570418
Książka
W koszyku
Trzydziestolecie pedagogiki pracy obchodzone w 2002 roku dla wielu badaczy pedagogiki pracy stało się inspiracją do poszukiwania nowych pól badawczych, ich badania oraz deskrypcji w upowszechnianych publikacjach. W ich gronie znalazła się również Autorka niniejszej publikacji, której cząstkowe opracowania prezentowane na konferencjach oraz tematyka wykładów akademickich legły u podstaw dążenia do całościowego spojrzenia na podejmowane rozważania i potrzebę ich prezentacji w autorskiej holistycznej monografii. Owa próba to dyskursy naukowe, które wyznaczyły wcześniejsze autorskie opracowania książkowe takie jak: Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej (2008), Metody badania pracy (2009), autorskie rozdziały Edukacja pro-zawodowa i Edukacja zawodowa, Szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego zamieszczone we współautorskiej - razem z S. M. Kwiatkowskim oraz A. Bogajem - książce Pedagogika pracy (2007) oraz w podręczniku akademickim Edukacja a rynek pracy (2006). Dopełnienie owego dyskursu naukowego stanowiły również redakcje naukowe prac Wartości w pedagogice pracy (2008) oraz Jubileuszu 95 lat życia Tadeusza W. Nowackiego (2008) - dedykowane twórcy pedagogiki pracy - Tadeuszowi W. Nowackiemu w roku Jego wspaniałego Jubileuszu oraz liczne artykuły przygotowywane na konferencje naukowe.Powyższe publikacje wpisują się nie tylko w dynamiczny rozwój pedagogiki pracy, jak również dyskursy naukowe Autorki w poszukiwaniu 1) nowych tematów, takich jak " Wartości w pedagogice pracy"; 2) dotychczas zaniedbanych, a podjętych w "Metodach badania pracy" czy 3) poszerzających dotychczasowe obszary, czego wyrazem są rozdziały "Edukacja prozawodowa" i "Edukacja zawodowa" książki Pedagogika pracy (2007), której tytuł jest tożsamy jak nazwa interesującej Autorkę subdyscypliny, dotychczas skoncentrowanej na procesach kształcenia, opisanych w Podstawach pedagogiki pracy autorstwa Z. Wiatrowskiego.
CZĘŚĆ PIERWSZA. Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy ważnymi kategoriami dla edukacji i pracy * 1. Wielowymiarowość pracy * 1.1. Źródła pracy * 1.2. Praca jako kategoria poznawcza (naukowa) * 1.3. Interdyscyplinarny charakter pracy – wybrane problemy * 1.4. Praca w kategoriach wartości * 1.5. Praca zawodowa * 1.6. Praca jako kategoria rynkowa * 1.7. Bezrobocie problemem współczesnej pracy zawodowej * 2. Wielowymiarowość zawodu * 2.1. Geneza zawodu * 2.2. Zawód w ujęciu poznawczym * 2.3. Interdyscyplinarne rozumienie zawodu – wybrane problemy * 2.4. Zawód w ujęciu systemowym * 2.5. Zawód ważnym instrumentem porady zawodowej * 3. Kwalifikacje jako ważna kategoria opisująca zawód i proces pracy * 3.1. System edukacji * 3.2. Obszary edukacyjnego przygotowania człowieka do pracy zawodowej * 3.3. Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do pracy * 4. Edukacja zawodowa jako proces kształtowania kwalifikacji zawodowych * 4.1. Treści kształcenia w edukacji zawodowej * 4.2. Model czynnościowy treści kształcenia a struktury dokumentów edukacyjnych * 4.3. Infrastruktura szkół a potrzeby edukacyjne wyznaczone obszarami pedagogiki pracy * 4.4. Nauczyciel a potrzeby edukacyjne wyznaczone obszarami pedagogiki pracy * 4.5. Edukacja zawodowa wobec priorytetów Unii Europejskiej * Część trzecia. Edukacja i praca ważnymi obszarami badawczymi współczesnej pedagogiki pracy * 1. Edukacja i praca w nurcie naukoznawczym * 1.1. Wiedza w nurcie naukoznawczym * 1.2. Rodowód wiedzy i jej rodzaje * 1.3. Struktury wiedzy i jej systemy * 1.4. Edukacyjny wymiar procesów poznawczych (epistemologicznych) * 2. Metodologia nauk - rozumienie, struktura i zakres * 3. Edukacja i praca a struktury badawcze pedagogiki pracy * 4. Wybrane typologie metod badawczych przydatne w badaniach edukacji i pracy * 4.1. Typologie metod badawczych upowszechniane w pedagogice społecznej * 4.2. Typologie metod badawczych wg Z. Wiatrowskiego * 4.3. Typologia metod badawczych wg M. Łobockiego * 4.4. Typologia metod badawczych wg S. Juszczyka * 4.5. Typologia metod badawczych wg T. Nowackiego * 5. Charakterystyka wybranych metod badawczych przydatnych w badaniach edukacji i pracy * 5.1. Obserwacja * 5.2. Wywiad w zbieraniu opinii * 5.3. Ankieta w zbieraniu opinii * 5.4. Badanie wytworów pracy i dokumentów * 5.5. Testy pedagogiczne * 5.6. Eksperyment * 5.7. Testy psychologiczne * 5.8. Monografia pedagogiczna * 5.9. Metoda indywidualnych przypadków (kazuistyczna, studium przypadku) * 5.10. Metoda autobiograficzna * 5.11. Modelowanie * 5.12. Metoda symulacji komputerowej * 6. Edukacja przygotowująca człowieka do zatrudnienia jako proces badawczy * 7. Praca jako proces badawczy * 7.1. Rodowód badania pracy i jego współczesne konsekwencje * 7.2. Metody badawcze teorii naukowej organizacji pracy przydatne w procesach badania pracy * 7.3. Współczesne metody badania pracy
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 331 (1 egz.)
Kaucja: 40,80 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17502 (1 egz.)
Strefa uwag:
Inny tyt: Contemporary labour pedagogy from the perspective education, labour and research
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [363]-392. Indeksy.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang. Spis treści także ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej