570766
Książka
W koszyku
(Engram)
Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy. Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, często przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka bardzo ważne środowisko wychowawcze. Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce istnieje usankcjonowany prawnie obowiązek szkolny, każdy przedstawiciel młodego pokolenia musi z tym środowiskiem mieć styczność. Co więcej, dużą część swojego młodego życia uczniowie spędzają właśnie w szkole. Dlatego też tak istotne jest właściwe funkcjonowanie tego środowiska, prowadzenie działalności wychowawczej i wywieranie pozytywnych ze społecznego punktu widzenia wpływów, zwłaszcza na tych uczniów, których środowisko wychowawcze, jakim jest rodzina, zawiodło bądź w niewystarczającym stopniu spełnia swoją wychowawczą i socjalizacyjną rolę. W przypadku dzieci w wieku szkolnym istotny wpływ odgrywa również grupa rówieśnicza szczególnie z tego względu, że w tym okresie pojawia się potrzeba izolacji od osób dorosłych a na jej miejsce przychodzi zapotrzebowanie na przebywanie wśród osób w zbliżonym wieku i o podobnych zainteresowaniach czy upodobaniach. Grupy rówieśnicze rządzą się określonymi prawami - dzielą dzieci na popularne i niepopularne, wyodrębniają przywódców i ich zwolenników. W przypadku dzieci odrzucanych, możemy mieć do czynienia z pewnymi negatywnymi konsekwencjami, jak społeczna izolacja, poczucie niekompetencji społecznej, a nawet nerwice czy zachowania przestępcze. Sytuacje takie można z całą pewnością zaobserwować w klasie szkolnej. Pamiętać należy, że z nieszczęśliwych dzieci wyrosną nieszczęśliwi dorośli dlatego też jak najwcześniej należy podjąć działania, aby udzielić im pomocy i wsparcia.
Rozdział 1. Osobowe wychowanie ucznia * Rozdział 2. Relacja wychowawcy i wychowanka * Rozdział 3. Współczesny problem edukacji i kształcenia przed wychowaniem * Rozdział 4. Odrzucenie rówieśnicze * Rozdział 5. Uczeń wpisywany w odgrywanie określonej roli w zespole klasowym * Rozdział 6. Uczeń w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej * Rozdział 7. Uczniowie - ofiary przemocy domowej * Rozdział 8. Uczeń doświadczający zaniedbań ze strony środowiska domowego * Rozdział 9. Uczeń, którego rodzice pracują za granicą/migrują zarobkowo * Rozdział 10. Uczniowie - ofiary i sprawcy mobbingu * Rozdział 11. Niepowodzenia szkolne uczniów * Rozdział 12. Drugoroczność i wieloroczność uczniów * Rozdział 13. Odmowa chodzenia do szkoły * Rozdział 14. Nieśmiały uczeń w klasie szkolnej * Rozdział 15. Uczeń z ADHD * Rozdział 16. Uczeń z niepełnosprawnością * Rozdział 17. Uczeń niedostosowany społecznie * Rozdział 18. Uczeń zdolny
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16887 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla nauczycieli, wychowawców i rodziców oraz studentów pedagogiki i psychologii.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. w jęz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej