568565
Książka
W koszyku
(Engram)
Rodzina polska XXI wieku przeżywa zmiany i trudności w wymiarze, jaki trudno było wcześniej przewidzieć. Problemy te są konsekwencją dynamicznego rozwoju cywilizacyjnego w XX wieku i dotyczą jej istoty, struktury, modelu funkcjonowania, zwłaszcza zadań, z których szczególne miejsce zajmują szeroko rozumiane funkcje wychowawcze. Przyczyn owych zmian i trudności należy poszukiwać w różnych obszarach życia: od przemian cywilizacyjnych, przez postęp kulturowy, gospodarczy, ekonomiczny, technologiczny po zmiany w sferze moralnej i egzystencjalnej. Nie bez znaczenia dla funkcjonowania rodziny pozostają takie zjawiska, jak proces postindustrializacyjny i urbanizacyjny oraz dynamiczny postęp naukowy, który powodując liczne zmiany w systemie wartości, kreując przy tym nowe potrzeby człowieka, wymusza nową jakość życia jednostki i funkcjonowania rodziny. Celem opracowania jest inspirowanie do refleksji nad związkami pomiędzy różnymi wymiarami funkcjonowania rodziny a oddziaływaniem mediów na jednostkę i jej styl życia. W książce została przedstawiona wieloaspektowa analiza rodziny w kategoriach twórcy i odbiorcy treści medialnych. Autorzy szukają w niej odpowiedzi na pytania: Czy media zmieniały rodzinę? Jak, w jaki sposób, dlaczego i po co? "Analizując całą listę zagrożeń, jakie wiążą się z korzystaniem przez młodych ludzi z mediów elektronicznych, możemy ulec pokusie skierowania całego wysiłku na maksymalne ograniczenie korzystania z nich. Wydaje się jednak, że kluczową sprawą jest stworzenie takiej kultury domowej, nakierowanej na bycie z innymi, rozmowę, wzajemną pomoc i wreszcie naukę i własny rozwój, która spowoduje, że dziecko/dorastający nie będzie liczył czasu do kolejnego filmu lub kolejnej sesji z komputerem. Jest to więc stworzenie swoistej "kultury domowej", czyli zbioru rozsądnych zasad korzystania z mediów. Niniejsza praca jest cennym przyczynkiem właśnie do takiej pracy i stanowi cenną pozycję wydawniczą".
CZĘŚĆ I. RODZINA W MEDIACH * Agnieszka Pasternak, Monika Urbańska-Bulas Wirtualna relacja eurosieroty z eurorodzicem. Komunikacja w rodzinie drogą mediów elektronicznych * Wprowadzenie * Zjawisko eurosieroctwa * Media elektroniczne jako środek komunikacji * Wirtualna relacja międzyludzka * Komunikacja za pośrednictwem komputera (CMC) zagrożenia * Komunikacja za pośrednictwem komputera - szansę i zagrożenia szansą * Podsumowanie * Sylwia Seul * Specyfika twórczości blogowej dziewcząt i chłopców * Wprowadzenie - aspekty rozwojowe adolescenta * Blogosfera i nastolatek * Treści przytaczane przez dziewczęta i chłopców * Różnice w treści notek z blogów dziewcząt i chłopców * Podsumowanie * Anita Kozłowska * Falsyfikacja jednostki ludzkiej na przykładzie kreowania wizerunku mężczyzny w komercyjnej reklamie telewizyjnej * Wprowadzenie * Tradycyjny paradygmat męskości * Nowy paradygmat męskości * Zakończenie * Ewa Łaskarzewska * Medialny wizerunek osób niepełnosprawnych i ich rodzin * Wprowadzenie. Media w XXI wieku i ich wpływ na odbiorcę Rodzina osoby z niepełnosprawnością i jej wizerunek medialny Wybrane wizerunki medialne niepełnosprawnych i ich rodzin Podsumowanie * Iwona Ulfik-Jaworska, Małgorzata Dziuba * Korzystanie z pornografii internetowej a oczekiwania wobec przyszłego małżeństwa * Pornografia internetowa Oczekiwania wobec małżeństwa Metody badawcze Osoby badane Wyniki badań Dyskusja wyników * Część II. RODZINA W MEDIACH * Małgorzata Silarczyk * Dzieciństwo przed telewizorem. Konfrontacja poglądów rodziców i nauczycielek przedszkoli * Wprowadzenie * Zadania rozwojowe w wieku przedszkolnym a telewizyjny styl życia współczesnych rodzin * Telewizja jako środowisko wychowawcze. Szansę i zagrożenia dla rozwoju dziecka * Dzieciństwo przed telewizorem. Dane statystyczne * Problem i wyniki badań * Zakończenie * Agata Siwek-Szczepanik * Młode pokolenie - uzależnione od mass mediów? * Wprowadzenie * Rozwój mass mediów * Zagrożenia i korzyści płynące z istnienia mass mediów * Podsumowanie * Anna Siudem * Osobowościowe uwarunkowania uzależnienia od Internetu wśród młodzieży * Wprowadzenie * Koncepcja osobowości według P.T. Costy i R.R. McCrae * Uzależnienie od Internetu * Metodologia badań własnych * Analiza wyników badań * Zakończenie * Ireneusz Siudem * Preferencje gier komputerowych zawierających przemoc a cechy osobowości gracza * Wprowadzenie * Założenia teoretyczne * Założenia badawcze * Metody badań * Osoby badane * Prezentacja i analiza wyników badań * Wnioski końcowe * Beata Miechowicz * Uzależnienie od Internetu - przegląd badań empirycznych uwzględniający cechy społeczno-demograficzne * Wprowadzenie * Analiza dostępnych badań empirycznych
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17003 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 191-192.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej