570833
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne / Akademia Ignatianum)
Opracowanie tematu w takiej perspektywie teoretyczno-metodologicznej i empirycznej, jaką Autorka rozprawy przyjmuje, nie było analizowane. W związku z tym praca ta niewątpliwie wypełnia lukę w literaturze naukowej i wskazuje na wartości poznawcze tematu i wynikające z jego analizy implikacje praktyczne, edukacyjne. Podjęty temat przedstawiony został samodzielnie, poprawnie pod względem merytorycznym, jest dowodem erudycji, a także umiejętności wykorzystania empirii dla refleksji pedagogicznej.[Z recenzji prof. dr hab. Jadwigi Izdebskiej]
1. Teoretyczne podstawy kompetencji emocjonalnych i społecznych * 1.1. Podstawowe pojęcia * 1.1.1. Pojęcie kompetencji * 1.1.2. Klasyfikacja kompetencji * 1.2. Kompetencje emocjonalne * 1.2.1. Pojęcie kompetencji emocjonalnych * 1.2.2. Komponenty kompetencji emocjonalnych * 1.3. Kompetencje społeczne * 1.3.1. Pojęcie kompetencji społecznych * 1.3.2. Komponenty kompetencji społecznych * 1.4. Podsumowanie * 2. Uwarunkowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 2.1. Rozwojowe uwarunkowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 2.1.1. Charakterystyka rozwoju emocjonalnego * 2.1.1.1. Rozwój emocjonalny w poszczególnych okresach życia * 2.1.1.2. Dojrzałość emocjonalna * 2.1.2. Charakterystyka rozwoju społecznego * 2.1.2.1. Rozwój społeczny w poszczególnych okresach życia * 2.1.2.2. Dojrzałość społeczna * 2.2. Środowiskowe uwarunkowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 2.2.1. Rola rodziny w kształtowaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych * 2.2.1.1. Uwarunkowania rodzinne * 2.2.1.2. Rodzice * 2.2.2. Rola szkoły w kształtowaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych * 2.2.2.1. Nauczyciel * 2.2.2.2. Społeczność klasowa * 2.2.3. Rola środowiska rówieśniczego w kształtowaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych * 2.2.3.1. Grupy rówieśnicze * 2.2.3.2. Grupy przyjacielskie * 2.3. Podsumowanie * 3. Wyznaczniki rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych * 3.1. Aktywność osoby * 3.1.1. Potrzeby źródłem aktywności człowieka * 3.1.2. Zdobywanie doświadczenia * 3.2. Edukacja emocjonalna i społeczna * 3.2.1. Założenia edukacji emocjonalnej i społecznej * 3.2.1.1. Koncepcja edukacji integralnej * 3.2.1.2. Teoria kształcenia wielostronnego * 3.2.2. Realizacja edukacji emocjonalnej i społecznej * 3.2.2.1. Zadania edukacji emocjonalnej i społecznej * 3.2.2.2. Metody i formy realizacji edukacji emocjonalnej i społecznej * 3.3. Podsumowanie * 4. Metodologiczne podstawy własnych badań empirycznych * 4.1. Cel i problematyka badawcza * 4.1.1. Problemy i hipotezy badawcze * 4.1.2. Zmienne i wskaźniki * 4.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze * 4.2.1. Metody badań * 4.2.2. Techniki badań * 4.2.3. Narzędzia badawcze * 4.3. Organizacja i przebieg badań własnych * 4.4. Charakterystyka badanych grup * 4.5. Podsumowanie * 5. Kompetencje emocjonalne i społeczne – prezentacja wyników własnych badań empirycznych * 5.1. Poziom emocjonalnych i społecznych kompetencji badanej młodzieży * 5.1.1. Poziom kompetencji emocjonalnych badanej młodzieży * 5.1.2. Poziom kompetencji społecznych badanej młodzieży * 5.2. Społeczne determinanty kształtowania emocjonalnych i społecznych kompetencji w badanych środowiskach * 5.2.1. Społeczne determinanty kształtowania kompetencji emocjonalnych badanej młodzieży * 5.2.2. Społeczne determinanty kształtowania kompetencji społecznych badanej młodzieży * 5.3. Kształtowanie emocjonalnych i społecznych kompetencji w badanych społecznościach szkolnych * 5.3.1. Wskazania ogólne dla kształtowania emocjonalnych i społecznych kompetencji w zreformowanej szkole * 5.3.2. Kształtowanie emocjonalnych i społecznych kompetencji w badanych szkołach publicznych i katolickich * 5.3.2.1. Szkoły publiczne * 5.3.2.2. Szkoły katolickie * 5.3.3. Kształtowanie emocjonalnych i społecznych kompetencji w środowisku szkolnym w opinii badanej młodzieży * 5.4. Podsumowanie * 6. Kompetencje emocjonalne i społeczne w praktyce edukacyjnej * 6.1. Dyskusja wyników * 6.1.1. Poziom kompetencji emocjonalnych i społecznych * 6.1.2. Determinanty społeczne a kompetencje emocjonalne i społeczne * 6.1.2.1. Płeć * 6.1.2.2. Struktura rodziny * 6.1.2.3. Rodzeństwo * 6.1.2.4. Wykształcenie rodziców * 6.1.2.5. Miejsce zamieszkania * 6.1.2.6. Typ szkoły * 6.1.3. Środowisko szkolne * 6.1.3.1. Programy wychowawcze * 6.1.3.2. Opinia młodzieży * 6.2. Implikacje dla praktyki kształtowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 6.2.1. Inspirowanie kształtowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 6.2.1.1. Własne kompetencje nauczyciela/wychowawcy * 6.2.1.2. Sylwetka inspirującego nauczyciela/wychowawcy * 6.2.2. Stymulowanie kształtowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 6.2.3. Wspieranie kształtowania kompetencji emocjonalnych i społecznych * 6.2.3.1. Wspieranie jako pomoc w procesie zmiany * 6.2.3.2. Wspieranie jako pomoc w procesie nabywania wprawy * 6.2.3.3. Trening kompetencji * 6.3. Podsumowanie * Zakończenie
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17091 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 293-312. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej