570418
Książka
W koszyku
Praca wpisuje się w nurt dynamicznie rozwijających się w Polsce badań nad zarządzaniem i marketingiem z desygnatem międzynarodowości, w tym nad przesłankami i uwarunkowaniami międzynarodowego rozwoju przedsiębiorstw. (...) W sposób twórczy i wartościowy łączy wątek teoretyczny i empiryczny. z recenzji prof. dr. hab. J.W. Wiktora Na szczególne podkreślenie zasługuje podjęcie analizy zjawiska tzw. wczesnej internacjonalizacji przedsiębiorstw, rosnącej liczby przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych (?urodzonych globalistów" - born globals) zarówno na świecie jak i w Polsce. z recenzji prof. dr. hab. T. Gołębiowskiego
Wstęp * * * Rozdział 1. Internacjonalizacja przedsiębiorstwa - istota, przesłanki i modele * 1.1. Pojęcie internacjonalizacji przedsiębiorstwa w literaturze przedmiotu * 1.2. Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa * 1.3. Globalizacja przedsiębiorstwa jako etap internacjonalizacji * 1.4. Teorie rozwoju międzynarodowego przedsiębiorstwa * 1.5. Etapowe modele rozwoju przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym * 1.6. Uppsalski model sekwencyjnego rozwoju na rynku międzynarodowym * 1.7. Współczesne modele internacjonalizacji * 1.7.1. Internacjonalizacja niekonwencjonalna * 1.7.2. Podejście sieciowe * 1.7.3. Koncepcja urodzonych globalistów * 1.8. Podsumowanie * * * Rozdział 2. Przegląd badań nad internacjonalizacją polskich przedsiębiorstw * 2.1. Badania zrealizowane w okresie przed akcesją Polski do Unii Europejskiej * 2.2. Badania zrealizowane w okresie po akcesji Polski do Unii Europejskiej * 2.3. Zakres i metody badań nad internacjonalizacją polskich przedsiębiorstw * 2.4. Ocena stopnia internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw * 2.5. Podsumowanie * * * Rozdział 3. Wczesna internacjonalizacja przedsiębiorstw - istota i uwarunkowania wczesnego umiędzynarodowienia działalności * 3.1. Geneza badań nad wczesną internacjonalizacją * 3.2. Problemy terminologiczne w badaniach nad wczesną internacjonalizacją * 3.2.1. Terminologia stosowana w anglojęzycznej literaturze przedmiotu * 3.2.2. Terminologia stosowana w polskiej literaturze przedmiotu * 3.3. Analiza porównawcza definicji przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych * 3.3.1. Definicje stosowane w anglojęzycznej literaturze przedmiotu * 3.3.2. Definicje stosowane w polskiej literaturze przedmiotu * 3.4. Klasyfikacje przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych * 3.5. Przesłanki i motywy wczesnej internacjonalizacji przedsiębiorstw * 3.5.1. Czynniki zewnętrzne * 3.5.2. Czynniki wewnętrzne * 3.6. Podsumowanie * * * Rozdział 4. Badania nad wczesną internacjonalizacją na świecie * 4.1. Skala wczesnej internacjonalizacji na świecie * 4.2. Urodzeni globaliści a internacjonalizacja etapowa * 4.2.1. Urodzeni globaliści rozwijają się w sposób skokowy * 4.2.2. Urodzeni globaliści rozwijają się w sposób etapowy * 4.3. Porównanie born globals z innymi typami przedsiębiorstw * 4.4. Czynniki sukcesu rynkowego przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych * 4.5. Charakterystyka założycieli i menedżerów firm typu born global * 4.6. Formy internacjonalizacji - sposoby wejścia na rynki zagraniczne * 4.7. Strategie działania born globals * 4.8. Wpływ wczesnej internacjonalizacji na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstw * 4.9. Powiązania sieciowe urodzonych globalistów * 4.10. Podsumowanie i propozycje dalszych badań * * * * Rozdział 5. Stopień i tempo internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w świetle wyników badań empirycznych * 5.1. Założenia metodologiczne i organizacyjne badań * 5.1.1. Cel badań i hipotezy * 5.1.2. Metoda i organizacja badań * 5.1.3. Charakterystyka badanej grupy przedsiębiorstw * 5.2. Wyniki badań empirycznych nad internacjonalizacją polskich przedsiębiorstw * 5.2.1. Stopień internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw * 5.2.2. Zaawansowanie form internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw * 5.2.3. Tempo procesu internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw * 5.2.4. Internacjonalizacja badanych przedsiębiorstw a dystans geograficzny i kulturowy * 5.2.5. Wnioski płynące z badań nad internacjonalizacją polskich przedsiębiorstw * 5.3. Wyniki badań empirycznych nad wczesną internacjonalizacją polskich przedsiębiorstw * 5.3.1. Identyfikacja urodzonych globalistów w badanej grupie przedsiębiorstw * 5.3.2. Skłonność urodzonych globalistów do ryzyka * 5.3.3. Stopień internacjonalizacji urodzonych globalistów * 5.3.4. Wnioski płynące z badań nad wczesną internacjonalizacją polskich przedsiębiorstw * 5.4. Wnioski z przeprowadzonych badań empirycznych * Zakończenie * * * Bibliografia * * * Spis rysunków * Spis tabel * * * Załączniki * Załącznik 1. Przegląd badań na temat internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw * Załącznik 2. Kwestionariusz wywiadu
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54697 (1 egz.)
Kaucja: 49,30 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 337-350.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej