570418
Książka
W koszyku
(Spectrum)
Książka autora McDonaldyzacji społeczeństwa traktuje o współczesnych modelach konsumpcji. Ritzer z wlaściwa sobie swadą, uciekając się do nieoczekiwanych skojarzeń, analizuje "katedry konsumpcji" : świat centrów handlowych, supermarketów, parków tematycznych Disneya, zbiorowej tursytki. Są to miejsca pełne szczególnego uroku - ludzie udają się tam, by praktykować konsumpcjonizm niczym religię. Niestety, autor bez odpowiedzi pozostawia pytanie, jak żyć w społeczeństwie, w którym coraz częściej model konsumpcji jest wyznacznikiem statusu społecznego.
Rozdział 1 * Przegląd nowych środków konsumpcji * Świat Disneya * Nowe środki konsumpcji * Świątynie konsumpcji * Przegląd świątyń konsumpcji * Bary szybkich dań * Sklepy należące do sieci * Katalogi sprzedaży wysyłkowej * Centra handlowe * Elektroniczne centra handlowe * Sklepy dyskontowe * Supersklepy * Statki wycieczkowe * Kasyna * Rozrywka dla dorosłych * Jedzenie plus rozrywka (eatertainment) * Inne środki konsumpcji * Obiekty sportowe * Zamknięte luksusowe osiedla * Obiekty edukacyjne * Placówki medyczne i szpitale * Muzea i organizacje dobroczynne * Megakościoły * Podsumowanie * Przypisy * Rozdział 2 * Rewolucja w sferze konsumpcji a zmiany społeczne * Dlaczego teraz * Gospodarka * Młodzieżowy rynek zbytu * Postęp techniczny * Nowe ułatwienia * Ile konsumujemy * Rola świątyń konsumpcji * Jak konsumujemy * Wszystko w jednym miejscu * Cel podróży * Zrób to sam * Nowe relacje społeczne * Jak konsumują inni * Międzynarodowa ekspansja * Pielgrzymki do Ameryki * Krytyka obecnych tendencji * Podsumowanie * Przypisy * Rozdział 3 * Teoria socjologiczna a nowe środki konsumpcji * Teoria Marksa a środki konsumpcji * Wyzyskiwanie konsumenta i sterowanie nim Teoria Webera a racjonalizacja, magiczność i odmagicznienie * Racjonalizacja * Struktury władzy * Biurokracja * Kapitalizm * Odmagicznienie * Magiczność * Etyka romantyczna * Francuski dom towarowy * Ponowoczesna teoria socjologiczna a magiczność na nowo * Podsumowanie * Przypisy * Rozdział 4 * Racjonalizacja, magiczność i odmagicznienie * Racjonalizacja nowych środków konsumpcji * Sprawność * Z punktu widzenia klienta * Z punktu widzenia firmy * Wymierność * Przewidywalność * Sterowanie dzięki zastąpieniu ludzi zdehumanizowanymi środkami technicznymi * Nieracjonalność racjonalności * Związek racjonalizacji z odmagicznieniem * Racjonalizacja jako umagicznienie * Podsumowanie * Przypisy * Rozdział 5 * Umagicznianie na nowo - spektakl jako feeria i symulacja * Spektakl * Feeria * Tworzenie spektaklu za pomocą symulacji * Epoka symulacji * Symulowani ludzie * Symulacja a nowe środki konsumpcji * Utematycznianie * "Autentyczne symulacje" * Symulowane społeczności * Podsumowanie * Przypisy * Rozdział 6 * Umagicznianie na nowo: tworzenie spektaklu za pomocą implozji, czasu i przestrzeni * Implozja * Implozja w środkach konsumpcji * Zakupy i zabawa * Hazard i zakupy * Turystyka i konsumpcja * Bary szybkich dań, wygodne sklepy i supersklepy * Centra handlowe * Stadiony * Instytucje edukacyjne * Firmowe ośrodki recepcyjne * Kolumbaria * Miasta i miasteczka * Oryginał i falsyfikat * Czas i przestrzeń * Przestrzeń: implozja do domu * Czas: implozja czasu, jaki mamy na konsumpcję * Czas: implozja zarobków - przeszłych, obecnych i przyszłych * Czas jako spektakl * Szybkość * Spektakularne wykorzystywanie czasu * Niezwykłe przestrzenie * Manipulowanie ograniczeniami przestrzennymi * Wrażenie wszechobecności * Wrażenie ogromnej przestrzeni * Podsumowanie * Przypisy * Rozdział 7 * Skutki społeczne i przyszłość nowych środków konsumpcji * Czy nowe środki konsumpcji są faktycznie nowe * Nowoczesne i ponowoczesne * Specyficzne przypadki ciągłości i nieciągłości * Czynniki ogólniejsze * Inne kwestie * Zacieranie się różnic niegdyś oczywistych * Czarna dziura konsumpcji * Homogenizacja * "Czyszczenie" * Odmienione relacje * Odmieniona świadomość * Produkcja? Konsumpcja? * A może jedno i drugie? * Żelazna klatka, miniklatki czy otwarta przestrzeń? * Kultura wysoka i niska * Co począć z hiperkonsumpcją * Przyjemność * Rozczarowani * Rasa, klasa, płeć a świątynie konsumpcji * Rasa * Klasa społeczna * Ostentacyjny brak ostentacji * Płeć * Magia odmagiczniona, czyli dokąd zmierzamy
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16925 (1 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Enchanting a disenchanted world revolutionizing the means of consumption
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej