570418
Książka
W koszyku
Komunikacja jest fundamentem - przypomina nam w Przedmowie prof. Krystyna Ferenz. Czy rzeczywiście trzeba nam o tym przypominać? Czy w czasach, gdy wszystkie dziedziny życia podporządkowane są ściśle wymogowi szybkiej i skutecznej komunikacji, potrzebne są jeszcze powroty do podstaw? Okazuje się, że tak. Komunikacja, sprowadzona do swych fundamentów, a więc języka i towarzyszących mu kodów, nie jest tylko sposobem na wyrażenie/przekazanie informacji. Tkwiące w języku czy komunikacji możliwości stanowią bazę, nad którą nadbudowywana jest kultura i - szerzej - cywilizacja. Język jako źródło ikon i symboli, język jako zbiór norm i nakazów/zakazów, wreszcie - język jako odbicie doświadczeń pokoleniowych, staje się podstawową tkanką tradycji i przekazu kulturowego, niezbędnych do określenia własnej tożsamości oraz odnalezienia swego miejsca w wybranej społeczności. Jeśli więc z jakichkolwiek przyczyn rozwój umiejętności komunikacyjnych zostanie zakłócony, zaburzeniu ulega cała osobowość, co skazuje jednostkę na społeczne wyobcowanie - i tu bije źródło, z którego powstała najnowsza książka doktor Winczury, stanowiąca wyraz troski o dzieci, które z racji różnego rodzaju zaburzeń mają utrudniony proces przyswajania reguł komunikacji.
Część I. Komunikacja - diagnoza, możliwości językowe * i komunikacyjne * Psychologiczne aspekty języka i mowy * Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji u małych dzieci z autyzmem Dylematy wczesnej diagnozy autyzmu * Język, mowa i komunikacja u dzieci z FAS - doniesienie z badań * Mowa i język dzieci z zespołem Downa - czynniki zakłócające * Zaburzenia substancji segmentalnej czy wielowymiarowe zaburzenia rozwoju mowy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia? * Komunikacja z dzieckiem z syndromem apallicznym - dylematy diagnostyczne * Część II. Komunikacja - relacje interpersonalne, komunikacja społeczna * Dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi - rozważania o możliwościach komunikacyjnych * Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa * Dziecko z zespołem Mobiusa w komunikacji interpersonalnej * Zaburzenia mowy i komunikacji w świetle relacji interpersonalnych * Wybrane aspekty procesu komunikacji u dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * Część III. Komunikacja - grupa rówieśnicza, edukacja integracyjna * Komunikacja dzieci przedszkolnych w grupach integracyjnych * Wybrane aspekty komunikowania w klasie integracyjnej * Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy w klasie i grupie rówieśniczej * Kompetencja komunikacyjna dzieci z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim w warunkach edukacji integracyjnej i specjalnej * Część IV. Komunikacja - wspomaganie rozwoju i terapia * Wybrane zagadnienia terapii dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy i komunikacji * Wspomaganie rozwoju komunikacji i odżywiania dziecka z rzadką chorobą genetyczną * Wspomaganie pozawerbalnej komunikacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i głębszą niepełnosprawnością intelektualną przez stymulację rozwoju emocjonalnego * Znaczenie i wykorzystanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w porozumiewaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną * Posługiwanie się prostymi instrumentami perkusyjnymi sposobem bezsłownego komunikowania się dzieci * Wspomaganie komunikacji niewerbalnej między dzieckiem a nauczycielem przez muzykoterapię * Wspomaganie komunikacji niewerbalnej osób z niepełnosprawnością wzrokową przez sztukę * Wspieranie komunikacji osób niesłyszących w wirtualnym świecie internetu * Wybrane aspekty diagnozy i terapii trudności komunikacyjnych u dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17363 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr., netogr. przy pracach.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang. przy pracach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej