniczym, bardzo potrzebne i niemające zbyt wielu odpowiedników w literaturze światowej. Czytelnikami będą nie tylko przedstawiciele nauk pedagogicznych, psychologowie i socjologowie, ale także teologowie, filozofowie, religioznawcy oraz przedstawiciele innych dyscyplin humanistycznych (np. kulturoznawstwa). Recenzowany podręcznik legitymizuje w Polsce pedagogikę religii jako autonomiczną dyscyplinę naukową, zajmującą się człowiekiem i jego związkami z rzeczywistością transcendentną - dyscypliną badającą religijność jako proces dochodzenia do wiary osobowej, przeżywanej i umocnionej. Z recenzji ks. prof. zw. dr. hab. Janusza Mariańskiego
Część I. Elementarne zagadnienia pedagogiki religii * Rozdział I. Pedagogika religii jako dyscyplina naukowa * Rozdział II. Pedagogika religii w kontekście historycznym * 2.1. Uwagi wstępne * 2.2. Okres od wczesnego chrześcijaństwa do reformy pedagogicznej * 2.3. Ruch materialno-kerygmatyczny i kryzys nauczania religii * 2.4. Rola katechizmów wobec kryzysu nauczania religii * 2.5. Początki dydaktyki korelacji i jej rozwój * 2.6. Uwarunkowania społeczno-kulturowe refleksji pedagogicznoreligijnej w Polsce * 2.6.1. Tendencje katechetyczne w Polsce w kontekście historycznym * 2.6.2. Miejsce pedagogiki religii w najnowszym dyskursie naukowym * Rozdział III. Religijność w modelu pedagogicznoreligijnym * 3.1.O religii ogółem * 3.2. Religijność z perspektywy socjologii religii * 3.3. Religijność z perspektywy psychologii religii * 3.4. Równoważenie struktur psychicznych * 3.5. Pedagogicznoreligijny fenomen kształtowania religijności * Rozdział IV. Pedagogika religii wobec kryzysu religii i społeczeństwa * 4.1. Wymiar zewnętrzny i wewnętrzny kryzysu religii * 4.2. Pozytywne aspekty zainteresowania religią * 4.3. Nauczanie religii w procesie religijno-kościelnej socjalizacji * 4.4. Lekcja religii jako szansa w religijno-kościelnej socjalizacji * 4.5. Socjalizacja religijno-kościelna dzieci w wieku przedszkolnym * 4.6. "Relacja" jako główne kryterium pracy pedagogicznoreligijnej w wieku przedszkolnym * 4.7. Potrzeba interdyscyplinarnych dyskusji wokół szkolnej lekcji religii. * Część II. Teoria i praktyka pedagogiki religii * Rozdział I. Kierunek hermeneutyczny nauczania religii * 1.1. Uwagi wstępne * 1.2. Hermeneutyczna lekcja religii na tle nurtu materialno-kerygmatycznego * 1.3. Kierunek hermeneutyczny z perspektywy ewangelickiej - M. Stallmann * 1.4. Dyskusje ponadkonfesyjne wokół teorii M. Stallmanna * 1.5. Elementy biblijnego nauczania religii * Rozdział II. Model religioznawczo-informacyjny nauczania religii. * 2.1. Uwagi wstępne * 2.2. Dyskusja wokół modelu religioznawczo-informacyjnego * 2.3. Model religioznawczo-informacyjny - H. Halbfas * Rozdział III. Nauczanie problemowe * 3.1. Uwagi wstępne * 3.2. Motywy pedagogiczne * 3.3. Różne opcje problemowego nauczania religii * 3.4. Koncepcja terapeutyczno-socjalizacyjna - D. Stoodt * Rozdział IV. Teoria "curriculum" * 4.1. Uwagi wstępne * 4.2. Recepcja teorii "curriculum" * 4.3. Fenomen nadrzędności celów w teorii "curriculum" * 4.4. Cele i zadania szkoły w ramach teorii "curriculum" * 4.5. Cele i zadania szkolnego nauczania religii w ramach teorii "curriculum" * 4.6. Cele i zadania szkolnego nauczania religii - przykład niemiecki * Rozdział V. Postanowienia Synodu Niemieckiego na temat nauczania religii w szkole i katechezy parafialnej * 5.1. Uwagi wstępne * 3.1. Dokument synodalny Nauka religii w szkole * 5.1. Dyskusje przed- i okołosynodalne na temat szkolnego nauczania religii i katechezy parafialnej * 5.2. Szkolna nauka religii i katecheza parafialna w opinii H. Halbfasa * 5.3. Krytyczny głos A. Exelera i E. Feifela wobec opinii H. Halbfasa * 5.4. Skorelacjonowanie szkolnej nauki religii i katechezy parafialnej - A. Exeler * 5.7. Szkolna nauka religii i katecheza parafialna - G. Baudler i F. Bantle . * 5.8. Reprezentanci kierunku umiarkowanego * 5.8.1. W. Nastainczyk * 5.8.2. G. Stachel * 5.8.3. W. Bartholomaus * 5.8.4. W. Langer * 5.8.5. W. G. Esser * 5.9. Dokument synodalny o Katechetycznej działalności Kościoła * 5.10. Dokument synodalny "Nasza nadzieja" - impulsy katechetyczne * 5.11.Dokument Synodu Rottenburskiego * 5.12. Katecheza sakramentalna * 5.12.1. Jak współcześnie rozumieć katechezę? * 5.12.2. Impulsy dla owocnej katechezy * Rozdział VI. Zasada korelacji w pedagogice religii * 6.1. Uwagi wstępne * 6.2. Model kontekstowy nauczania religii - K. E. Nipkow * 6.3. W kierunku dydaktyki korelacyjnej - znaczenie dokumentu synodalnego "Lekcja religii w szkole" * 6.4. Model korelacyjny według niektórych przedstawicieli katolickiej pedagogiki religii * 6.4.1. M.Saller * 6.4.2. M. Raske * 6.4.3. G. Bitter * 6.5. Wiara i doświadczenie w programie nauczania religii Zielfelderplan * 6.6. Struktura Zielfelderplan * 6.7. Zielfelderplan dla szkoły podstawowej * 6.8. Grundlagenplan jako modyfikacja Zielfelderplan * 6.9. Teologia korelatywna w nauczaniu religii * 6.10. Wskazania praktyczne * Rozdział VII. Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością * 7.1. Edukacja religina osób niepełnosprawnych z perspektywy pedagogiki religii * 7.2. Wymiar społeczno-eklezjalny * 7.3. Kontekst prawno-instytucjonalny * 7.4. Podstawy doktrynalne w dokumentach kościelnych * 7.5. Ocena aktualnej sytuacji * Część III. Metodologia badań pedagogiki religii * Rozdział I. Istota i charakter badań naukowych pedagogiki religii * 1.1. Uwagi wstępne * 1.2. Orientacja fenomenologiczna * 1.3. Orientacja historyczno-krytyczna * 1.4. Orientacja hermeneutyczna * .2. Pojęcie nauczanie i jego znaczenie w nauczaniu religii * 1.4.3. Zasady egzegezy biblijnej * 1.5. Orientacja antropologiczno-kulturowa * 1.5.1. Antropologia kultury a nauka Kościoła * 1.5.2. Aspekt porównawczy w kontekście innych religii * 1.6. Orientacja socjologiczno-religijna * 1.7. Orientacja psychologiczno-religijna * 1.7.1. Implikacje psychologii wychowawczej i pedagogiki religii * 1.8. Orientacja empiryczna * 1.9. Orientacja teologiczno-normatywna * 1.9.1. Problem oceny z lekcji religii * 1.10. Orientacja pragmatyczna * 1.10.1. Postawa świadectwa nauczyciela religii/katechety * 1.10.2. Dokształcanie nauczycieli religii/katechetów jako część katechezy dorosłych * 1.10.3. Duchowość rozumiana integracyjnie * Rozdział II. Relacje pedagogiki religii i teologii * 2.1. Uwagi wstępne * 2.2. Stosunek pedagogiki religii do nauk teologicznych * 2.3. Kompetencja teologiczna pedagogiki religii * 2.4. Implikacje teologii dogmatycznej i pedagogiki religii * Rozdział III. Relacje szkolnej lekcji religii i teologii * 3.1. Uwagi wstępne * 3.2. Teologia i treści szkolnej lekcji religii * 3.3. Nauczyciel religii jako znawca zasad hermeneutyki * 3.4. Treści biblijne w szkolnym nauczaniu religii * 3.5. Treści historii Kościoła w szkolnym nauczaniu religii * 3.6. Treści teologii systematycznej w szkolnym nauczaniu religii * 3.7. Treści teologii praktycznej w szkolnym nauczaniu religii * 3.8. Lekcja religii w relacji do innych przedmiotów szkolnych * 3.9. Pluralizm w teologii i Kościele jako problem i zadanie szkolnego nauczania religii * 3.9.1. Opcje teologiczne wobec pluralizmu życia religijnego chrześcijan * 3.10. Trudności przekazu religijnego jako problem teologiczny i dydaktyczno-religijny * 3.11. Odpowiedzialność Kościoła i teologii w kontekście * pedagogiki religii * 3.11.1. Odpowiedzialność Kościoła wobec szkolnej lekcji religii * 3.12. Treści eklezjologiczne jako problem hermeneutyczny * 3.13. Co oznacza określenie "dobra lekcja religii"? * Część IV. Węzłowe problemy pedagogiki religii * Rozdział I. Kairologia pedagogicznoreligijna * 1.1. Uwagi wstępne * 1.2. Zwrot "materialnokerygmatyczny" w pedagogice religii - J. Werbick. * 1.3. Treści nauczania religii * 1.4. Kairologia pedagogicznoreligijna w kontekście przekazu wiary * 1.5. Znaczenie pojęcia "kairos" * 1.6. Teoria działań religijnych i teoria kształcenia * 1.7. Aspekty pedagogiczno-teologiczne * 1.8. Implikacje teologii dogmatycznej i pedagogiki religii * 1.9. Przekaz wiary jako wyzwanie * 1.10. Implikacje teologii elementarnej i pedagogiki religii * Rozdział II. Ku nowemu profilowi chrześcijańskiej praktyki wiary * 2.1. Uwagi wstępne * 2.2. Kryzys przekazu wiary * 2.3. Kościół wobec kryzysu wiary * 2.4. Znaczenie szkolnego nauczania religii w procesie stawania się chrześcijaninem * 2.4.1. Kościół w roli instytucji proobywatelskiej * 2.4.2. Społeczeństwo obywatelskie jako wyzwanie dla instytucji szkoły i Kościoła * 2.5. "Nauka stawania się chrześcijaninem" rozumiana jako proces całego życia * 2.6. "Stawać się chrześcijaninem w procesie religijnego kształcenia dorosłych" - wymiar praktyczny * 2.7. Udział wiernych świeckich w życiu Kościoła * Część V. Aktualna problematyka badawcza pedagogiki religii i perspektywy * Rozdział I. Nowe linie badawcze * 1.1. Uwagi wstępne * 1.2. Nauczanie religii a język * 1.3. Dydaktyka symboli * 1.3.1. Wychowawczy wymiar symbolu * 1.3.2. Kształcenie estetyczne z perspektywy pedagogiki religii * 1.4. Nauczanie otwarte * 1.5. Feministyczna pedagogika religii * 1.6. Dialogiczny charakter edukacji * 1.7.Socjoteologiczne podstawy i dydaktyczne konsekwencje relacyjnej pedagogiki religii - E. Spiegel * 1.8. Przedmiot etyki w szkole * Rozdział II. Zagadnienie prawdy w nauczaniu religii * 2.1. Prawo do poznania prawdy * 2.1.1. W poszukiwaniu prawdy * 2.1.2. Prawda w nauczaniu Kościoła * 2.1.3. Różne formy prawdy * 2.1.4. Relacje między prawdą objawioną a filozofią * 2.1.5. Różne typy refleksji filozoficznej * 2.1.6. Refleksja filozoficzna wobec wyzwań współczesności * 2.1.7. Prawda i kształcenie jako kategorie nierozdzielne * Rozdział III. Media w nauczaniu religii * 3.1. Pedagogika mediów * 3.2. Media w dydaktyce religii * 3.3. Kościół wobec mediów elektronicznych * Rozdział IV. Ponadkonfesyjny wymiar pedagogiki religii * 4.1. Otwarcie pedagogiki religii na Kościół powszechny i ekumenizm - "odnowa soborowa" * 4.2. Wychowanie w duchu ekumenicznym - stanowisko Kościoła rzymskokatolickiego * 4.3. Wychowanie ekumeniczne - stanowisko Rady Ekumenicznej Kościołów * 4.4. Wskazania teoretyczne i praktyczne * Rozdział V. Wymiar uniwersytecki pedagogiki religii * 5.1. Pedagogika religii w środowiskach naukowych * 5.2. Wybrane periodyki * 5.3. Publikacje encyklopedyczne * 5.4. Uwagi krytyczne i spojrzenie w przyszłość * Zakończenie *
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16804 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 426-483. Indeksy.
Uwaga dotycząca języka
Przedm. równol. niem., pol. Spis treści także ang., niem.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej