568605
Książka
W koszyku
Autorka prezentowanej książki - profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika - Marzenna Zaorska skupia się na problematyce wad wrodzonych zwracając uwagę na współdziałanie czynników wrodzonych i środowiskowych powodujących powstanie wady. Autorka jako pedagog specjalny koncentruje swoją uwagę na analizie nie tyle medycznych aspektów zespołów wad wrodzonych, co na psychopedagogicznej charakterystyce specyfiki rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego osoby doświadczającej ich skutków. Istotnym założeniem książki jest również ukazanie problemów jakie napotyka rodzina wychowująca dziecko ze stwierdzonymi wadami wrodzonymi. Jak czytamy we Wprowadzeniu książka "składa się zasadniczo z dwóch rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono wybrane zespoły słuchowo-wzrokowe (różyczki wrodzonej, Ushera, CHARGE, Marshalla), natomiast w rozdziale drugim inne zespoły wad wrodzonych (Wolfa-Hirschhorna; sekwencja Pierre`a Robina; zespół Stargardta; brak wzroku, HCV, epilepsja; wrodzony ubytek skóry owłosionej głowy) w korelacjach medycznych, rodzinnych oraz społecznych. Podstawą prezentacji specyfiki rozwojowo-funkcjonalnej osoby/osób z charakteryzowanymi zespołami była metoda (studium) indywidualnego przypadku. (.) Przyjęte podejście było uwarunkowane rzadkością występowania eksponowanych zespołów wad wrodzonych i związaną z tym faktem niemożnością dokonania bardziej ogólnych charakterystyk na większych populacjach, jak również kwestiami stricte humanistycznymi. Studium przypadku bowiem pozwala na odniesienie badanego problemu do konkretnego człowieka, na odejście od anonimowości i pokazanie konkretnej osoby w sieci powiązań bio-psycho-społecznych. Czyni więc prowadzone analizy bardziej ludzkimi i nadaje im wymiar humanistyczny". Zachęcając do lektury pracy M. Zaorskiej należy odnotować za nią, że "realizowany dyskurs ulokowano w płaszczyźnie pedagogiki personalistycznej oraz emancypacyjnej. Pedagogika personalistyczna podkreśla wartość i godność osoby ludzkiej oraz stara się w proponowanych programach wspierających rozwój osoby ludzkiej podporządkować wartości ekonomiczne i techniczne - wartościom osobowo-duchowym"
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17138 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 144-148.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej